FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Imagini în oglindă
Text postat de Luminita Suse
Din volumul Bioglife, Ed. Limes, Cluj-Napoca, 2007

Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Imi place sa citesc despre ingeri, mai ales cand versurile sunt scrise de un autor cunoscut ( cateva carti publicate ) pe doua continente... Sigur acum mi-a trebuit dictionar doar pentru comentariu :), altfel triste versurile si lasa atat de usor cititorul prada desertaciunii: Ingerii ingerilor. Ca si cum Dumnezeul lui Dumnezeu ar avea un Dumnezeu care la randul Sau... M-am intrebat mereu daca iubim ingerii si pentru ca sunt unul pentru fiecare din noi, ba chiar doi dupa unii autori sau doar pentru ca sunt mai aproape? Dar sa revin la aceasta poezie frumoasa despre "instrainare". In oglinda pana si noi insine suntem "rupti" ne gasim in ceealalta parte. Dar ingerii? Ingerii sunt "altruisti" asa cum sunt "albi" parca fara voia lor, tot asa sunt "empatici" se poate calcula "coeficientul de empatie", oricum nu sangereaza! iar "inecatilor" nu le separa aripile ( ar fi putut sa-i salveze? ). Sigur, sigur mult peste intelegerea noastra... nu ne fac "raul" de a ne arde "notele noastre de plata". Asta ma cutremura si eu o sa platesc pentru ca imi plac versurile despre ingeri. Dar ma intorc sa citesc din nou frumoasele versuri ale acestei poezii gandindu-ma ca ingerul ingerului meu a inchis ochii daca nu e chiar orb de atata instrainare in oglinda sau nu e asa?  
Postat de catre Cristian Fara la data de 2005-02-12 00:03:57
         
 
  Exercițiu de lectură

Weltanshaung laic

Percepția laică asupra îngerilor pune probleme de natură a se constitui într-un adevărat weltanshaung al „îngerilor lor orbi / din oglindă”. Dar cine vor fi fiind acești îngeri orbi ? Pentru că, dacă am înțeles eu bine, acestora le este dedicat întregul excurs poematic de mai sus. În plus „nepăsarea” lor, a îngerilor orbi, pare a fi motivația pentru acest poem devenit un fel de prolegomene în ontologia angelică.
Ușor sorescian, poemul debutează sentențios: „Îngerii au multe calități:” Ca și cum, într-un expozeu despre îngeri, început mai de mult, vorbitorul a ajuns și la acest capitol al calităților. Siguranța versului sugerează siguranța vorbitorului care poate fi un țăran înțelept ori un cercetător al domeniului. Oricum, acest vorbitor arhetipal, pare a fi, dacă nu specialist în „angelologie”, cel puțin un inițiat în metafizica îngerilor. Apoi, rând pe rând, facem cunoștință cu aceste calități: altruismul făra limite „ne sar în ajutor trecând prin ziduri” și fără nici un fel posibile consecințe, fie și colaterale, malefice „fără să le dărâme”, empatia, discreția, (muți și uituci), transcendența, pacifismul, ultrasensibilitatea, imaterialitatea și, esențial pentru această categoremă metafizică, lipsiți de trufie, acest, se pare, păcat al păcatelor, adic㠄lipsiți de personalitate” cum îi prezintă autoarea.
Versurile întregului poem au o aparență de simplitate însă aceasta este înșelătoare. Dacă ne rezumăm doar la aparență riscăm să pierdem esența. Citez exemplificativ :” îngerii cu ochii închiși / și creierii spălați de o lumină / prea blândă,”. Ochii închiși nu sugerează, cum am fi tentați la prima vedere, o posibilă stare hipnotică, de handicap sau de neutralitate în sens justițiar ci, starea de devoțiune fără limite ca în expresia „îl urmez cu ochii închiși”, adică necondiționat. Mai departe, „creierii spalați” ne-ar putea duce, înșelător, la mancurtizare însă aici avem de-a face, după părerea mea, cu o stare de benedicțiune a „luminii blnzi!” care nu poate fi decăt Marele Anonim. La fel „calcă pe jăratec” , „tălpile lor” , „nu ard”,
„ notele noastre de plat㔠și altele. Toate au alte semnificații, respectiv conotații, pe care, sunt sigură, fiecare cititor le va descoperi și se va bucura.
Vorbeam mai sus de percepția laică. Aceasta ne este sugerată de frumosul vers care pare a ne face parca apropiați de lumea învizibilă a îngerilor, de parcă am fi la per tu cu aceasta: „îi cauți la telefon sau le trimți email, / nu răspund niciodată;” Pentru că ei, îngerii, cu toate calitățile lor nu au și „calitatea”, din perspectivă umană, „defectul”, din perspectivă divină, de a fi curioși, adică de a „mânca din pomul cunoașterii” respectiv, cum zice textual autoarea, de a „ încerca să vadă”. Dacă și ei ar încercă să-și depășească statutul și condiția lor existențială, cu toate c㠄merg pe ape”, „în cer se scufundă dezinvolt”, „albastrul nu-i îngheață”, etc ( de remarcat și frumusețea stilistică a sintagmelor), ei bine, cu toate acestea, „s-ar molipsi de nepăsarea îngerilor lor orbi / din oglind㔠Care nu sunt ei, adică îngerii, cum, înșelător, am putea crede, luând drept referential, stricto sensu, „imaginea din oglindă”. Cum, de asemenea, nu sunt nici aceia pe care cuvântul „oglinda” i-ar putea sugera cu expresia conotativă de simetrie, respectiv „răul”, „maleficul”, ca antipod al „binelui” reprezentat de către îngeri. Așadar cine să fie acești nepăsători „îngeri din oglind㔠dacă nu noi, oamenii ?
Autoarea ar putea amenda viziunea noastră despre cheia de lectură propusă pentru acest poem. Și nu numai.
 
Postat de catre Elena Stefan la data de 2005-02-06 06:40:59
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE