| 
             | 
             | 
             | 
             | 
             | 
             | 
             | 
          
           
             | 
             
              ...               | 
             | 
          
           
             | 
                        Text 
                postat de  
                Cristian Vasiliu                  | 
             | 
          
           
             | 
             
               
Februarie. Se-ascute lancea ierbii; 
Grăbite păsări își înnoadă zborul; 
Un clinchet dulce tulbură izvorul 
Și-n miez de codru se adapă cerbii, 
 
Iar prin cojocul gros al babei Dochii, 
Împuținat de aurul amiezii, 
Ca purecii sar caprele și iezii,  
Când primăvara își deschide ochii. 
 
E-un început de veacuri și de lume; 
Ciobanul cânta oilor din nai 
Și-apoi le cheamă-n stână, blând, pe nume, 
 
Spre târg coboară tinerii pe cai, 
Iar eu mă-ntreb: Pe-aici, de ce anume 
Am poposit, ca șarpele în Rai? 
 
28 ianuarie 2008 
 
Cristi 
 
               | 
             | 
          
		   
             | 
             
                
                Parcurge cronologic textele acestui autor
                
                  | 
             | 
          
		   
             | 
             
			                Text anterior 
								     				
				                Text urmator 
				                 | 
             | 
          
		             
             | 
             
              Nu puteti adauga comentarii acestui text  DEOARECE 
              AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT! | 
             | 
          
                     
             | 
            
  | 
             | 
          
           
            |   | 
            Comentariile 
              userilor | 
              | 
              | 
             | 
             | 
             | 
          
                     
            |   | 
              | 
              | 
              | 
              | 
             | 
             | 
             | 
          
           
            |   | 
            
  | 
             | 
          
           
            |   | 
             
              Al Trep, 
 
 
...În poezia de mai sus NU EXISTA cezură! Nicăieri! Nici daca vrei cu toată ambiția adunată nu poți să afli vreuna. Despre care constanță a cezurii dupa silaba a 5-a vorbești? 
Tu citești cumva "Grăbite păsări (pauză)...  
își înnoadă zborul (continuare) ? Sau "Un clinchet dulce(pauză)... tulbură izvorul"? Sau "Ciobanul cânta... oilor din nai"? Mă indoiesc. Intr-un endecasilab iambic, cazul acesta, nu poți vorbi sub nicio formă, nicicând de cezură deoarece asta ar înlătura ideea de "endecasilab iambic". Nici măcar nu poți remarca o constanță a acesteia... fie ea pusă între ghilimele sau nu. 
 
 
...Probleme de ritm există in versul 1, unde "februarie" este întemeiat pe un troheu și în versul 7 unde teoretic silaba este neaccentuată (și corect de altfel deoarece este un cuvânt monosilabic și autorul și-l poate însuși cum dorește -accentuat sau neaccentuat) însă practic, fiind un vers tare, logica vorbirii curente îl accentuează. Atât. În rest versurile sunt toate endeca sau deca silabice perfecte. 
 
 
A.A.A 
 
 
               | 
              | 
             | 
          
                     
             | 
            Postat 
              de catre  
              Adrian A. Agheorghesei               la data de  
              2008-01-30 17:25:35               | 
             | 
             | 
          
		             
            |   | 
              | 
              | 
              | 
              | 
             | 
             | 
             | 
          
           
            |   | 
            
  | 
             | 
          
           
            |   | 
             
               
Cristi, desigur ai dreptate afirmând că în cazul iambului endecasilabic (ba chiar și la cel decasilabic) ritmul nu are de suferit datorită poziției cezurii. Totuși remarc o oarecare ''constanță'' pentru cezură după silaba a 5-a, ceea ce dă poemului tău o muzicalitate aparte (moțul de frișcă de pe tort :) ). 
 
Intervenția de dinainte a avut de fapt două motive: primul este că m-a intrigat chestiunea versului 2, pe care eu îl vad impecabil din toate punctele de vedere; al doilea este că am descoperit ''poezia'' relativ târziu și acum sunt ca acel copil care demontează un mecanism perfect doar ca să vadă ''de ce'' funcționează :)). Sub acest aspect îmi sunt utile orice elemente noi pe care le aflu fie prin lectură fie din unele comm-uri (din păcate astfel de comm-uri tehnice apar mult mai rar decât s-ar cuveni într-un atelier literar). ... Mă gândeam că lângă o bere s-ar putea dezbate pe îndelete asemenea probleme... ;) 
 
Adevărul e că mi-au plăcut ''imaginile'' create de tine, aproape că le vizualizez... un tablou cu tonuri moi și sugestive. 
 
Vreau totuși să readuc în discuție versurile 7 și 10 sub rezerva că s-ar putea să mă înșel. În versul 7 mie ''îmi sună'' că predicatul (sar) ar fi accentuat, ceea ce ar pune o silabă accentuată pe poziția uneia neaccentuate; la fel și în versul 10; verbul fiind la timpul trecut (cânta), accentul cade pe a 2-a silaba - folosirea prezentului ar muta accentul pe prima silabă... :) 
 
Cu prietenie, 
un însetat de bere :) 
 
               | 
              | 
             | 
          
                     
             | 
            Postat 
              de catre  
              Al Trep               la data de  
              2008-01-30 11:05:40               | 
             | 
             | 
          
		             
            |   | 
              | 
              | 
              | 
              | 
             | 
             | 
             | 
          
           
            |   | 
            
  | 
             | 
          
           
            |   | 
             
              "Radu, nu prea înțeleg de ce ridici obiecții de ritm în versul 2." 
Intr-adevar au fost probleme de ritm in versul 2 dar le-am remediat prin inversare: 
Pasari grabite -> Grabite pasari.  
 
Cristi               | 
              | 
             | 
          
                     
             | 
            Postat 
              de catre  
              Cristian Vasiliu               la data de  
              2008-01-29 22:16:00               | 
             | 
             | 
          
		             
            |   | 
              | 
              | 
              | 
              | 
             | 
             | 
             | 
          
           
            |   | 
            
  | 
             | 
          
           
            |   | 
             
              \"Radu, nu prea înțeleg de ce ridici obiecții de ritm în versul 2.\" 
 
Intr-adevar au fost probleme de ritm in versul 2 dar le-am remediat prin inversare:  
Pasari grabite -> Grabite pasari.  
 
de asemenea ce(n)zură forțată (față de silaba a 5-a) în versul 9 și cezură mutată în versurile 13 și 14 :) Da! ai dreptate cenzura mutata dar... 
 
Iambul endecasilabic nu are cenzura (nici dupa a 5-a, a 6-a sau a 7-a silaba), sau mai bine zis cenzura nu afecteaza ritmul (iambul endecasilabic nu se citeste cu cenzura) :) !  
 
Cristi 
               | 
              | 
             | 
          
                     
             | 
            Postat 
              de catre  
              Cristian Vasiliu               la data de  
              2008-01-29 22:15:17               | 
             | 
             | 
          
		             
            |   | 
              | 
              | 
              | 
              | 
             | 
             | 
             | 
          
           
            |   | 
            
  | 
             | 
          
           
            |   | 
             
              ...Un poem pastelizat de mare efect, Cristi. 
 
A.A.A 
 
 
pi es: dacă e să vorbim de probleme de ritm, singurul vers care ridica una ar fi al 7-lea. Și acela doar în practică deoarece in teorie este ok.               | 
              | 
             | 
          
                     
             | 
            Postat 
              de catre  
              Adrian A. Agheorghesei               la data de  
              2008-01-29 19:21:02               | 
             | 
             | 
          
		             
            |   | 
              | 
              | 
              | 
              | 
             | 
             | 
             | 
          
           
            |   | 
            
  | 
             | 
          
           
            |   | 
             
              Al trep, 
 
...Dacă poți să-mi arăți vreo cezură in versurile de mai sus ți-as fi recunoscător. 
 
 
A.A.A               | 
              | 
             | 
          
                     
             | 
            Postat 
              de catre  
              Adrian A. Agheorghesei               la data de  
              2008-01-29 19:18:00               | 
             | 
             | 
          
		             
            |   | 
              | 
              | 
              | 
              | 
             | 
             | 
             | 
          
           
            |   | 
            
  | 
             | 
          
           
            |   | 
             
              Alex, tu ai văzut textul deja corectat (te rog, Cristi, confirmă)... 
 
Incă ceva. Privește în ochii mei mari și spune-mi că acest comentariu îți apartine 100%... 
 
:)               | 
              | 
             | 
          
                     
             | 
            Postat 
              de catre  
              Radu Stefanescu               la data de  
              2008-01-29 17:30:34               | 
             | 
             | 
          
		             
            |   | 
              | 
              | 
              | 
              | 
             | 
             | 
             | 
          
           
            |   | 
            
  | 
             | 
          
           
            |   | 
             
              Multumesc pentru lectura si observatii! 
 
Cristi :)               | 
              | 
             | 
          
                     
             | 
            Postat 
              de catre  
              Cristian Vasiliu               la data de  
              2008-01-29 16:35:50               | 
             | 
             | 
          
		             
            |   | 
              | 
              | 
              | 
              | 
             | 
             | 
             | 
          
           
            |   | 
            
  | 
             | 
          
           
            |   | 
             
              CRisti, 
Am citit si recitit poemul tau si m-am oprit indelung asupra ideii, care m-a impresionat. Pentru ca nu e o descriere "acuma", nu e un "flash", ci e o "dorintza". Interesant cum, in ianuarie, dai titlul "Februarie" si canti dorul tau de si mai tarziu, de primavara. 
Superb! 
Vot, 
Vero   
                | 
              | 
             | 
          
                     
             | 
            Postat 
              de catre  
              Veronica Pavel               la data de  
              2008-01-29 16:28:22               | 
             | 
             | 
          
		             
            |   | 
              | 
              | 
              | 
              | 
             | 
             | 
             | 
          
           
            |   | 
            
  | 
             | 
          
           
            |   | 
             
               
Radu, nu prea înțeleg de ce ridici obiecții de ritm în versul 2. Acesta, împreună cu 3, 5, 8, 11, 12 si 13 îmi par a fi în picior iambic. 
De asemenea alte două versuri pot fi aduse ''dintr-un condei'' în iambic: 
 
Ciobanul cântă oilor din nai 
 
Ca pureci sar caprițele și iezii, - (aici din păcate s-ar muta cezura!) 
 
***Cristi, nu-mi permit să fac sugestii. Modificările sunt doar exemple pentru a-mi susține ideea :)  
 
E văd probleme de ritm în cu totul alte locuri, adică în versurile  
1 ( Februarie) 6 (Împuținat), 8 (Când primăvara), 9 (E-un început) și 14 (Am poposit), de asemenea cezură forțată (față de silaba a 5-a)  în versul 9 și cezură mutată în versurile 13 și 14 
 
Zic și io, da' poate mă-nșel :) 
Cu prietenie, 
A. 
 
               | 
              | 
             | 
          
                     
             | 
            Postat 
              de catre  
              Al Trep               la data de  
              2008-01-29 12:24:20               | 
             | 
             | 
          
		             
            |   | 
              | 
              | 
              | 
              | 
             | 
             | 
             | 
          
           
            |   | 
            
  | 
             | 
          
           
            |   | 
             
              Ce bucurie poti fi tu, Cristi ! 
 
Calvar*               | 
              | 
             | 
          
                     
             | 
            Postat 
              de catre  
              Tea Nicolescu               la data de  
              2008-01-29 01:13:56               | 
             | 
             | 
          
		             
            |   | 
              | 
              | 
              | 
              | 
             | 
             | 
             | 
          
           
            |   | 
            
  | 
             | 
          
           
            |   | 
             
              doar ambalajul...               | 
              | 
             | 
          
                     
             | 
            Postat 
              de catre  
              Radu Stefanescu               la data de  
              2008-01-28 23:57:17               | 
             | 
             | 
          
		             
            |   | 
              | 
              | 
              | 
              | 
             | 
             | 
             | 
          
           
            |   | 
            
  | 
             | 
          
           
            |   | 
             
              Sa inteleg ca nu ti-a placut? :) 
 
Cristi               | 
              | 
             | 
          
                     
             | 
            Postat 
              de catre  
              Cristian Vasiliu               la data de  
              2008-01-28 23:44:37               | 
             | 
             | 
          
		  		   
             | 
             
                Parcurge cronologic comentariile acestui autor
                  | 
             | 
			 | 
          
		   
             | 
            
			 
			                Text anterior 
								     				
				                Text urmator 
							
			
			 | 
             | 
             | 
          
		  
                     
            |   | 
              | 
              | 
              | 
              | 
             | 
             | 
             | 
          
           
            |   | 
            
  | 
             | 
          
           
            |   | 
             
              salut, Cristi 
 
cu o singura exceptie, ai numai rime substantivale, iar cele de genul ''ierbii-cerbii'', ''Dochii-ochii'', ''lume-nume'', ''cai-rai-nai'' n-as putea spune ca sparg monotonia 
 
mai e si versul 2 care iese din ritm cu acel ''pasari''               | 
              | 
             | 
          
                     
             | 
            Postat 
              de catre  
              Radu Stefanescu               la data de  
              2008-01-28 23:33:10               | 
             | 
             |