FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Litaniile lui Mihai Eminescu
Text postat de Andrei Petre
Photobucket


Mihai Eminescu aparține istoriei. A fost cel mai apreciat scriitor al generației sale și un simbol pentru mulți alți creatori, rămânând încă o personalitate importantă pentru acele timpuri.
Aceste cuvinte nu pot fi contrazise, pentru că ele înseamnă istorie. Mihai Eminescu a trăit însă și a scris în secolul 19, adresându-se oamenilor de atunci. Iată de ce a îl compara pe Mihai Eminescu cu poeții de astăzi este ridicol. Nu se pune problema că unii sunt mai buni decât alții, comparația este pur și simplu imposibilă. Și, mai mult de atât, comparația este dăunătoare, pentru că astăzi, un scriitor care adoptă stilul eminescian nu are nicio șansă.
Astăzi, societatea noastră se mișcă fulgerător. Nu mai avem timp să zăbovim asupra ființei noastre, nu mai avem timp să ținem cont de consecințele gândurilor noastre. Iată de ce poezia, dacă vrea să supraviețuiască în inevitabila nouă realitate, trebuie să se adapteze acestor cerințe. Globalizarea este viitorul, evoluția nu poate fi respinsă.
Poezia modernă va trebui să se adreseze unui cititor modern, care nu mai are timp de pierdut. Omul nu mai vrea să își epuizeze timpul, cea mai prețioasă resursă, dacă nu obține nimic în schimb. Realitatea noastră este realitatea schimbului. Foarte multe dintre acțiunile noastre sunt determinate exclusiv de privilegiile pe care le vom obține în urma lor. Vremea cavalerilor pe cai albi a apus demult, astăzi multitudinea de posibilități solicită un cinism existențial elementar. Dacă vrem să ne adresăm unui cititor modern, trebuie să îl convingem pe acesta că merită să ne citească. Iată de ce Eminescu, aparținând unui romantism depășit de mult, nu mai este astăzi de actualitate.
Ruinele pe care le protejăm sunt valoroase prin vechimea lor, dezvăluind rămășițele unor civilizații fascinante. Însă chiar dacă le apreciem, ar fi ridicol să le copiem. Un creator care ar proiecta astăzi un stadion aidoma Colosseumului ar fi considerat în cel mai bun caz nebun, la fel cum un poet care încă scrie aidoma lui Eminescu este respins de public. Nu are rost să reinventăm roata. Sunt evenimente care se întâmplă o singură dată, într-un anumit context, evenimente pe care nu putem să le reproducem fără a aluneca în ridicol. Piramidele ar fi astăzi inutile din punct de vedere tehnic, per total o investiție neprofitabilă, la fel cum gestul de revoltă al lui Martin Luther King ar fi astăzi doar o altă manifestare dintr-un lung șir de acțiuni extremiste. Timpurile s-au schimbat, lumea în care trăim trece prin metamorfoze evidente și trebuie să ne adaptăm acestora. Poezia, pentru a exista, trebuie să se adreseze oamenilor.
Foarte mulți poeți se consolează cu ideea geniului neînțeles de contemporanii săi, fiind siguri că cei din viitor îi vor aprecia. Această atitudine nu este decât o modalitate foarte ușoară pentru a scăpa de presiune. Este mult mai comod să crezi că nu ești apreciat exclusiv din cauza lipsei de perspective dovedită de cei din jurul tău decât să îți faci o introspecție serioasă. Atunci când cititorul nu înțelege, singurul vinovat este creatorul, pentru că nu a reușit să găsească modalități pentru a îl face să înțeleagă. Iată de ce, cu tot riscul de a deranja, trebuie să scăpăm de aceste obsesii ale geniilor neînțelese și intangibile. Altfel, vor apărea din ce în ce mai mulți “luceferi” fosilă în urma cărora se întind de obicei șiruri lungi de litanii...




Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Lory, poza mi-a placut mie si am incercat sa arat ce inseamna o copie, o degradare a unui stil care astazi nu mai are aplicabilitate.

le multumesc celor ce au comentat aici.

precizare: daca cititi primul paragraf, veti observa ca eu nu l-am negat pe Eminescu niciodata. A fost un scriitor important.

Tot ce am contestat eu este idealizarea modelului eminescian in conditiile de astazi, cand publicul vrea altceva. Si voi contesta intotdeauna oamenii care copiaza si ridica in slavi. In legatura cu un subiect actual, exista pareri pro si contra, in legatura cu astfel de subiecte numai pro de obicei, de parca ar fi ""sacre"". Eu vreau sa vad oameni sinceri, care nu se tem sa spuna ce gandesc.

Mie personal nu-mi place Eminescu ca persoana si ca filosof. Cateva poezii imi plac. Dar am curajul sa spun ca astazi a scrie ca Eminescu este aiurea, pentru ca nu ai cum sa relationezi cu publicul actual. Asta nu inseamna ca Eminescu e mai poet sau mai putin poet. A murit de mai multe de 100 de ani. Asa ca discutia nu se pune asa. Shakespeare a vandut pana astazi cele mai multe carti din istoria literaturii, dar despre un om care ar scrie astazi ca Shakespeare as zice la fel.

eu nu vreau sa daram niciun mit, miturile sunt in capul oamenilor. Pentru un om inteligent nu exista mituri ci doar alti oameni si reusitele sau esecurile lor.

Curaj, asta vreau eu sa vad!

Sau, Cititi Versetele satanice in fata unui arab si zambiti! Asta inseamna libertate! ;)

petre
 
Postat de catre Andrei Petre la data de 2008-01-24 02:26:53
         
 
  ....impreuna cu alti colegi patrioti l-au colindat pe Voda Cuza, care nu-i asa fusese debarcat miseleste de catre monstroasa coalitie.....


:)))))))))))))))))))))
 
Postat de catre Amelia Cojocaru la data de 2008-01-21 15:40:33
         
 
  nu indraznesc sa scriu despre Eminescu
nu ma simt in stare decat sa-l citesc
ma simt atat de bogata ca reusesc sa-i gasesc de fiecare data, alt inteles
nu am intelepciunea sa vorbesc despre opera sa
am citit ce-au scris Maiorescu sau Calinescu, Perpessicius sau Lovinescu

mi se pare ca Eminescu are locul lui in care noi nu putem patrunde decat prin poezie

despre Eminescu vorbesc izvoarele si padurile de pe la noi... atatea cate au mai ramas

ce reprezinta poza aceea, Petre? daca nu te supar
 
Postat de catre hhhhhhhhhhhhh hhhhhhh la data de 2008-01-20 12:21:06
         
 
  http://www.teoblog.net/index.php/aurel-moldoveanu-ninge-pe-moldova/

Asta i-o de dedic cu intarziere Vasilichii, ii genul dansei. Mi-e asa dor de ea...acu am ramas singurica. Ma simt inconjurata. Marxistii lui Rogozeanu vs avocatii sectanti ai Corinei Vasile deveniti nationalisti de circumstanta - filiera Vadim Tudor. Offffffff

Unde esti, vasilico??????
 
Postat de catre Amelia Cojocaru la data de 2008-01-20 12:04:15
         
 
  Astazi inca sunt la Bucuresti, sorry m-am grabit...  
Postat de catre ecsintescu virtual la data de 2008-01-20 10:46:23
         
 
  Radu,
Astazi la Bucuresti. Ajung in cateva zile acasa, si iti dau sursele complete. Chiar acum citesc un articol din Romania literara, scris de Mihai Ungheanu, despre omorarea lui Eminescu. Daca o rogi pe Ioana poate ti-l imprumuta.
Este de notorietate faptul ca atunci cand era la Viena ca student extraordinar, M Eminescu impreuna cu alti colegi patrioti l-au colindat pe Voda Cuza, care nu-i asa fusese debarcat miseleste de catre monstroasa coalitie, la resedinta acestuia langa Viena. Apoi, Petrache Poenaru si nu este vorba de inventatorul stiloului, l-a lovit pe Eminescu cu o caramida pe cand poetul canta doina.
Exista marturia unui martor ocular. Imi scapa acum numele. E drept Calinescu a mers mereu pe ideea lovirii cu prastia in cap, insa tinand cont ca o pietricica nu poate provoca fracturi craniene teoria lui poate fi considerata fortata.
Apartenenta lui la Societatea Carpatii este amintita de Tudor Vianu si E Lovinescu. Un profesor de literatura, iar imi scapa numele, a scos o carte argumentand, logic zic eu si documentat, implicarea lui Maiorescu in aceasta poveste cu ratiuni de stat. In acea perioada conservatorii erau la guvernare.
Retragerea volumului IX si arderea lui s-a petrecut in 1988-89, la indicatiile lui Moses Rosen. Corneliu Vadim Tudor a fost singurul care a protestat vehement in Saptamana si in volumul Saturnalii. In acest volum sunt poezii care glorifica atat pe Bratieni cat si pe Maniu si Mihalache. Asta cand actualii disidenti liberali si taranisti turnau la securitate. Daca citesti colectia Romania Mare, vei vedea ca Vadim a produs pamflete de o acuratete deosebita, pamflete care il vizau pe Moses Rosen.

Andrei Petre,
Remarc punctul de vedere al domnului Kosta. Lucian Boia in Istorie si mit , venea cu o astfel de teorie si anume demitizarea istoriei. Exista pigmei care se cred interesanti daca incearca prin orice mijloace sa darame de pe soclu sanctitati ale acestui neam. Inca odata felicitari Kosta.

P.S. Detractari a fost un typo.

Radu Stefanescu, ai nr meu de telefon. Pentru orice imformatie bibliografica. Oricum plec in cateva zile de la Bucuresti si iti pot trimite pe mess tot ce te intereseaza.
notre respect...
 
Postat de catre ecsintescu virtual la data de 2008-01-20 10:45:47
         
 
  pi.es. (cum va place voua sa spuneti):

Vadim e adventist, nu?
 
Postat de catre Amelia Cojocaru la data de 2008-01-20 10:41:13
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
 
Ecsi,

E cel putin ciudata aceasta iesire nationalist-desueta dupa ce, in urma cu cinci zile, se incerca (tot aici) transformarea lui Eminescu intr-un geniu universal si punct. Iata insa cum gazetaria contemporana isi cauta repere morale. Desi xenofoba, ideea gasirii lor in dreapta extrema (ca in cazul de fata) nu-i cea mai rea.

Alternativele sunt monstruoase (vezi mai sus, articolul lui Petre). Ganditi-va cum arata sufletul unui astfel de gunoi (cica) european.


zice Petre...Iată de ce a îl compara pe Mihai Eminescu cu poeții de astăzi este ridicol. Nu se pune problema că unii sunt mai buni decât alții, comparația este pur și simplu imposibilă.

:)))))))))))))


Monstruoasa ramane si politizarea lui Eminescu pe un site literar. Mai ales daca e facuta dupa un model razant (Andrei Gheorghe, Cei mai mari romani, TVR), doritor a-l include pe EL, cu un frenetic ton mieros, binevoitor si pe alocuri justitiar, in galeria unor vadimisti de epoca.

 
Postat de catre Amelia Cojocaru la data de 2008-01-20 10:01:38
         
 
  Petre,
Comiti o grava eroare etica si literara considerand ca exista progres in arta literaturii si ca trecutul literar al natiei trebuie sters si reinviat cu tembelisme moderniste, numai de dragul de a moderniza. Este o tehnica utilizata de dusmanii limbii romane si de aceia care vor ca romanismul de milenii de pe aceste meleaguri sa treaca in neantul globalizator. Evident ca, in tineretea ta avantata, care nu este un defect ci o calitate, nu vezi capcana. Eminescu este, ca si limba romana, limba in care gandesti, scrii si vorbesti tu, un reper istoric al identitatii noastre, reper care se opune neantizarii, stergerii identitatii nationale, desfiintarii natiei acesteia care incurca multe socoteli politice globale. Nu te alatura acelora, din
inconstienta sau din naivitate, n-ai de unde sa stii ce urmaresc ei cu adevarat. Aceste idei induse in mintea ta de o mana de detractori ai insasi fiintei noastre nationale sunt parte dintr-un plan mai vechi, de la teoreticienii maghiari si rusi care sustin ca limba romana e o limba de numai o mie-doua de ani, pe cand cuvintele acestei limbi vin din negura veacurilor, gandul, dorul, bucuria, sunt cuvinte vechi dacice pe care nici un lingvist nu le-a putut atribui altor origini, copil bleg si usor impresionabil ce esti! Fa-ti un examen de constiinta si vezi cam ce ai fi fara eminescu si fara limba romana! Un nimeni! Ai scrie in dialectul excesiv anglicizat sau frantuzit sau rusificat pe care de atatea ori ''amicii'' poporului roman au incercat si incearca sa le promoveze. Fii treaz, fii barbat, apara-ti fiinta si mintea de elucubratii. Eminescu nu trebuie citit ci simtit, Eminescu e una din caramizile trainice ale limbii in care scrii, e drept, o caramida dintr-un zid pe care multi il considera o ruina si l-ar vrea daramat pentru totdeauna. Imi pare rau ca tocmai tu. Cu prietenie, Kosta
 
Postat de catre sters sters la data de 2008-01-20 09:43:54
         
 
  Ecsi, ti-as fi recunoscator daca ai mentiona cateva referinte bibliografice privind informatiile din ultimul tau comentariu, subiectul ma intereseaza  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2008-01-20 08:33:06
         
 
  Andrei Petre,
Mihai Eminescu este urias datorita publicisticii sale. Articolele din Timpul au zguduit o epoca. Din cauza lor i s-a tras si moartea. Ca o paranteza, Eminescu era membru marcant al societatii Carpatii, un partid in ilegalitate care se impotrivea semnarii tratatului cu Austro-Ungaria. Von Bismarck insusi i-a cerut lui Maiorescu scoaterea din viata publica a marelui vector de opinie. Maiorescu marseaza, a doua mare crima dupa imixtiunea in intimitatea relatiei sale cu Veronica Micle, apare in ziarul concurent stirea ca Eminescu este suferind etc si amd. Sotia lui Slavici ii scrie parintelui Junimii acesta trimite caralii Eminescu este internat la spitalul doctorului Sutu. Petrache Poenaru un bolnav il loveste cu o caramida. Poetul canta Doina in acel moment, ca o ironie a sortii. A murit. Tratatul cu Austro Ungaria fusese semnat.
In noaptea dintre anii 1893 1894 Eminescu il colinda la Viena pe Marele Print al Unirii, Alexandru Ioan Cuza Intaiul. Ciudata imagine. O stea apusa colindata de steaua care va lumina istoria literaturii romane.
Mihai Eminescu a fost acuzat de antisemitism. Volumul IX, publicistica, din Editia Perpesisciuss a fost arsa la insistenta lui Moses Rosen, rabinul comunitatii evreiesti din Romania. Singurul care a luat atunci pozitie a fost Vadim Tudor. Mici echimoze-s ochii tai de ura/ si stai pe roze-n caldul tau barlog/ din poezia In apararea lui Eminescu, i-a adus retragerea de pe piata a volumului Saturnalii, culmea al IX-lea volum al sau.
Se omite de catre detractarii lui Eminescu, sa se spuna ca el a teoretizat un antisemitism de factura sociala si nu unul revansard pe principii rasiste si xenofobe. Cestiunea evreiasca face o radiografie a arendasilor care erau in mare majoritate evrei, si nu indeamna la ostracizarea din cauza apartenentei acestora la cultul mozaic.
Mihai Eminescu este cu atat mai actual acum cand globalizarea a eviscerat aceasta natie de atributele sale de suveranitate si suzeranitate. Independenta, limba si hotarele.
 
Postat de catre ecsintescu virtual la data de 2008-01-20 05:11:57
         
 
  ''Neputând să te ajungă, crezi c-or vrea să te admire?
Ei vor aplauda desigur biografia subțire
Care s-o-ncerca s-arate că n-ai fost vrun lucru mare,
C-ai fost om cum sunt și dânșii... Măgulit e fiecare
Că n-ai fost mai mult ca dânsul. Și prostatecele nări
Și le umflă orișicine în savante adunări''


''Noi avem în veacul nostru acel soi ciudat de barzi,
Care-ncearcă prin poeme să devină cumularzi,
Închinând ale lor versuri la puternici, la cucoane,
Sunt cântați în cafenele și fac zgomot în saloane;
Iar cărările vieții fiind grele și înguste,
Ei încearcă să le treacă prin protecție de fuste,
Dedicând broșuri la dame a căror bărbați ei speră
C-ajungând cândva miniștri le-a deschide carieră. -
De ce nu voi pentru nume, pentru glorie să scriu?
Oare glorie să fie a vorbi într-un pustiu?
Azi, când patimilor proprii muritorii toți sunt robi,
Gloria-i închipuirea ce o mie de neghiobi
Idolului lor închină, numind mare pe-un pitic
Ce-o beșică e de spumă într-un secol de nimic.''

 
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2008-01-20 04:28:58
         
 
  Veronica, poza este special pusa acolo, pentru a soca.

Cat despre idei, tocmai asta spun, ca ne concentram prea mult asupra trecutului. Sa traim astazi, nu in istorie.

Oricum, multumesc pentru observatii, voi tine cont de ele si multumesc pentru vizita.


Buricea, ca tot esti prof. Intreaba un elev de ce citeste eminescu? as posta o poezie scrisa de un pusti pe un forum plecand de la scrisoarea a treia, dar nu pot ca e regulamentul asta. ;) hai sa fim serios. tu crezi ce spui? daca da, asta e... ;D

si apropo, eu nu vreau sa ucid pe nimeni, ca saracu e mort de mult.

relaxeaza-te, bea un pahar cu apa, trage aer adanc in piept si citeste altceva.


petre
 
Postat de catre Andrei Petre la data de 2008-01-20 03:49:12
         
 
  Esti stupid, Andrei Petre!
"Un creator care ar proiecta astăzi un stadion aidoma Colosseumului ar fi considerat în cel mai bun caz nebun, la fel cum un poet care încă scrie aidoma lui Eminescu este respins de public."
Despre care public vorbesti, despre publicul aidoma tie?
Sa faci un sondaj de opinie si ai sa vezi ce penibil te vei simtii, afland cat de iubit si apreciat este Eminescu. Eminescu a fost, este si va fi cel mai mare poet, filozof, ganditor al neamului nostru...
Cred ca faci parte din gasca patibularului Patapievici, care, cu nerusinare afirma, ca Eminescu este -cadavrul nostru din odaie-
Maine este 15 ianuarie, o zi in care Dumnezeu ne-a blagoslovit cu un zeu, iar tu si niste anonimi de poieti si scribi vreti sa ucideti cel mare spirit al neamului romanesc, si asta din neputinta voastra de-a scrie la inaltimea geniului pustiu...
Maine am sa postez o analiza proprie a poeziei Luceafarul, in care eu, ca om de stiinta, am sa pun in evidenta genialitatea Marelui Eminescu, ca precursor intuitiv al celor mai actuale teorii din fizica moderna, teoriile relatititatii restranse si generalizate, teorii care au fost descoperite si publicate de Einstein mult mai tarziu...
Cati dintre voi, anonimii de poieti si scribi, veti putea descifra genialitatea filozofica a lui Eminescu, transpusa in minunata sa opera?
Putini!
 
Postat de catre Mihail Buricea la data de 2008-01-14 09:21:50
         
 
  Petre,
Te stimez si apreciez, dar cred ca in textul de fatza nu te-am intzeles.
Incep cu fotografia: este extrem de violenta si il ataca pe cititor de cum deschide pagina. N-am intzeles de ce ai ales-o.
Apoi scrii, referitor la Eminescu "A fost cel mai apreciat scriitor al generației sale..."
As indrazni sa afirm ca Eminescu nu a fost numai scriitor, ci si filozof, ganditor politic si, eventual, si poet....
Si as mai spune ca el nu a fost apreciat ci ca mai este inca apreciat de cei care accepta genialitatea lui. Un geniu nu dispare cu istoria, ci ramane, pentru ca un geniu nu este marginalizat de timp.
Insfarsit, n-am întzeles exact subiectul pledoariei tale: s-ar parea ca vrei sa spui ca astazi cine scrie în stilul lui Eminescu, e demodat. Dar spune cineva altceva? Ai vazut multi poeti scriind azi în stilul lui Eminescu?
Poate ca ar fi fost cazul mai curand sa te apleci asupra profunzimii gandirii lui Eminescu, asa cred eu...
Nu, Petre, nu tot ce-i istorie trebuie "revolutionat" de tineret, se cere un oarecare discernamant! Sunt valori noi aparute in epoca moderna, nimeni nu le contesta, mai ales daca apare un geniu tanar. Dar asta nu inseamna negarea istoriei ci, dimpotriva, continuarea ei!
Cu deosebit respect,
Vero


 
Postat de catre Veronica Pavel la data de 2008-01-13 19:33:41
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE