FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
UN ARDELEAN ÎN COASTA AFRICII – jurnal de vacanță
Text postat de Liviu S. Bordas
UN ARDELEAN ÎN COASTA AFRICII – jurnal de vacanță


Concediu... Magică vorbă...

Stau la birou, orele curg a’ dracu’ de greu, ca să nu mai spun zilele... Mai bifez în silă cîte-o problemă rezolvată. Mai tai o zi din calendar. Calvar...

Apoi îmi aduc aminte că i-am promis soției că mergem în Tunisia.
Acolo măcar e cald. Zice ea. Argument suprem, dacă scot nasul în cele zece-douăsprezece grade de la noi. Octombrie mohorît, cum numai la poalele Feleacului mai poate fi...
Vreme de dat la păstrăv, apoi de zăcut la gura sobei, în vîrf de munte, zic eu. Și cu vorba rămîn. Nevastă-mea avea biletele în geantă de-o lună... Adio munte, ceață, tihnă! M-așteaptă Africa...

Drumul e scurt. Lucru mare, avionul ăsta. N-apuci bine să te simți strivit în scaun la decolare, să-ți sorbi paharul de suc (ăștia nu dau alcool, companie tunisiană, iar la ei e Ramadan, ne explică stewardesa, o arăboaică să o sorbi din ochi), și auzi glasul dulce al aceleiași stewardese îndemnîndu-te să-ți legi hamul... Ca și cum ar folosi la ceva la o adică...
Arăboaica n-a scos un zîmbet tot drumul. Parcă i se înecaseră corăbiile. Îmi ia paharul gol și mă întreabă dacă mai doresc ceva. Un zîmbet, unul micuț măcar, îi spun în franceză... Nimic. Statuie. Repet în engleză, cu același rezultat.
Are ochii negri, adînci, mai negri și mai adînci decît noaptea care se întinde dincolo de geamurile acelui înveliș de oțel și aluminiu care ne poartă spre zări neștiute... Mă consolează gîndul că n-o fi singura tunisiancă frumoasă pe care urma s-o văd. Habar n-am cît mă înșel...

Dedesubt, în bezna de-afară, apar puzderie de luminițe. Monastir. În stînga, pista aeroportului strălucește puternic. Brusc, dihania de metal se întoarce pe-o aripă. Mă felicit că n-am avut curajul să mănînc bucata de pește servită la bord. Făceam nația de rîs...
Avionul se prăvale cu botul spre feeria de lumini și se așază cuminte pe fîșia de beton. Stomacul meu coboară din gît în locul în care zace îndeobște. E bine.

Sunt în Africa.

Prima impresie e cea olfactivă. Miroase a catran încins, a flori ciudate, a mirodenii, a necunoscut. Inspir adînc, de parcă nu mi-ar ajunge aerul. Deja mi-e dor de mirosul de cetină, de mușchi umed intrat în putrefacție, de iarbă înrourată...
Impresia vizuală mai are de așteptat. E două noaptea, și în afară de clădirea aeroportului (imensă, dar fără nimic spectaculos) nu prea am ce vedea.
Recuperez a doa zi. Un răsărit de vis. Cerul pare a se aprinde treptat deasupra unei Mediterane de un albastru cum rar am văzut. Apoi, cuptor... Parcă totul ia foc împrejur. După o jumătate de oră caut umbra. Și apa. Caldă precum pîntecul unei femei. Și la fel de primitoare. Îmi amintesc de stewardesa de la bord și regret că nu sunt musulman. Și mai ales că nu mai sunt tînăr...

Regretul îmi trece repede. În trei zile.
În prima, papilele gustative stau să-mi explodeze. Gustul mîncărurilor e absolut inedit. Nu pot reține toate aromele pe care limba le plimbă încet pe cerul gurii. Belșugul de mîncăruri e întrecut doar de numărul condimentelor pe care le simt pentru prima dată...
După alte două zile tînjesc după un castravete murat. Sau o cană cu moare. După gustul de usturoi. După izul sarmalelor în foi de varză. Ba chiar și după aburul fierbinte al mămăligii în care s-a adunat parcă toată dogoarea verii care a copt boabele acelea aurii din care e plămădită, toată liniștea molcomă a cîmpiilor prăfuite pe care se întind lanurile de porumb...
Adică, deja mi-e dor de-acasă.
E clar. Nu sunt făcut să fiu musulman. Cel puțin nu în Tunisia. Îmi închipui cît ar fi pătimit biata stewardesă dacă mi-ar fi fost nevastă. Și-i sunt recunoscător soției. Întîi, pentru cum gătește. Apoi, pentru că a avut inspirația să ia biletele de vacanță doar pentru zece zile.
Alah e mare. Dar îl compătimesc sincer. Nu știe ce a pierdut. Dacă ar ști, ar da toate huriile raiului său pe un cîrnat bine afumat. Sau pe un ciolan cu varză. Ciolan de porc, of course... Și varza tăiată mărunt mărunt, murată la butoi și bine călită...
Eu unul cu siguranță aș face-o. Fără regrete...

Hotelul e undeva la marginea orașului. Hotel nou, elegant, curat. Plin de verdeață și flori. În stînga lui, alte cinci-șase construcții, la fel de noi. Apoi, mai departe, de-a lungul plajei, șantier. Se construiește mereu. Ăștia nu pierd vremea. Nici nu se încurcă în mărunțișuri.
Între hotelul meu și cel vecin, o parcelă lată, cît să mai încapă un hotel cu toate acareturile, pare părăsită. Mă intrigă faptul că a rămas ca o porțiune de deșert între grădinile care înconjoară cele două hoteluri care-au crescut de-o parte și de alta.
A doua zi dau cu ochii de stăpînul locului. Optzeci de ani, uscat ca o smochină uitată la soare. Privește lung la cei doi-trei măslini piperniciți de pe plantație și la nesfîrșitele straturi cu ardei iute. Ardei roșii, mici, probabil că-ți aprind limba dacă ai curajul să muști din ei.
Îl întreb pe Ahmed (Ahmed îl cheamă pe bătrîn, un fel de Ion sau Gheorghe pe la noi, adică nume la fel de comun) de ce mai ține pămîntul ăla, cînd din prețul lui ar fi nabab... Mă privește lung, de parcă aș fi picat din lună. Îmi explică în franceza pe care o mai ținea minte de pe vremea cînd neamul lui era colonie franceză că locul fusese al tatălui lui, care-l avea de la tatăl lui, care...
Îmi vin în minte toți bătrînii de pe valea Someșului, cu aceleași griji, cu aceleași povești. Dincolo de limbă, de religie, de cultură, indiferent de meridiane și paralele, oamenii sunt aceiași. Cu speranțele lor rareori împlinite, cu aceleași dureri care rod la rădăcina sufletului.
Mi-e milă de Ahmed, cum mi-e milă de toți năpăstuiții sorții. Mîndria lui de țăran nu-l lasă să se bucure de bogăția pe care o stăpînește parcă fără să știe. Alah cu el...

Plec spre bar, unde mai rad o boucha. Ca să uit, să mă rup de toate... Doar sunt în concediu...

Alt răsărit, altă zi... Îmi aduc aminte că nu departe se află ruinele Cartaginei. Curiozitatea îmi dă ghes. Trupul spune nu. Sunt obosit ca un cîine legat de căruța unui oltean, după un drum de la Calafat la Craiova în vipia zilei. Anul ăsta m-a stors ca pe o lămîie.
Niște pietre, acolo, îmi zic, rușinat că aleg tihna plajei în locul căutării istoriei. Poate în alt concediu. Poate în altă viață, dacă Dumnezeu, sau Alah, se vor milostivi să-mi mai dea una.
Las soarele să mă pîrlească. Apoi îi sting dogoarea cu apele Mediteranei. Apa e sărată ocnă. Ling sarea de pe buze și beau bere. Rece ca gheața. O fi el Ramadan, dar musulmanii știu să-și respecte musafirii.

Neamțul de lîngă mine are sămînță de vorbă. Mă întreabă, într-o engleză stălcită, de unde sunt. Ieri i-am spus unuia că suntem din România. A zîmbit șui și a amuțit. Parcă i-aș fi spus că am lepră. Încerc altceva. O dau pe franțuzește. Din Belgia, îi zic. A, de aceea vorbiți așa bine franceza, reușește neamțul să îngaime într-o franțuzească aproximativă. Nu-mi face nicio plăcere, îi răspund. De fapt eu sunt valon, detest franceza... Neamțul se luminează la față. Radiază ca un prunc scăpat în cămara cu dulciuri. Turuie întruna către nevastă-sa, în nemțește. Nu pricep boabă, dar, după cum mă soarbe baba din priviri, înțeleg că sunt încîntați. Presupun că pentru ei Europa unită ar fi idealul de civilizație dacă Franța ar fi în afara hotarelor ei.
Între noi și malul apei se așază un grup de ruși. Direct pe nisip, cu o plăcere nedisimulată. Rîd în hohote și bat șepticul. Neamțul și baba lui se uită ca la un ghem de reptile. Rusnacii, cam prea volubili, dar simpatici foc, nici că-i bagă în seamă.
Îi las pe toți în plata domnului și plec la bar. Iau o boucha, țuică aromată din smochine... Și iar mi-e dor. De-o pălincă de prune, galbenă-aurie, ținută doișpe ani în butoi de dud, băută în vîrf de munte, la gura sobei seara, cînd urlă lupii prin ninsoarea viscolită...

Afară dogorește soarele Africii. O altă lume. O altă civilizație. Din care n-am apucat să văd mare lucru. Doar intrarea înspre continent. Și cîte ceva prin poarta abia întredeschisă.

Poate în alt concediu. Sau în altă viață, dacă Alah, sau Dumnezeu...



Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Radule, ești aproape. Chiar foarte aproape...

Mulțumesc pentru regarduri șcl. :)

 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2007-10-25 22:52:09
         
 
  Liviu, n-am sa te mai plictisesc cu laudele, oricum nu mai e loc pentru o stea, iar un vot ar fi un gest minor.
Textul tau mi s-a parut a fi un fel de ''jurnal de calatorie in sufletul meu de ardelean'' - autor, un oarecare Bordas-Ahmed-exilat-de circumstanta-in-paradis.

cu admiratie, aprecieri, regards, respecturi, si celelalte cuvenite,
Radu
 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2007-10-25 22:33:50
         
 
  Gina, ești într-o eroare profundă. Nu e teamă de zbor, e de-a dreptul spaimă!
Glumesc, desigur.
În rest ai dreptate. Ne purtăm eul cu noi oriunde am merge...

Carmen, dacă citirea textului a fost tot ce ți s-a întîmplat mai bun în acea zi, pentru mine călătoria care a prilejuit acest text a fost tot ce mi s-a întîmplat mai bun în acest an!

Ecsi, n-ai putea spune tot și în același timp să fii mai puțin laconic? :)

Veronica, doar grozavă? A fost fantastică! Incursiunea reală, bineînțeles. :)

Vă mulțumesc.

 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2007-10-25 22:18:23
         
 
  Grozava incursiune, felicitari!!!
Vot (ca locurile din fatza s-au dat deja) :)))
Cu admiratzie,
Vero
 
Postat de catre Veronica Pavel la data de 2007-10-25 16:15:52
         
 
  Draga, Liviu Bordas

Notre respect...am spus tot...
 
Postat de catre ecsintescu virtual la data de 2007-10-25 05:53:26
         
 
  Lectura acestui text...singurul lucru placut mie, azi...  
Postat de catre Carmen Anghelina la data de 2007-10-24 23:27:06
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  Liviu am citit cu placere aceste impresii...o scriere matura si limpede...frica zborului- norocul barbatului- stewardesa ca un noroc -...scrierea acopera si implineste detaliat - de o parte ceea ce ducem 'prin noi' de cealalta parte ceea ce intampinam - salut un ardelean razbatand coasta 'Africei'!!!


regards,

goia

 
Postat de catre nula nada la data de 2007-10-24 21:54:03
         
 
  Anda, cu mult drag aș scrie, și mult mai des, dacă nu mi-ar răpi timpul cititul epigramelor! :)

Sincer să fiu, nici eu nu știu cum reușesc. Cîteodată nici măcar nu știu că reușesc. Noroc cu cititorii care-mi atrag atenția!

Mă bucur că ți-a plăcut. Promit să mă duc și pe la eschimoși...

Mulțumesc mult, Anda.

 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2007-10-24 21:02:30
         
 
  Liviu, desigur n-am cuvinte să-și spun că nu cred să fi respirat în tot timpul lecturii, noroc că fu scurtă, altfel mâine aflai cum ai omorât tu o femeie fără să știi. Ar fi avut și OTV-ul motive să schimbe placa! Cum, Alah iartă-mă, reușești tu să fii atât de descriptiv încât să-mi dai impresia că te-am însoțit pe tot parcursul poveștii eu n-oi pricepe în veci!
Mai scrie-ne... aș renunța la epigrame dacă ai face-o mai des!
stea!
 
Postat de catre Anda Andries la data de 2007-10-24 20:54:11
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE