FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Un mod de viață (€€€Carlos)
Text postat de Andrei Ghejan
scenariu scurt


Cap 1. Intro

{ Locație: Într-un bar, la o masă, Baba, nebărbierit, stă singur și își privește absent ceașca de cafea goală, alături de un pahar de bere pe jumătate plin. În fundal, barmanul (o cunoștință veche), șterge preocupat un pahar și se apropie de client, încercând parcă să-i ghicească gândurile. Întinde mâna să-i schimbe ceașca de cafea. Baba îl prinde de mână, oprindu-l, și in momentul ăsta i se declanșează amintirile. }
[Zoom către ceașca de cafea]. [Fade out], [Fade in]. { Locație: Piața Dom-ului, Köln. }
(Vocea se aude peste zumzetul pieții, odată cu panoramarea imaginilor dinspre Dom înspre furnicăreala de oameni. Din panoramare, camera focalizează și aduce în prim-plan un grup de câțiva turiști, printre care și Baba, ce se apropie de un semicerc format din alți turiști în jurul a ceea ce pare o inevitabilă atracție.)
Vocea povestitorului (Baba)
L-am cunoscut în Köln. Îl chema Carlos.
Era tare chipeș tipul. De statură potrivită, subțirel, dar bine proporționat, avea ceva din trăsăturile tipic spaniole ale lui Banderas, doar că pe fața ușor alungită, ușor ridată de la coada ochilor spre tâmple, impozau o mustață tip ‘Dali’ și un cioc a la D'Artagnan, încadrate de două cute adânci ce brăzdau obrajii, semn că omul știa să râdă și credeți-mă, când o făcea, dezgolea două șiraguri de perle într-un evantai capabil să molipsească o întreagă audiență la bună dispoziție, cu atât mai mult cu cât spiritualitatea lui nu era cu nimic mai prejos decât înfățișarea. În plus, deseori obișnuia să poarte monoclu și joben, pentru că trebuie să vă mărturisesc, în momentul în care l-am cunoscut era... baron.
Cam la două-trei zile figura baron, pentru că de fapt putea fi orice.
Arătarea, pentru că era o arătare, stătea în Piața Dom-ului, confortabil instalat într-un triciclu cu pedale supradimensionat, căruia-i personalizase pe post de șa un veritabil fotoliu din spătarul căruia trona o umbrelă galbenă, haioasă, cu ciucurei de culoarea oului de rață. Tabloul era completat de un frac rămas mic pe pieptul gol și păros, un papion negru și niște bretele ce asortau perfect un spielhosen verde luat peste o pereche de ciorapi de damă, din nylon, evazând în jambiere tărcate portocaliu cu alb ce descindeau într-o pereche de cizme de motocross cu talpă metalică și pinteni.
Într-una din mâini ținea un baston cu cap de fildeș sculptat, iar cu cealaltă fuma un trabuc imens cu o aromă suspect de plăcută. De ghidonul în formă de coarne, atârna oblic o plăcuță de înmatriculare ruginită pe care scria 01-K-ARLOS. Lângă el, pe un sandwich din carton V întors, scria în vreo patru limbi cu liere de-o șchioap㠑 VÂND MINCIUNI : 10 - ‘.
O grămadă de lume, turiști cu aparate foto atârnate de gât, copii, adulți, chiar nemți, făcuseră semicerc în fața lui și periodic, câte unul mai îndrăzneț, se apropia de el, plasând cei 10 DM în cutia de trabucuri, supradimensionată și aia, și după un dialog scurt între cei doi, monologul lui Carlos, urma inevitabil o cascadă de râsete și aplauze la scenă deschisă. Era o plăcere să privești, să asculți și să participi - mai, mai că uitasem de ce venisem : să vizitez Dom-ul. Bineînțeles, nu m-am putut abține - împins de curiozitate - și i-am oferit lui Carlos cele zece mărci, rugându-l să-mi spună o minciună, dacă se poate în engleză, să o înțeleagă și prietenii mei români. Surpriza a urmat abia acum, pentru că următorul dialog s-a purtat în cea mai curată limbă românească :

Carlos
Sunteți români ?...de unde ?
Baba
Nu se poate ! m-ai blocat ! Ploiești... București…
Carlos
Bine. Fiți atenți colea :
Eram la Londra. Cântam într-un bar de noapte. După show, m-am trezit că vine la mine patronul, transpirat tot de emoție , și-mi zice :
[Water transition, fade in] { Locație: un bar oarecare }
Patronul
Băi Carlos! Ești nebun ? Știi cine a venit să te vadă ?... e înnebunită după tine.
Carlos
Cine ?
Patronul
Regina!...i-a plăcut atât de mult cum ai cântat, că vrea neapărat să te invite la o plimbare cu trăsura
[Tranziție] { Locație: înapoi la dialogul din piață }
Carlos
Băi, pe cuvânt : cât a durat plimbarea, toată lumea pe stradă zicea arătând cu degetul :
‘ Uitați-l pe Carlos ! Cu cine-o fi oare în trăsură ? ‘
[Zoom către figura lui Carlos] (în fundal se aud râsete)
[Fade out. Fade in] { înapoi în bar, unde Baba povestește, iar barmanul și-a pus și lui un pahar de bere și îl ascultă stând în fața lui, dincolo de tejghea }
Baba
Ulterior am aflat că vorbea fluent 11 limbi. Nici până în ziua de azi n-am aflat ce naționalitate avea.
Când l-am întrebat, mi-a făcut cu ochiul, spunându-mi :
‘ - Mai contează ? ‘ [Flash]

(Vocea continuă pe sequencerul de imagini care urmează.) [Fade in sequencer.]

Încet, încet, ne-am împrietenit. Așa am aflat destul de multe despre el și felul lui de-a fi, absolut de neînțeles nu numai pentru mine la vremea aceea, dar chiar și pentru cei ce-l știau mai demult, pentru că, oricât de ciudat ar părea, dat fiind modul lui absolut nonconformist de a se face plăcut și acceptat în cele mai felurite ipostaze și cele mai diverse cercuri sau ierarhii sociale, era un tip pe cât de misterios, pe-atât de sociabil, iar în virtutea faptului că era extrem de volubil, când venea vorba despre el, devenea brusc rezervat, schimbând cu abilitate subiectul, sau apelând la câteva subterfugii nestereotipe, originale, și bineînțeles poante bine plasate, ce distrăgeau focalizarea în cu totul alte zone. Omul avea haz orice ar fi făcut: dacă stătea la masă de exemplu, își alegea o poziție atât de originală, de o naturalețe zdrobitoare, perfect studiată și complementară indisolubil ținutei (absolut unice), adoptate în funcție de contextul în care se afla, scopului în sine și conjuncturii. Cel mai exigent critic de estetică abstractă, dacă ar exista așa ceva, presupunând că ar fi fost acolo, n-ar fi avut ce să-i reproșeze: totul era fix din decor, sub formă de contrast total, și orb dac-ai fi fost, tot l-ai fi remarcat. Părul lung, des, ondulat și platinat înspicat, prins de obicei într-o coadă fermă cu un fel de bandă arici neagră cu gri, ce lăsa o urmă de parfum necunoscut, ar fi băgat în faliment orice peruchier al unei case regale, sau un fotomodel s-ar fi simțit umilit instantaneu. Patroni de discoteci, cluburi, sau baruri, îi plăteau sume considerabile pe ascuns, numai să treacă seara pe acolo, pentru că avea mii de cunoștințe și amici. Nu plătea niciodată nimic. Practic se cunoștea cu toată lumea, sau mai exact, toți știau cine e Carlos și cine dorea cu adevărat să exceleze într-o noapte prin ținută, sigur avea ceva cumpărat de la el: dacă nu un articol vestimentar, măcar un ceas, sau poate doar ideea. Era inimitabil și surprinzător în același timp: cred că avea o garderobă imensă, iar
flau-market-urile (piețele de vechituri), erau pentru el punct ochit, punct lovit. Posesor al unui fler teribil, dintr-o ciudățenie banală, ridicol de banală chiar, vedea instantaneu o chestie ce, cu o debordantă ușurință și îndemânare o transforma în accesoriu, sau țoală. Improviza practic din orice și nu ți-ar fi dat prin cap niciodată. Creativitatea lui în materie, nu cred că ar fi putut fi întrecută decât poate de inventivitatea lui... copleșitoare.
Auzisem chiar că fusese solicitat de nenumărate ori de creatori de modă de prestigiu să li se alăture, fără nici un rezultat însă: nici n-a vrut s-audă... cu toate că nu bag mâna-n foc că nu făcuse bani și din treaba asta: era inepuizabil.
Cu femeile, pentru că orice ați fi crezut până acum: îi plăceau numai femeile, era exclusivist. Exclusivist în sensul că devenise foarte pretențios. O relație stabilă se excludea de la sine, iar o potențială parteneră de maxim câteva nopți, trebuia să fie ori o femeie foarte frumoasă, ori o femeie foarte bogată... preferabil însă ar fi fost și-și. Vârsta nu conta, atâta timp cât era majoră. Singur recunoscuse că nu și-ar complica existența niciodată și nu făcea asta dintr-o prudență exagerată, sau premeditare, ci pur și simplu așa gândea: n-ar fi făcut ceva ilegal neam, ba mai mult, fugea ca de ‘alte alea’ de combinații și persoane dubioase, avea chiar o vorbă: ‘hai s-o tăiem!... cursă de șoareci’. Era asaltat. Una peste alta, nu era zi de la Dumnezeu să nu fie sufocat efectiv de admiratoare, oriunde se ducea și orice ar fi făcut. Exemple?... luați-l p-ăsta:
Avea o pasiune pentru o discotecă din Ibiza, frecventată de spuma spumei în materie de milionari și femei pentru care cuvântul ‘miss’ era deja ceva insignifiant, arhivă. Cam greu să impresionezi acolo, nu?
Nu și pentru Carlos.
Își făcuse din timp și în timp ‘blat’ cu tot personalul discotecii, începând cu patronii care-l acceptau pentru ceea ce era în realitate și terminând cu ultimul piccolo, sau plasator.
Într-o parcare în care cea mai proastă mașină era Corvette, Lotus, sau Mercedes, ilustrul nostru iși făcea apariția pe un măgar pe care îl botezase Jonică, în memoria clipelor din copilărie când se uita lung după avioanele ce survolau cerul, în timp ce el păștea vacile și-și jura că n-o să moară văcar.
Toți ceilalți întindeau cheile să le fie parcate mașinile, el întindea căpăstrul măgarului parcangiilor:
Carlos
Te rog, ai grijă... și fă-i plinul. [Flash]
Într-o ținută de căpitan de iaht, dar desculț, cu o barbă albă cât toate zilele și niște ochelari de soare atât de mici că l-ar fi făcut invidios și pe John Lenon, un baston de mareșal și un chipiu din Legiunea Străină făceau instantaneu subiectul atenției tuturor damelor aflate în zonă, cu atât mai mult cu cât nu se uita nici măcar o secundă nici în stânga, nici în dreapta, condus fiind la masa dinainte pregătită și rezervată cu toate onorurile și bineînțeles... cu un singur scaun.
Cu prima sticlă de șampanie desfăcută, își muia una din batistele roșii din buzunarul de la pieptul sacoului, tamponându-și cu grație nedisimulată tălpile desculțe, sensibilizate parcă de praful imaginar, iar unul dintre plasatori, instruit în prealabil, se precipita dintr-o dată cu o cremă a cărei parfum delicat se simțea imediat, dar pe care Carlos o refuza ca pe un protocol mult sub standardele proprii, iar ca să nu se simtă jignit, comanda o a doua sticlă de șampanie pe care o oferea celui în cauză ca un umil regret pentru incident.
Evidența privirilor urmăritoare, arzând deja, se contura încet dar sigur prin rumoarea discretă ce se făcea tot mai simțită în special pe la mesele damelor aflate la vânătoare ...iar Carlos... nimic. Încă cu privirea fixă pe un pahar de șampanie din cea de-a treia sticlă desfăcută, deja scanase totul cu un sonar care știa cu precizie să identifice peștii și peștoaicele de adevăratele balene, văduvele de divorțate, scorpioancele de fecioare și disperatele de petrecărețe.
Cu cine pleca de fiecare dată însoțit, și câte, era numai o chestie de dispoziție momentană și niciodată pe iahtul lui, că n-avea nici măcar un colac, decât gablonțurile de la gât ce le oferea cu mărinimie, ori damelor cu pricina, ori personalului ce știa cu precizie că a doua zi vor primi un bacșiș gras, dar nu de la el, ci de la damele satisfăcute categoric de serviciile de noapte oferite: ‘room service’ direct în patul clientului...

La prima vedere, Carlos ar putea părea un tip fals, cu toate veleitățile pe post de mască: gestică și epatări controlate, studiate în cele mai mici detalii, sau poate chiar un
‘multi-inter-plex’.
Ei bine, nu! Nimic din toate astea. Era pur și simplu un ‘true beliver’ în tot ceea ce făcea, sau ce reprezenta, cu o abilitate ieșită din comun în a-și împrumuta ad-hoc orice personalitate, fără să se dedubleze în interiorul absolut ‘free’ de orice influențe. Târziu
i-am înțeles mentalitatea, pentru că, așa cum lăsa cu nonșalanță comportamentul să-i fie judecat, printr-o nepăsare dezarmantă și aparentă superficialitate, tot așa în sinea lui era de fapt plin de sensibilitate, un ‘pur sânge’ autoconvertit albastru, educat, manierat, dar excentric până în măduva oaselor din convingere, cu o naturalețe nativă, bioritmică chiar și vă voi demonstra imediat că n-am exagerat cu nimic, relatându-vă următorul episod:
Într-o zi eram la o cafea la Nadi, unul din prietenii mei din Köln, baterist în trupa de studio a RTL-ului, când ne-am trezit la ușă cu Carlos, în maieu tetra alb, cu o basma neagră pe cap, gen pirat. În loc de pantaloni, avea o pereche de izmene de armată românești, de-alea cu șireturi pe gambă, vopsite negru, prinse într-un brâu de piele d-ăla de ițari și în picioare cu patine cu rotile. De gât îi atârna un veritabil lanț de la WC, iar în mâini avea mănuși tricotate fără degete și o geantă de mască de gaze, probabil din al doilea R.M.
Transfigurat, s-a azvârlit într-unul din fotolii, aruncându-ne din buzele livide de emoție:
‘- Dați-mi repede o pereche de pantaloni de stofă, o cămașă și-o cravată, nu mai am timp s-ajung la mine. A venit Carla!!’
Carla era fetița lui de 17 ani, o mândrețe de fată ca un bibelou, stătea în Bonn. Dincolo de orice închipuire, o iubea ca pe o zeitate...o venera. Toți știam asta. În nici două minute, a ieșit Carlos de la baie un alt om, impecabil. Eu unul nu-l văzusem niciodată așa: aproape că tremura, era mai palid ca porțelanul și, pe fața lui alături de tulburare, apăruseră doi licurici mici pe post de ochi ce radiau efectiv. Transmitea o fericire și o exaltare greu de imaginat. Eram șocat de-a dreptul: nu-l credeam capabil de sentimente. Clar: nu era Carlos ăla, sau poate tocmai ăla era... oricum ar fi fost, am simțit o reală plăcere să-l văd și așa. Am fost privați brusc de priveliște, pentru că a dispărut la fel de rapid cum apăruse, în mână cu pantofii mei pe care îi ochise de cum intrase.
Fără să vreau, am beneficiat în ziua aia de o plimbare pe patine cu rotile.
Să fiu sincer: ... n-a fost rău deloc.

Carlos nu putea fi asimilat actor de stradă, pentru că nu era. Era doar Carlos... și atât. Modul lui de a apărea, tranzita, sau dispărea dintr-un anumit decor nu făcea dovada unei rețete anume, din contră, purta amprenta unui ad-libitum în cu totul alt㠑metrică și ritmic㒠decât scriitura și orchestrația inițială. Într-un fel, prezența lui semăna cu o anacruză în mijlocul unei fraze muzicale, o notă într-un decalaj de timp peste bara de măsură și cu toate astea, coloratura ce o crea prezența lui în cadrul respectiv semăna teribil cu o semnătură, dar nu într-un colț al pânzei cum se face de obicei, ci chiar în centrul ei. Imaginați-vă de exemplu o pictură Alfred Gockel recunoscută pentru densitatea expresiei pe mediană, cu o substituție portretistică inechivocă fix în prim-plan. Din absurditatea suprapunerii în sine se diminuează mesajul de bază disipându-se în detalii relativ fără importanță, devenind incoerent, în contracurent cu substituția ce capătă astfel un contur precis, ieșind totodată în evidență. O ciudățenie abstract-concretă, dar atât de evidentă tocmai prin magnetismul compensator unor forțe de respingere interne și surprizei bineînțeles: surpriza unor nervi optici deloc familiarizați cu așa ceva. Nici distorsiune nu puteai să-i numești prezența, permanent plăcută de altfel, și-l acceptai așa cum e, ba chiar absența lui, odată ce te obișnuiai cu el, devenea un gol greu de umplut, iar animația la fel.
Carlos n-a pictat în viața lui, totuși cineva i-a oferit o sumă deloc nesemnificativă să-i facă o pânză. Știți ce-a făcut?: a găsit un bocanc tocit aruncat pe stradă, i-a smuls talpa cu cuie cu tot lasându-le acolo în talpă ostentativ, lipind-o cu un amestec de clei, vopsea și super-glue de o bucată de cearceaf pe care a mai aruncat niște bălării rupte cine știe de pe unde, cihlimbar, boabe de mazare tratate cu rășină epoxidică, spumă poliuretanică (de-aia de se pune la etanșarea ferestrelor), iar restul vopselelor le-a adăugat cu o stropitoare de plastic pentru copii. Folosind furtunul de la aspirator la pompița de desfundat chiuveta, ‘a ștampilat’ apoi lucrarea de câteva ori, eliminând excesul de vopsea și...asta a fost: ‘Drum printre aparențe’. A ieșit așa un fel de chestie în relief, dar să mor dacă n-avea logică. Clientul a fost extrem de mulțumit, ba a mai și plusat. Era categoric un snob...sau mai știi?... părea colecționar în orice caz. Eu și Nadi îi dusesem lucrarea, artistul nu putea fi deranjat... era extenuat.

Obișnuia să se plimbe frecvent cu bicicleta, nu înainte de a-și plasa o cocoașă imensă, astfel încăt i se dădea prioritate indiferent pe unde circula. Nu-mi aduc aminte să-l fi auzit plângându-se vreodată pentru vreo amendă, deși îl vedeai circulând cu ea pe unde te-ai fi așteptat cel mai puțin. Conformația lui sportivă, n-avea un kilogram în plus, se datora în mare parte faptului că nu ținuse în viața lui în mână un volan. Autoturismele erau pentru el doar un mod ingrat de-a înțelege comoditatea: le ignora pur-și-simplu, atât ca mijloc de locomoție, cât și ca elemente de epatare, iar dacă cineva s-ar fi străduit să-i demonstreze contrariul, ar fi auzit invariabilul ‘- Lasă să fie la tine, acolo’, o replică cum aveam să aflu mult mai târziu: plină de dispreț. Îi plăcea în schimb să zboare. Mania lui pentru avioane avea rădăcini vechi și nu odată l-am auzit : ‘într-o zi...’... suspansul apoi creat era suplinit de brațele întinse pe post de aripi de planor... se metamorfoza într-un fel de ‘Mr. Jones’. Și coama i se umfla când imita plutirea, iar nasul îi fremăta parcă primind botezul cerului... darnic în ziua aceea, pentru că în aer se simțea parfumul proaspăt al florilor de tei. De unde?... din coama lui Carlos.

[Fade out sequencer imagini]. [Fade in]. { : din nou la bar. }

Într-una din escapadele mele în Germania, dusesem cu mine să mai scot și eu un ban, o haină de blană de enot, trei sferturi, nouă, o ocazie pe care dădusem echivalentul a vreo 500 de mărci. Proastă inspirație! Când am ajuns acolo, tocmai venise partidul ecologist la putere și toate magazinele cu articole de lux din piele și blănuri naturale, aveau barate vitrinele cu afișe ce anunțau reduceri de până la 70%. Nu se mai vindea nimic. Era ca o furie generală și o antipatie profundă pentru cei ce mai purtau așa ceva. Am încercat s-o vând peste tot, chiar și la ‘puf’ m-am dus cu ea... fără nici un rezultat însă. O profesionistă își oferise serviciile, ‘barter’: s-o facem pe ea, întinsă pe jos, după care
să-i rămână ei. Am tăiat-o repede, mai ales că un aquarist deja se uita urât la mine.
Disperat, am apelat la Carlos:
[Tranziție către noua locație] { :Un apartament oarecare.}
Baba
Băi, ajută-mă și pe mine! Scapă-mă de blana asta.
Carlos
Cât vrei pe ea?
Baba
700... (cu tupeu)
Nadi
Vezi să nu! Visezi amigo!
Carlos
Nici 300 nu iei pe sărăcia asta. N-ai văzut ‘ce cald’ e-afară? Te riști?
Baba
Mă risc... ce să fac...
(A luat-o, direct pe el și după nici două ore era înapoi... fără blană. Triumfător, a aruncat pe masă un fișic mototolit de bani, trăntindu-se apoi absent într-un fotoliu și examinând pe tavan o muscă imaginară.)
Nadi
Să nu spui că ai vândut-o!
Carlos
Moșule, (asta era vorba lui, în timp ce-și aprindea tacticos în vârful unui port-țigaret kilometric o țigară ca un cocean): practic nu am vândut-o, că nu mai aveam ce.
M-am dus cu blana și un umeraș cu picior pe care l-am înfipt drept în fața magazinului ăla de blănuri din Rudolph Plaza, am scos o cutie de șpray-uri
de-alea colorate cu care scriu punk-iștii pe garduri și-am început s-o mâzgălesc. S-a strâns lumea ca la urs. A ieșit imediat unul din proprietarii magazinului cu încă unul, sau cine-or fi fost, m-au luat pe sus cu cuier cu tot și m-au întrebat cât vreau să încetez cu circul ăsta.(?). Le-am spus că nu e constituțional ce au făcut, libertatea de opinie, etc: ...900, să mă scot și eu.
Baba
Păi, ai venit cu 1180, restul de unde, sau erau banii tăi?
Carlos
A!... restul sunt de la spectatorii care aplaudau și fluierau. Cam puțin, dar și reprezentația a fost foarte scurtă... nu m-au lăsat... nenorociții!

[Fade out]. [Fade in]. { Locatie: un bar }


Stăteam într-o noapte după program la o masă într-un pub oarecare din Köln. Nu era nici baua p-acolo, decât barmanul, eu de chiampalâu (îmi dădusem întâlnire de unul singur) și un neamț cam cherchelit la tejghea, care tot încercase să se bage în seamă cu mine, fără ecou. Văzând că n-are nici un succes, și-a deranjat butoiul cu bere dimpreună cu ce mai rămăsese din el și-o halbă plină, ofticat probabil că nu mai avea unde s-o bage și p-aia, venind taman lângă mine, bolborosind ceva în nemțeasca lui (foarte aproximativă la ora aia, ca si-a mea de altfel, indiferent de oră) la adresa mea. I-am răspuns cât se poate de politicos pe păsăreasca mea:
Baba
Iș bitte lașemi alain, iș biin rumanian, kaine șprehen zidoici, unt raus... grosse sherțe.
În secunda doi, tocmai mă trezeam făcând baie în berea neamțului, tâmpitul dracului, ce binevoise să mi-o toarne-n cap, alături de pseudonimul aferent :
Neamtu
Rumanian....shaize rumanian.
Ghinionul a făcut ca tocmai atunci să intre Carlos:
Carlos
Ce faci moșule... antrenament la înot?, după care s-a dus direct la neamțu cu pricina, ignorându-mă complet, bătându-l prietenos pe umăr : Gut!!... zer gutt!...shaize rumanian.
Din câtă germană mai știam eu la trei dimineața, în halul în care eram, cu berea-n ochi, în urechi și pe țoalele mele de scenă, printre altele: singurele, am putut totuși să surprind următorul dialog între cei doi, (traducere)
Carlos
Ce bine era pe vremuri...
Neamtu
Îhî... adevărat!
Carlos
Neamțu era neamț...nu ca acuma... nu mai au țiganii ăstia, ca ăla de-acolo (arătând spre mine) nici un pic de respect.
Neamtu
Așa e!
Carlos
Da' uite... pun pariu cu tine pe 50 de mărci, că eu dacă-i spun țiganului să se pișe pe masă, o face... de frică!
Barmanul :
Merge pariul și cu mine?... eu zic că nu!
Carlos
Merge!...
după care și-a deșurubat capul bastonului, scoțând un păhărel plin (numai el știe cu ce) și dând o dușcă pe gât: Scuzați-mă... să prind curaj.
Neamtu
Merge!...
Carlos
Țigoine!... pișă-te pe masă, că dacă nu, ...vezi bastonul ăsta?
M-am conformat... ce era să fac?... te pui cu nebunul?... în plus, îi eram și dator vreo sută de mărci.
Deși pierduseră câte 50 de mărci, nemții erau foarte încântați, manifestându-se zgomotos. L-am auzit apoi pe Carlos, întrebându-l pe bețiv:
Carlos
Mai ai bani la tine?
S-a căutat neamțu, s-a scotocit, și-a găsit în cele din urmă o fisă de 5 mărci:
Neamtu
Mai am!
Carlos
Uite, dar fii atent că-i pierzi și p-ăștia, pun pariu că eu, dacă mă piș pe tine, nu te ud.
Neamtu
He...he! da' ce ești tu?...scamator?...nu te cred
Carlos
Merge?
Neamtu
Merge! (…………………………..)
Neamtu
Shaize!... m-ai udat tot!
Carlos
Aruncându-i o fisă pe post de măslină direct în halbă:
Ce să-i faci?... Mai pierde omul!... apoi, agățându-mă din mers:
Hai bă să ne cărăm d-aici... la ăștia-n cârciumă e un miros dubios.
Baba
Stai bre că n-am plătit!
Carlos
Au zis că fac ei cinste... și să te ușurezi costă bani p-aici.
M-am uitat peste umăr:... păreau destul de nelămuriți.
Pe drum ce credeți că-mi zice?:

[Fade aut]. [Fade in]. { Locație: pe trotuar }

Carlos
Ne-am păcit. Moșule, dacă ți-aș cere 5 mărci și nu ți i-aș mai da înapoi, te-ai putea supăra pe mine?
Baba
Nu. Cred că nu...pentru 5 mărci, cine s-ar supăra? În plus, cred c-aș uita imediat că ți i-am dat.

Carlos
Păi, sări la cap... ce mai stai.
Baba
Na! te-ai scos?
Carlos
Perfect!... cu dreptul. Am vreo 2000 de amici numai aici în Köln.
Mă credeți, sau nu, așa a făcut. În vreo luna avea plus, peste zece mii numai din treaba asta. Nimeni nu i-a cerut înapoi nimic, niciodată.
E o chestie să fii sociabil în ziua de azi... am decis să fiu mai prietenos și eu.

[Fade out]


Cap 2. Una din trei

[Fade in]. { Locația: Apartamentul lui Nadi. Carlos, Nadi și Baba sunt îmbrăcați foarte ciudat, ca pentru un ritual grotesc. } (În fundal se aude o muzică sfâșietoare însoțită de incantații și tobe tribale)

Nu, nu e vorba de alba-neagra... nu se mai poartă, deși dintr-un punct de vedere, al lui Carlos, a fost tot ceva pe-acolo.
De ce? Veți afla imediat:
Cuvântul ‘fan’ te duce cu gândul la un admirator, sau o admiratoare înfocată, dar în nici un caz la un concept sinistru: licitație de sclavi.
Din ciorchinele de ‘curtezane’ ce se străduiau zi și noapte să-i intre definitiv în grații lui Carlos, se distingeau două distinse doamne blindate de impresii și nu numai, la competiție cu o africancă superbă, descendentă de șahazmazar. De niciuna nu putea să scape, îl terorizau efectiv cu cereri mergând până la căsătorie. Geloziile erau și ele la rang de cinste. Devenise insuportabil, așa că trebuia inventat rapid ceva, iar omul nostru ce s-a gândit?:
Sclav de serviciu, auto-ofertant: Carlos. Le-a băgat în cap la toate trei că trebuia răscumpărat de la o vrăjitoare bătrână care-l blestemase când era puștan să-i fie slugă toată viața, pentru că îi nenorocise fata din cauză că nu putuse s-o iubească, și aia, de inimă rea, s-a spânzurat. Era neputincios, iar baba care avea de gând să trăiască o sută de ani, n-avea nici o gară să-l dezlege de farmece decât dacă o convingeau să se mute de pe stradă, în propria ei casă. Era dispus să-și sacrifice libertatea de bună voie și nesilit de nimeni oricui s-ar fi găsit să-l scape de farmecele cotoroanței. Sensibilizate, toate trei grațiile, Afro fiind blat, s-au azvârlit în febra cumpărăturilor, fiecare în secret.
S-a mers la două capete. N-a pus botul decât una dintre impresioniste, cealaltă s-a lăsat: lovelele au învins pasiunea. Licitația s-a făcut însă pe față, în prezența martorilor: eu, Nadi, o capră ce trebuia sacrificată și o țigancă zbârcită și știrbă, atât de urâtă, că și Freddy Kruger s-ar fi speriat de ea. Unde-o găsise, cum o găsise, că nu știa o boabă de germană, era problema lui. Regia era cam în felul următor: baba trebuia să urle pe limba ei de câte ori era interpelată de către Nadi pe post de ‘translator’, iar când în final îi întindeam foile, trebuia să pună degetul muiat în tuș pe ultima filă, după care ideea era să se ușchească, nu înainte însă de ritualul cu sacrificiul caprei. Protocolul și donația vilei în cauză, în Saragosa, fusese deja semnat, parafat, pe numele lui Carlos bineînțeles, urma chestia cu capra. Toate bune și frumoase, baba abia aștepta să se tilardească, era cam târșăloasă, o citisem eu, numai că scăpasem toți din vedere un amănunt: cine ia gâtul caprei. Carlos, cu un pocal în mână, pregătit să ingurgiteze solemn sânge de capră ca un veritabil vampir:
Carlos
Nadi, fă tu onorurile
Nadi
Du-te băă... ce te-ai țicnit?... n-am tăiat în viața mea o găină... dar-mi-te o capră. Babo!... treci!
Baba
Ce-aveți bre?... vi s-au strepezit creierii?... Doamne Maica Domnului, cum să fac așa ceva? , făcându-mi semnul crucii: m-am lăsat!
În momentul ăla, Contesa De Pârât Lovele, cam bănuind ce vrem să facem, a țipat, albă la meclă:
Contesa De Pârât Lovele
Eu nu pot să văd așa ceva!
... și-a tulito, probabil la toaletă, să se răstească la lavoar și să-și pudreze poponeii... era cam boșimană, da' cu suflet mare săraca...

Până și capra aia avea o mască de ziceai că face mișto de noi. Am profitat de degringolada iscată și-am evacuat la urgențe și capra și baba: babei dându-i viteză și capra înghesuind-o în baia cealaltă, după care mi-am oferit singur un pumn în nas, să lăsăm pe locul caprei și pe cămașa mea căteva picături viabile de sânge. Ce nu face omul pentru două săptămani pe an în Saragosa cu piscină-n curte și măgăruș la scară.
Cănd a revenit timid madama, rușinată parcă că s-a-ntors, se vedea că-i afectată, iar noi... răvășiți, sfâșiați de-a dreptul de grotescul situației, văzându-l pe Carlos cum bea din cupa aia ketch-up rece din frigider, știindu-l cât e de sensibil cu gâtul.
Când am plecat, dimpreună cu noua stăpână de sclavi în cinste, s-a auzit undeva în spate un behăit monstruos de tare. Am început care mai de care să tușim într-un brusc acces de gripă căprară...

[Fade out].


Cap. 3. Din tainele marilor orașe, sau, nu tot ce zboară se mănâncă, nici p-acolo.

[Fade in]. { Locația: apartamentul lui Nadi }

Carlos
Bă!... voi ați remarcat ceva?
Nadi
Îî...(?)
Carlos
Din toți fraierii ăștia care se droghează, marea majoritate sunt d-ăștia de bani gata.
Baba
Logic. Sunt duși cu capul, paraziții.
Carlos
Neee!... alta e manevra. ‘E’ fraieri gagiii. Babo, tu mai ți-aduci aminte cum era să pici de papagal în Hamburg?... habar n-aveai pe ce planetă ești! [Flash]

Adevărul e că avusesem o experiență care era cât pe ce să se termine prost de tot. Le-o povestisem tuturor prietenilor:
Fusesem angajat temporar să-i țin locul unui pianist sârb, la Cazinoul Mare din Aachen, care avea o problemă de sănătate. Un contract scurt de 9 zile, binevenit de altfel, că rămăsesem practic fără nici un ban. M-am dus, mi-am făcut conștiincios treaba în piano-bar-ul respectiv, până s-a întors titularul (avem niște legi nescrise: nimeni nu se bagă pe job-ul altuia, decât dacă este solicitat de cel în cauză), după care, evident, m-am dus la casieria cazinoului să-mi iau banii. Surpriză! Un funcționar din spatele ghișeului mi-a întins amabil doar pas-ul, spunându-mi:
Functionarul
Herr...!... keine petzal [Flash] { Locația: un ghișeu prin care se vede figura funcționarului }

... bălășcărind apoi ceva legat de ‘vizarea’ vizei de lucru, etc. Mă rog... am lăsat-o moartă: dacă un cazinou gâlgâind de bani nu putea să plătească o sumă modică unui pârlit ca mine, invocând nereguli birocratice, clar așa trebuia să fi fost și sigur n-aș fi rezolvat nimic: nemților le-a crescut legea-n cap și n-aveam nici un interes să-i sucesc din urmă, că cine știe peste ce-ar mai fi dat: mai bine sărac pe stradă, decât ‘bogat’ în doi pe doi, sau unu fără un sfert. Cert e că m-am trezit ‘raus’, fără un chior, deja cu geana pe rele, gândindu-mă ce-aș putea să fac să produc la urgențe niște mălai, măcar să mă-ntorc naibii acasă, să nu-mi rămână hoitul p-acolo. Inspirația a făcut să mă-ndrept spre o cabină telefonică. Nici nu știam exact ce caut, da’ am luat cărțile-alea de telefon pe care mă uitam de pampilică, când mi-au picat ochii pe un ziar, uitat probabil de cineva acolo. Pe ultima pagină, într-un colț, un anunț: ‘ Club L.A.- Reepherbahn
Strasse- Hamburg, caută pianist R&B pentru două zile’.
Cum măscăriciul meu să ajungi din Aachen în Hamburg fără o para în ‘punguța cu medicamente’ letargiată de greva foamei?
Cu tupeu, m-am dus la gară și m-am suit în tren: ce-o fi, o fi!
A venit un moșulică controlor (parcă-l văd și-acuma: uscat și cu vreo două pauze prin ‘micul ecran’ fără buze):

[Fade in]. { Locația: un culoar într-un vagon de tren }

Controlorul
Ticket bitte!
Baba
...no signal...
Controlorul
BITTE TICKET!
Baba
(avioane, țânțari)... [Flash]

[Tranziție water/sepia către sequencer imagini] { Locații: peronul gării, clubul L.A., clubul Copacabana }

S-a prins moșulică că era vrăjeală, chiar după ce i-am scos din sac un carton găsit pe jos undeva pe lângă gară, pe care scria: ‘ajutați un surdo-mut’. M-a lăsat în plata Domnului..., deși, când am coborât în Hamburg, mi-a arătat semnul ăla care se făcea gladiatorilor, dar parcă nu era cu degetul gros, ci cu ăla mijlociu și nu era în jos, ci-n sus. În fine, ajunsesem, așa că nu mai conta: mi-am retezat și eu mâna dreaptă cu stânga, de la cot, ca un veritabil luptător de la Ploiești, deși ciotul rămas nu l-aș fi băgat în foc că însemna ceva în limbajul surdo-muților. Cu sacu-n spinare, am ajuns cu chiu cu vai în ‘St. Pauli’, zona portuară a Hamburg-ului, un cartier rău famat.
Am găsit relativ repede ‘L.A.’, un club drăguț pentru vaporeni americani. Patronul era și barman, o față haioasă cu niște buze groase ce complexau din plin liniile abstracte, indefinite, ale lui moșulică din tren.
M-am gândit din servă: ‘legea compensației!... e de bine...’, și așa a fost: marinarii erau generoși nu numai cu distracția, dar și cu șpaga oferită pianistului, mai ales după ce
se-mbătau cântând... nu mai conta ce. Eram fericit dimineața făcând inventarul verzișorilor... mărcile-alea nu mă inspirau deloc, dar pe când să mă obișnuiesc, s-a „mertinat’ cântarea, că l-a angajat temporar chiar pe unul din marinari. Fie vorba între noi, avea și de ce: rupea ăla pianu-n două. Lovit în orgoliul meu propriu, ce mi-a trăznit prin girofar?: ‘tot sunt aici, văd că e rost. Nu se poate să nu găsesc eu ceva de ronțăit’. Și-am găsit. Într-un fel a fost un ‘din lac în puț’:
Am auzit din stradă. Jurai că-i bandă. Muzica răzbătea dintr-un club ‘Copacabana’. Când am intrat, am paralizat: nu era nici o bandă (deși-ntr-un fel era), cântau unii cât se poate de live, pe o scenă improvizată într-un colț, dar atât de periculos, că te cuprindea ritmul direct ‘cu sec’, indiferent ce ‘blind’ ai fi fost. Erau brazilieni: tobarul, basistul, clăparul și ghitaristul, iar saxofonistul, un tip cu părul alb până la brâu, era francez (cum aveam să aflu un pic mai târziu). Cred că m-am așezat mecanic pe un scaun la bar, stupefiat efectiv: nu mai văzusem și auzisem așa ceva. Când au făcut pauză, perplex încă, m-am trezit cu ei cocoțați în jurul meu pe scaunele de la bar discutând aprins într-un amestec de germano-francezo-braziliană și râzând în hohote. Cred că aveam o față tâmpă rău, că unul dintre ei mi s-a adresat cam așa:

Pianistul
Ești bolnav de deces?... după care toți s-au prăpădit de râs
Baba
?... de unde până unde?...revenindu-mi așa un pic
Pianistul
Păi te vedem cu sacul mortuar după tine. Sau ai curățat pe cineva? Ai vreo mină acolo, să știm să fugim...(după care iar s-au stricat de râs).

Adevărul e că aveam pe post de bagaj, un sac de golf, care din cauza clapei ce-o căram mereu după mine, arăta ca un mic sarcofag.
Dumirindu-mă:
Baba
A!...nu,... e clapa.
Basistul
- Clapa cui?... (râdeau se simțeam că se scutură barul).
Ofensat a doua oară într-un timp atât de scurt, m-am dus direct la pian și le-am cântat un fragment din ‘The Girl From Ipanema’, exact așa cum îl învățasem după partitura originală din România. Fălos, m-am ridicat apoi de la pian, întrebător:
Baba
E!?... v-ați convins?...era o liniște totală, în care s-a auzit numai vocea clăparului:
Pianistul
- V-am zis eu că-i cioclu!?
Abia p-ormă isteria a fost generală, după care s-au suit din nou la instrumente și-au cântat o piesă atât de mișto, că numai pe la mijloc am intuit că era adevărata fată din Ipanema.
Îmi trecuse: și de piane, și de orgolii... și de tot.

Pe pianist îl chema Pi, iar pe tobar Gio. Era cârciuma lui. Mi-a zis că mă angajează, dar nu clăpar, ci basist, mai exact să suplinesc basul, făcându-l pe clapă, după ce rămâneau ei fără. În fiecare noapte, pe la 1, basistul cădea mut de beat printre vreo 15 sticluțe de bere, ce se tot adunau în jurul lui pe scenă, până deveneau pentru el un fel de Fata Morgana sub formă de pat. Îl adunau de pe jos, și-n secunda imediat următoare, eram ‘back in business’. Azi așa, mâine așa, deși îmi venise destul de greu la început să mă adaptez la stilul lor: ciudat, îmbârligat, dar plin de culoare și de o ritmică debordantă, asimetrică, cu puțin efort, m-am încadrat. Cântam practic în fiecare seară de la 1 la 3-4, după care stăteam cam o oră cu noii mei prieteni la râsuri și la bancuri.
Faptul că fusesem acceptat în grupul lor, tocmai îmi fusese confirmat chiar în noaptea aia de Gio care mă anunțase că pe viitor, deoarece îmi învățasem repertoriul, devenind indispensabil, salariul meu va fi de 100 de mărci pe zi. Eram realmente flatat de apreciere, motiv pentru care nici nu comentasem niciodată faptul că după show, mă rugau numai pe mine să-i duc ghitara basistului în camera lui de la hotel să studieze a doua zi, pentru că ăla, mort de beat, și-o uita mereu pe scenă.
Așa făcusem tocmai și-n noaptea aia. Nu era niciodată în camera lui ăla, iar camera mereu descuiată, într-un hotel în care stăteau numai prostituate și tot felul de ciudați. Chiar mi-era un pic teamă, nu cumva să i-o șparlească careva și să pice măgăreața pe mine. Mă dusesem în camera mea, un pic mai mare ca un compartiment de tren și mă trântisem așa îmbrăcat în patul de campanie. Mă uitam tembel pe tavan, folosind umil bruma de acreditare circumvoluționară din dotare: ‘cum Doamne Iartă-mă m-or fi plătit ăștia numai pe mine cu suta de porc, când noi eram acolo vreo 7 speriați, iar clienți: ‘stai că vin acuma’?. De unde? Mi-am pipăit instinctiv buzunarul de la piept, unde țineam în permanență un briceag multifuncțional (d-ăla cu șurubelniță, furculiță, etc) și m-am îndreptat teleghidat direct la ghitara colegului basist. Trona neatinsă pe pat, exact cum o lăsasem cinci minute mai devreme. Toate ghitarele au un plexi-glass pe față, prins în niște șurubele mici, pe care le-am deșurubat tacticos dintr-un inexplicabil impuls. Curiozitatea mi-a fost satisfăcută: uite-așa /////////////// stăteau pliculețele cu droguri aliniate înăuntru... M-am albit instantaneu și m-am muiat de ziceai că m-a frecat o centrifugă cu ‘Cocolino’. Vin și-ntreb: cine pasca mă-si m-ar fi crezut pe mine vreodată, că habar n-aveam ce căram noapte de noapte? Mă luau ca din oală și picam de crăcănici, da’ io făceam servicii, fir-aș al ploșnițelor să fiu de bou!
M-am volatilizat din cocină c-o viteză de și Amstrong la decolare ar fi avut un gol în stomac. Nu știu când am ajuns la gară, nu știu când m-am suit în orice tren, știu doar
că-n Frankfurt mi-au revenit cât de cât imaginea și sonorul, dar îmi tremurau crengile și macaroanele atât de tare, că n-am fost în stare să mă dau jos din tren. Noroc că la Köln era cap de linie. Când m-am dat jos, de zăpăcit ce eram, am pupat un stâlp d-ăla de iluminat: am zis că-i moșulică de la dus. Cucuiul mi-a adus aminte a doua zi că făcusem o gravă confuzie, în timp ce tocmai îl tamponam cu o palmă peste:
‘Doamne!..., rău e să fii prost... mai și doare’. ‘-AU!’
[Water Transition] [Fade out sepia/sequencer imagini]

[Fade in] { Locația: apartamentul lui Nadi }
Baba
Da bă! mi-aduc aminte. Era s-o fac fiartă.
Carlos
Exact. Uite ce m-am gândit:
Ce-ar fi dacă am înființa o clinică de dezintoxicare cu efect scontat ‘hundred per cent naturist㒠și rezultate garantate, dar numai pentru fasonați?
Nadi
Ce-ai bre?... te-ai cealapit? de unde bani, de unde spațiu? de unde aprobări?
Carlos
Nee... nu vezi în spațiu.
Baba
Adică?
Carlos
O facem pe-un iaht de-al lor, îi spunem ‘experiment’ și le servim spălături stomacale, direct din valurile mării. Adunăm toți fugiții, punem baștanii să cotizeze că le scăpăm odrazlele de necaz, măcar o perioadă, că n-or să aibă de unde să-și cumpere aranganalele, angajăm două, trei infirmiere, afro prima, iar noi ne facem viața.
Nadi
Să știi că s-ar putea să pună botul câțiva. Ce-ar avea de pierdut? În plus, cine ne-ar putea judeca că cel puțin am încercat?
Carlos
Dați anunțuri la ziare și Nadi, crezi c-ai putea aranja un interviu la TV cu Dr.Carlos?
Nadi
Posibil... să încerc. Dăm și două numere de telefon....d-alea?
Carlos
Hai!......................................................................
Nu s-au primit aprobările niciodată, în schimb, interviul televizat cu Carlos a fost un dublu succes: am putut urmări un teatru scurt de cea mai bună calitate, iar în conturile aferente numerelor de telefon s-au înregistrat donații de fix 18150 de mărci, folosiți ulterior în scopuri caritabile: o excursie de documentare în Nepal, pentru noul proiect: ‘Institutul pentru Pace Spirituală’.
Ne-am întors de acolo cu o grămadă de poze...
Nici Dracula Park nu arăta mai bine...
[Fade out].
Cap. 4. Institutul pentru Pace Spirituală

[Fade in]. [Tranziție de la o foto B/W (arătând un grup de șase cățărători cu niște imense rucsacuri în spinare, urcând în șir indian pe o potecă de munte), la exact aceeași imagine în mișcare] (grupul urcă în liniște, - se aud doar pașii și câțiva din ei gâfâind din greu)
[pe fundalul imaginilor, povestitorul continuă nararea]{ Locația: Nepal - zona de munte }

Institutul pentru Pace Spirituală, ar putea fi chiar Nepal-ul, dar nu ca zonă geografică neapărat, ci mai degrabă ca fenomen de ansamblu, privit ca o experienț㠑once in a lifetime’. Dacă vrei cu adevărat să-nțelegi ceva din minunățiile și liniștea aproape ireală oferită, atunci descoperirea lor trebuie făcută pas cu pas. Și pentru asta îți trebuie condiție fizică. Practic totul ți se destăinuie din mers: alături de o călăuză bună, care știe cu precizie să-ți evalueze forțele dintr-o privire, explorarea devine dincolo de o reală plăcere, un sistem de purificare indescriptibil fără experiența în sine. Tocmai de aceea nu voi insista prea mult asupra fenomenului, riscând poate să fiu un pic egoist, dar: se merită încercat.
Hukala și Perry erau ghizii noștri. Practic ‘caravana’ era formată din cei doi, noi: adică Carlos, Nadi, Afro și eu plus un munte de provizii înghesuit în șase rucsacuri: dou㠑London-bus’, adică supraetajate cu freză (au o curea prinsă de frunte), dou㠑luft’ (fit umeri-șale) și dou㠑batuma’ cu echipamente de urgență: folii impenetrabile ger-apă (‘fortărețe’), truse prim-ajutor, extractor de venin, butelii gaz supracomprimat, cordeline, piloni, pioleți, petzl oscilanți și ficși, bețe trekking, inox-ul aferent gătitului și ingurgitatului de campanie, alte acareturi strict necesare.
Practic Nepalul este de două feluri: ‘accesibil’ (jos-moderat sus) și ‘nici să nu te gândești’, dacă nu ești alpinist profesionist. După o privire care ne-a tăiat în două, a lui Hukala, ni s-a sugerat destul de diplomat și cu un tact desăvârșit, varianta de duminică. Dar cu cine să te-nțelegi? Cu Carlos?-...Neee… n-ai să vezi…!:

Carlos
Dacă tot am venit pân-aici, măcar să fiu aproape de purificarea absolută!... Vreau cât mai sus!
Baba
Stai bre oleacă!... ție nici Everest-ul nu ți-ar ajunge la cât de păcătos ești.
A fost un argument decisiv, a lăsat-o mai moale:
Carlos
Urcăm cât poate să ducă Afro.
Umilințele au început chiar dintr-a treia zi. Mai întâi am început să ne rugăm de Afro:
Nadi
Nu simți așa un pic că ți se rupe filmul?
Afro
Poate vouă!
Era de belea nepoata. Și ea, și călăuzele, care mai și cărau cam de două ori cât noi. Aveau un stil de-a trage de londoneze și cu fruntea, într-o înclinare care sfida orice lege gravitațională, dac-or fi mai multe, așa c-am adoptat altă tehnică destabilizatoare. De disperare, bineînțeles:

Nadi
Babo!... nu ți se pare că Afro s-a îngălbenit așa un pic?
Baba
Parcă, parcă...
Carlos
De unde bă! De când am acrit-o jos acolo cu sexul slab, e mai neagră. Cine m-o fi pus? Nu mai subestimez niciodată orgoliul femeilor.
Afro
Mă uit așa la voi și văd trei purceluși de Guineea... nu numai la culoare.
Carlos
Auch!
N-a ținut nimic. Ce să facem?: ne-am dat bătuți. Primul care a cedat, am fost chiar eu, întinzându-mă cât eram de lung pe jos cu batuma peste mine, într-un exces de neputință:
Baba
Eu de-aici nu mă mai mișc. N-aveți decât să mă lăsați așa.
Aveam senzația că toată munca mea asiduă de ani și ani, de colectare a gudronului din țigări se dusese de râpă. Dezarmant.
Carlos
Excelent. Am mai scăpat de unul. O să se-mpartă spiritualitatea mai bine.
Nadi
Asta e! Facem popas... n-avem ce face: de tine ne-am fi lipsit, dar nu putem să ne lipsim de batuma.
Baba
Mulțumesc. Sunteți drăguți. Să-nțeleg că dacă-i dau drumul la vale, ne-ntoarcem toți după el?
Nadi
Îți place să dormi în aer liber? Am rezerve că te va primi Afro în cortul ei.
Uitându-mă cu coada ochiului la Afro, am început să țin instinctiv de una din curelele batumei și cu dinții... o asigurare suplimentară că nu voi face țurțuri în noaptea aia sub cerul liber, mai ales că odată cu gerul începea să se lase o umezeală cețoasă care-ți invada intimitatea dincolo de piele.
Respiram toți destul de greu. O rarefiere a aerului deja se făcea simțită, deși eram departe chiar de jumătatea drumului. În plus, oboseala și lipsa de antrenament își spunea cuvântul. Clar, nu era de noi nici măcar tentativa de-a urca mai sus. Deși seara se lăsa cu repeziciune, am mai apucat să văd dexteritatea cu care Perry și Hukala aranjau montura campusului. Se mișcau ca niște feline, fără un cuvânt, rapid, fiecare știind cu precizie ce are de făcut, nici n-ai fi zis că tocmai urcaseră cu zeci de kilograme în spinare câțiva kilometri buni. Erau de toată admirația nu numai pentru rezistența ieșită din comun, dar și pentru modul cum știau să-și dozeze energia. Ritmul impus de ei la urcare, era rodul unei reale experiențe, ce-ți conferea ție ca novice un sentiment de siguranță ce suplinea cu brio senzația de disconfort pricinuită de efortul susținut. Ne minunam în tăcere de priveliștea de dedesubt în contrast cu ceea ce era deasupra noastră: totul devenise ca o insulă ce se micșora treptat, deoarece umbra nopții înghițea rapid detaliile rămase în urmă ca un flux imens al unei mări liniștite. M-am gândit fără să vreau la Marea Neagră, spunându-mi că dacă scap întreg din experiența asta, mă voi duce să m-agăț de-o geamandură ( a mai prima ) și jur c-o să mă căsătoresc cu ea. Am adormit în botezul valurilor adulmecând mirosul algelor ce-mi mângâiau gâtul și obrajii. Cu senzația asta m-am și trezit. În realitate, era doar mâna lui Afro care se chinuia de câteva minute bune să mă readucă în simțiri. Se luminase de ziuă. Când mi-a dat vestea, am putut citi pe fața ei de obicei impenetrabilă, o îngrijorare ce trebuie să fi avut un motiv serios:
Afro
Am rămas singuri noi trei. Carlos, Perry și Hukala au dispărut cu londoneze cu tot. Toate proviziile de mâncare erau acolo. Mai avem doar vreo doi litri de apă.
Baba
Ce-i ăsta? Un banc de prima oră?
Afro
Uită-te și tu!
Am simțit că-mi crește brusc adrenalina. Așa era! O cumplită senzație de frustrare a pus stăpânire pe mine, văzând locurile goale, unde c-o seară-nainte impozau cele două corturi ale călăuzelor și londonezele. S-a apropiat și Nadi:
Nadi
Nici urmă. Nebunul ăla de Carlos a văzut că nu mai putem și i-a convins pe demenții ăia doi să continue escaladarea în trei, la prima oră, fiind probabil convinși c-o să găsim drumul înapoi. Îl cred în stare! Ce facem? Mergem după ei?
Baba
Da mă!... dar nu sunt sănătoși! Puteau să ne lase și nouă niște conserve, cafea sau ceai măcar. Ce naiba facem? Ne batem joc?
Afro
S-or fi grăbit și au uitat.
Nadi
Eu zic să ne-ntoarcem... e mai înțelept așa. Unde să mai urcăm? Nu vedeți că nici nu se mai văd? Și dacă e să urcăm, cu astea ce facem? Ați uitat cât de greu e? Să le lăsăm aici, iar nu e o soluție... sunt închiriate toate. Probabil costă o avere. Nu mai spun că avem nevoie sigur cam de tot ce ne-a rămas. Doamne... ce nebuni!... nebun și eu că m-am lăsat târât în dilimăneala asta!
Afro
Mă rog... nu e timpul de reproșuri acum. Eu subscriu să coborâm. Trebuie să găsim poteca pe unde am venit. Am memorie bună a locurilor pe unde am trecut. Odată ajunși, am eu ca femeie și ac de cojocul lui Carlos. Nu se face așa ceva... mai ales între prieteni. Abia acum sunt neagră dacă chiar vreți să știți, dar nu că ne-a lăsat aici, ci pentru că e inconștient. Mi-e frică pentru viața lui. Se pune cu localnicii? Pentru ăia muntele e o a doua casă, nu și pentru el.
Nadi
Stai liniștită! Din câte-l cunosc eu, sunt sigur c-o să se descurce, dar până la o limită. Ideea e că nu sunt așa sigur că-și cunoaște limita aia. Sau poate... tocmai aia vrea să afle. Eu nu-l condamn, dar, hai să ne întoarcem, n-avem timp de pierdut.
Am strâns în mare viteză și-am coborât preț de aproape o zi exact pe unde-am venit, până la liziera pădurii, în care ne-am cramponat să intrăm deși soarele apusese deja. În secunda doi: ne-am rătăcit. Ne-am instalat corturile cât mai apropiat, instinctiv cred... de frică. Tot felul de sunete, care mai de care mai bizare se amestecau cu trosnetul crengilor cu care făcusem focul să ținem animalele sălbatice la distanță. Habar n-aveam ce animale puteau fi prin zonă, dar paza bună trece primejdia rea. Ne-am trezit toți trei în cortul lui Afro, claie peste grămadă, dar mulțumiți că scăpasem nevătămați de o noapte de coșmar, deoarece nu o dată ceva, sau cineva se împiedicase de sforile de la cort, iar niște umbre exagerate și diforme se vedeau când și când proiectate pe pânza cortului de focul ce amenința să se stingă. Nici nu ne-am gândit să ieșim vreunul din cort să vedem ce naiba e. Strângeam doar cu putere un cuțit de vânătoare gata pregătit în eventualitatea unei vizite neanunțate înăuntru și ne rugam fiecare pe limba lui. Am constatat cu stupoare că nu visasem și nici închipuiri nu avusesem: celelalte două corturi fuseseră realmente culcate la pământ, iar batuma și celelalte două luft-uri răvășite.
Peisajul era sinistru, dar nu lipsea nimic. Trebuie să fi fost vreo vietate, mare de altfel, care căuta de mâncare. Noroc că n-avusesem... altfel, cine știe... poate i se deschidea apetitul și la ceva fraged. Ne-am recules câteva clipe, după care am tăiat-o într-un veritabil șir indian cu Afro în față, pentru că părea singura care mai știe cât de cât ce face. Eu unul recunosc, cu orientarea ‘turistic㒠sunt varză: nu de puține ori se întâmpla să mă rătăcesc chiar în orașe mari, darămite în pădure. Mergeam de ore. Nu se întâmpla nimic: doar copaci, tufișuri, nici o cărare nicăieri, dar nici nu păream să ne învârtim în loc, pentru că solul nu mai era în pantă, ci devenise drept, iar copacii deveniseră mai diversificați, deși cu excepția câtorva specii, printre care și câțiva aluni sălbatici (pe care-i răcorisem într-un exces de vandalism de foame), altceva nu recunoșteam. Am avut nu o dată senzația că nu suntem singuri și tocmai când mă munceau mai abitir gândurile-astea, înlocuindu-le pe cele de foame, am văzut la nici cincizeci de metri undeva în față o mișcare clară. Nu puteam să-mi dau seama ce e, din cauza tufișurilor, dar și Afro remarcase ceva, pentru că ne-a făcut semn să ne lăsăm pe vine și să nu facem nici un zgomot. Am înghețat: era cred un soi de pisică sălbatică cam cât un râs de mare, cu niște mustăți pline de sânge, ce tocmai devora o căprioară. Ne simțise și ea, fixându-ne cu doi ochi nu tocmai pașnici. Era încordată și nemișcată, dar se citea în încordarea ei, că nu pentru mult timp. Cred că își evalua deja noua pradă, când, deodată, privirea i-a fost atrasă brusc de un zgomot puternic ce venea din niște tufișuri la vreo sută de metri în stânga. A rupt-o la sănătoasa, odată cu noi de altfel, aproape în aceeași direcție, adică opusă zgomotelor cu pricina. Motivul? Simplu: nu văzusem prea bine, dar ce venea din spate era mare rău și nu părea să fie singur. N-am mai stat să ne lămurim, ba chiar aș îndrăzni să afirm că nici unul nu era curios deloc să afle. După un sprint destul de caraghios cu toate alea-n spinare, cu limbile scoase, ne-am regrupat cu spatele la un copac imens, punându-ne pavăză ca niște scuturi batuma și luft-urile. Printre gâfâieli,
l-am auzit pe Nadi:
Nadi
Ce copaci idioți. N-am văzut unul să te poți sui în el.
Baba
Și?... crezi c-ai rezolva cumva problema? Orătania, sau ce naiba o fi, odată descoperindu-te după miros, nu va mai pleca în veci știind de papa sus. Asta în eventualitatea că nu e una de-aia de se suie după tine. Brrr... o fi vreun tigru?... prea era mare chestia. Și panarama aia de mâță a tulit-o la urgențe. De noi nu părea să-i fie frică.
Nadi
Habar n-am. Dar să sperăm că s-a luat după ea, nu după noi... sau poate-a rămas să ia desertul în locul mâței.
Baba
Cel mai probabil. Mai bine ne luăm viteză, că poate nu se satură.
Afro
Știți ceva? Dac-o ținem tot așa, cu lașitatea, nu cred că scăpăm d-aici.
Baba
Ai dreptate! Mamă, mamă ce friptane trăgeam din căpriorul ăla.
Nadi
Aveți sânge în voi? Hai să ne luăm dreptul.
Baba
Cu mâța m-aș fi riscat. Dar cu chestia aia, nu știu, zău...nici măcar nu știm cu ce ne confruntăm. Propuneri!
Afro
Demontăm scheletul unui luft și ne înarmăm cu tijele de aluminiu. Nu mai fug. Gata! Fie ce-o fi!
Ne-am pus pe treabă. Deja știindu-ne uniți, eram hotărâți să riscăm înfruntarea. În fond și-n definitiv ni se părea singura șansă viabilă. Fuga nu părea nici măcar o soluție de compromis, ar fi fost doar o amânare a aceluiași sfârșit ‘glorios’. Lupta pentru supraviețuire are alte reguli și noi tocmai începeam să le descoperim. De ce ne pregăteam, de-aia sentimentul de frică devenea tot mai confuz, lăsând loc unei palete de simțiri simultane: un calm rece, rațional, amestecat cu un fel de îndârjire calculată și încredere că acționând în ‘haită’, șansele vor fi de partea noastră. Treptat se instala și un fel de instinct de prădător. Ne transformasem oarecum în animale, dar niște animale calculate, beneficiind de atributul unui limbaj comun, acționând din instinct și cu hotărâre. Îmi venise în minte chiar înainte de asalt, celebra replică din ‘Cei trei mușchetari’ : ‘toți pentru unul, unul pentru toți’ simțind alături încă două suflete la fel de motivate. Într-o mână cu cuțitul, în cealaltă cu tija luftului, ne strecuram în tăcere, apropiindu-ne tot mai mult de locul impactului. Țineam toți trei aproape, cu Afro între noi. Începuse deja să se însereze. În momentul în care am auzit primele foșnete de frunze călcate și vreascuri rupte, semne de mișcare în față, am simțit simultan în nări un miros cunoscut. Mai multe umbre se profilau intermitent în spatele unui pâlc de tufișuri. N-am mai stat pe gânduri, era deja tardiv: urlând cât ne țineau bojocii, ne-am năpustit toți trei învârtind în aer țevile, sărind practic peste tufișurile care ne despărțeau de... Carlos și cele două călăuze. Surpriza n-a fost decât de partea noastră:
Carlos
Băi indienilor! Dacă mai stăteați mult, riscați să mâncați friptura rece. Uite, noi ne-am predat,
fluturând un băț în vârful căruia legase ostentativ o batistă albă.
Șocul revederii a fost atât de mare pentru noi, c-am căzut toți trei în cur, iar Afro, într-un echer perfect cu mâinile pe genunchi, aruncând săgeți din priviri, printre gâfâieli:
Afro
Lasă... că ți-o arăt eu!
Abia atunci am remarcat în mâna lui Perry un aparat ciudat. Ulterior am aflat și misterul reîntâlnirii deloc întâmplătoare: toate ‘rucsacurile’ aveau în scheletul de susținere niște emițătoare ultramoderne, făcând cunoscută poziția fiecăruia în orice moment prin receiver-ul aflat în posesia călăuzelor. Regia fusese conspirativ pusă la punct de Carlos cu ghizii, anticipând cu precizie ce vom face și fiind urmăriți îndeaproape pas cu pas, cu scopul de-a ne oferi acele clipe inedite: un fel ‘de-a șoarecele și pisica’, atâta doar că mâța sălbatică, fusese cât se poate de autentică, motiv pentru care n-au vrut să riște și au intervenit imediat. Că nu ne-am prins noi... asta e cu totul altă chestie.
Oricum, în noaptea aia, Afro ne-a răzbunat pe toți în cortul lui Carlos. Nici sălbăticiunile nu s-au apropiat de-atâtea urlete... și gemete. Călăuzele s-au retras discret... de data asta: pe bune.
A doua zi, cam pe la prânz, când am binevoit toți să ne trezim, Carlos părea cel mai obosit și mototolit dintre toți. Am citit în ochii lui însă bucuria unui scop atins. Prin crăpătura cortului, un arămiu de o imobilitate aproape ireală lăsa să se ghicească niște forme de o nespusă frumusețe: aproape că puteai intui... pacea spirituală.

[Fade out]


Cap. 5. Pană de... curent, constituțional: aferent
(*jargon)

Carlos
Hai bă la mare! Toți văcarii cântă prin toate cârciumile, numa' voi fasonații stați și mucegăiți ca mâcâgăii la ușa procoveniei. Cotețari! - numa' la voi vă gândiți... Uite!- Afro a văzut ‘Marea’ doar în cada de la mine din pat.
Nadi
Ce zici mă acolo?... iar ți-a rămas miez de covrig în măseaua aia de minte cariată?... nu știi că ne-au ciordit instrumentele cu bus cu tot în Hamburg?
Ce-ți pasă ție?... tu ghilabadești doar la piculina lu' Pârâta, care imediat sare la cap: fără-număr... că-i gâdâlicioasă. Unde le-oi găsi măi frate, că eu numai de sărăcii și nașpet-uri am parte...
Baba
Diliți și voi altele de la grococăi, doar n-or dormi cu ele-n spielhosen, ce-s paraghiorlance de duminică?
Carlos
Aici are și el... Când ți-am băgat-o pe țeavă pe coconeața de Rosy, făceai tarantele c㠑-ce-i pătlăgica aia?’. Na! ți-a suflat-o aschilopatul ăla de Peter, care vă căra vouă aranganalele și boxele. O fi prost acu', de-i cară bidoanele și diplomatu' lu' Cârpă-n Cur? Gemea gagica de impresii: l-a făcut om p-ăla, numa' ca să-ți dea ție peste bot. Am sărit și eu din schemă la faza asta, bașca...
Nadi
Mai dă-i bre niște sirop de tuse lu' ăsta, nu vezi c-a-nceput să strănute cu camuflaj de interes. I-a picat pe mine... zi bă Babo și tu ceva: ia-mi-l din cârcă!
Baba
Gargarează tu niște scule și mergem. Și-așa o cam ardem pe uscat p-aici... sau, Nadi, hai mai bine să-nchiriem de la fâsâitori.
Carlos
Nu e rea ideea! știu eu unul care mocaiește niște cardeluri. Manglitorul le ține degeaba-ntr-un beci, da' o să vrea să-l canonisim și pe el.
Nadi
Or fi alea de la noi?
Carlos
Ei, na! Sunt niște sperieturi de la baru' lu' Spânzuratu'... ăla de și-a pus ghiaua pe măclău când s-a dus pe tobogan.
Baba
E de gașcă gagiu? să nu ne trezim cu vreo supapă arhivată după noi, că fac păpădie la limitrofă.
Carlos
Dacă vedem că nu răspunde la interfon, îi dăm cărăbăneală la purtător.
Nadi
Nu merge! o să-și ia și tarapanalele. Pe ce mai ghilabim p'ormă?
Carlos
Niet! că-l dăm în primire cu mangletu'.
Baba
Dă-i o sârmă. Vezi dacă dă la pace.
Carlos
Hai că-l sun acuma, da' mai guițați și voi dac-o dă cotită, deși mă-ndoiesc, că știu sigur că-i e boc.
Nadi
Fă-l la dințișori!
.....
Carlos
Alo! Sifonarule, Carlos la telefon...
Dap și la noi tarapanalele-alea de le-ați meșterit de la Macaroni... da mă, de la Spârcâitu... vreo două luni... mergem într-o cântare în România...
poți să vii și tu... ai coteț, papa și restul mai diclim pe parcurs, dacă merge paranghelia... (la celălalt capăt al firului o voce zgâriată, nu se întelege)…
Mamă, da' ce te-ai haladit... de unde?.... stai să fac vocalize cu gagiii:-
(adresându-ni-se în șoaptă) - Se lasă greu, zice că vrea o tonă juma, sau să-l scăpăm de patru ‘ya-mmie’ cu opt lămâi și ni le-nghesuie și p-alea de tot.
Baba
Ia-ntreabă-l: sunt gonflabile?
Carlos
Nu mă, cică sunt Rolex-uri da-vero, da' le-a luat urma unu' de la asigurari și trebuie să le scape pe jos.
Nadi
Zi-i că batem palma la trei pe tot harnașamentu, dacă vrea bine, dacă nu, nu!
Carlos
Trei, ultima strigare, iec-nainte și dui la livrare, ștar dacă ni le și aduci aici... k!, la patru: mey ză forceps be withn-yu. (încheie discuția telefonică)
Se face!
Baba
E țepar?
Carlos
Nu se riscă cu mine... i-am mai băgat o dată măclăul sub capacu' de la WC.
Baba
K Carlos, e lucrarea ta... tu știi...

(va urma)
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE