FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Masa Poganilor
Text postat de Teo Teofil Traven
În Lugoj, până în apropierea celui de al doilea război mondial, lângă răscrucea drumului spre Făget sau Caransebeș, exista un vechi han – cunoscut sub numele de Birtul Poștei. Aici în decursul timpului se schimbau caii diligențelor poștale sau putea fi găzduit oricare drumeț ce ar fi voit să înnopteze sau să rămână o vreme în Lugoj.
Încă de înaintea primului război mondial proprietarul hanului era un oarecare Samson, țăran bogat și gospodar din părțile Făgetului. Hangiul care nu avea o mână, a luat de nevastă o femeie foarte harnică din Lugoj, care să-i fie și de ajutor.
Hanul chiar dacă, în timp, își schimbase destinația, era în plină înflorire. Acum înnoptau aici țăranii care veneau cu bucate și animale la piață, iar în saloanele luxoase își petreceau serile numai lumea bună și elegantă a orașului.
Totuși undeva mai retras exista permanent rezervată o masă. I se spunea de localnici Masa Poganilor. La această masă își petrecea uneori serile și nopțile toți oamenii marcanți ai politicii și culturii din Lugoj. Se mai întâmpla ca la această masă să se oprească câte un tânăr student mai sărac, nu era nici o supărare - consumația lui era plătită de Samson.
Dintre cei care s-au perindat pe aici în lungul timpului încerc să enumăr: Mocioni, Coriolan și Tiberiu Brediceanu, Traian Vuia, Hazi și Filaret Barbu, Ion Vidu, Traian Grozăvescu, Victor Vlad de la Marina, Tata Oancea, Gheorghe Gârda și mulți alții. Întâlnirile lor se transformau în adevărate serate sau nopți politico-muzical-literare. Glasurile celor de aici se făceau auzite în tot Banatul.
Domnul avocat Coriolan Brediceanu, primul deputat român în Dieta de la Viena, mergea de fiecare dată în capitala imperiului îmbrăcat numai în portul țărănesc din Banat.
Îmi permit să citez câteva versuri din aceea epocă:

Nu-i mai om ca bănățan,
Bănățan ca logojan,
Logojan ca Bredicean.

Acest obicei de a se îmbrăca a fost preluat după un secol de domnul Vasile Lupu, deputat de Bucovina - altă provincie care în lungul istoriei a avut capitala la Viena.


Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
 
Doamna Monica,

Mă bucur, sincer mă bucur că vă place istorioara mea despre Lugoj. Eu sunt timișorean, dar am multe rude în acele părți. Chiar și acest Samson de aici este verișor – nu chiar primar – cu străbunicul meu.
Vă doresc din toată inima să ajungeți în Lugoj și prin părțile noastre. Mi-ar face plăcere să vă conduc pașii peste tot unde istoria și-a lăsat amprenta.

Cu tot respectul și considerațiunea Teo.



 
Postat de catre Teo Teofil Traven la data de 2008-01-04 14:56:32
         
 
 
Doamna Diana (solitaire)

Mă bucur că povestioara mea s-a bucurat de o bună apreciere din partea dumneavoastră și promit ca pe viitor să mai caut tot felul de istorisiri sau însemnări despre Banat. Voi avea în vedere și Hanul Ana Lugojana de pe Dealul Viilor din Lugoj și prelungirea Dealului Ciurii. Locuri de unde s-au inspirat Ion Vidu cu piesa lui corală ,,N-am venit la voi la șur㒒, precum și Filaret Barbu când a compus opereta ,,Ana Lugojana’’.
Astăzi voi posta o altă istorioară, dar din trecutul Timișoarei.

Cu tot respectul și considerațiunea Teo.


 
Postat de catre Teo Teofil Traven la data de 2008-01-04 14:41:53
         
 
  An nou fericit Teo! Eu sunt din ardeal, de la CLUJ, asta nu e departe si sper sa ajung si eu intr-o zi la lugoj. Frumos scris.
O zi frumoasa, monica
 
Postat de catre Monica Trif la data de 2008-01-04 14:04:59
         
 
  La multi ani si dvs d-le Teo, mi-a facut placere sa citesc aceasta povestioara de la Banat. Poate altadata veti scrie si despre Hanul Ana Lugojana( zic bine?) dinspre Faget.

cu simpatie
solitaire
 
Postat de catre . solitaire la data de 2008-01-04 13:08:48
         
 
 
Domnule Dumitru Cioacă,
Într-adevăr în decursul vremii, întâmplarea a făcut ca Lugojul să fie cel mai important centru cultural al Banatului, spre deosebire de orașul meu (Timișoara), care este unul din cele mai importante centre industriale și comerciale ale țării.
Ar fi multe de spus despre Lugoj, dar să știți că mi-ar face plăcere să va conduc pașii pe acolo.
Cu toată stima și considerațiunea.


 
Postat de catre Teo Teofil Traven la data de 2008-01-03 20:23:14
         
 
  Teo,
Mi-a placut mult bucatica de memorialistica oferita pentru delectatrea noastra. Sper ca Lugojul sa fie calcat de oameni din ce in ce mai mari.
(Dupa ce mai creste nitel as vrea sa-l trimit pe acolo si pe Genuneanu)
Cu toata stima
 
Postat de catre Dumitru Cioaca la data de 2008-01-03 19:33:12
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE