FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
versuri si proza
de  ana blandiana
  PIETA

Mai dormi, mai dormi atât de greul
Somn al semintei în pamânt,
Ca sa încolteasca-n primavara zeul
Cu moartea pre moarte calcând,

Mai dormi, visând cum celor din morminte
Viata daruindu-le, învii
In groaza bucuriei care-aprinde
Ochii batrâni ai fostilor copii.

Si-atunci când peste iarna vesniciei
Te vei trezi în soarele de-apoi
Ridica-te din bratele Mariei
Si-nvie-ne, Isuse, si pe noi.

RESTUL PE MASA


Am o deprindere monstruoasă aproape –
Nu-mi place să fiu datoare nimănui.
Doctorului care mă vindecă îi trimit flori,
Pentru sănătate garoafe
Și suntem chit.
Ospătarului îi las restul pe masă,
Celui care îmi face-un cadou
Îi fac unul mai mare,
Celui care-mi surâde-i surâd,
Celui care-mi rânjește-i surâd.
Închei toate socotelile în felul acesta,
Rămânând deasupra,
Tăind toate punțile
Și, câteodată,
Mă cuprinde-o dorință nebună
Să fiu recunoscătoare cuiva,
Să mă târăsc în genunchi mulțumind,
Să strig: “Nu sunt vrednică
Nici dându-mi viața să înapoiez bunătate atâta!”
Dar în urma mea totu-i plătit.


RUGACIUNE


Să stau culcată-n zăpadă
Cu brațele larg desfăcute,
Închipuind o nespus de frumoasă
Cruce cuprinsă de somn
Dinadins,
Pe care doar îngerii ar merita
Să se răstignească
Pentru păcate făcute
În paradis.
Alb fără margini
Și liniște neîncepută,
Nori destrămați în flori
Troienindu-mă lin,
În timp ce lacrimi fierbinți
Se nasc sub pleoapele-nchise
Și-ngheață-nainte de-a curge
Din vise.
Amin.

Din volumul “Poezii”, 1974


SOARE AL INSOMNIEI


Soare al insomniei,
Alb metal topit,
Insuportabil retinei,
Străbătând prin pleoapă,
Nesomn orbitor,
Privire fără nici o speranță de umbră
Ținându-mă suspendată
Sus, deasupra tuturor simțurilor,
Deasupra întunericului dulce,
Promiscuu, de iad,
În cea mai nemiloasă și indecentă
Lumină
Din care nu-mi doresc decât
Să cad, să cad...

Din "Stea de pradă", 1985


SUFLETUL


Sufletul e ceva în noi
Care nu poate exista în afară.
De câte ori nu mi s-a întâmplat
Să descopăr
Suflete goale în iarbă trăgând să moară...
Le luam cu grijă în palmă,
Dar niciodată
Nu găseam destul de repede pe cineva
Să le primească în sine,
Simțeam căușul palmei gol
Și-un abur, neatins de frunze, trecea
Bănuitor prin trupul meu.
Sufletul se-adăpostește în noi
De Dumnezeu?


SUNT CA UN OCHI DE CAL


Sunt ca un ochi de cal
Acoperit spre lume.
Să nu mă-ntrebi
Când o s-ajung la tine,
Ce arbori și ce flori
Am întâlnit.
Eu văd numai drumul
Și din când în când
Umbrele norilor
Transmițându-mi mesaje
Pe care nu le înțeleg.

Din volumul “Octombrie, Noiembrie, Decembrie”, 1972


TOPIREA LA RECE


Decenii întregi asteptînd
Întoarcerea cheii în broascà ;
Din ce în ce mai ruginità
Pîndind-o decenii întregi
Fàrà cuvinte,
Fàrà destin.
Din cînd în cînd
Pàrînd cà se miscà putin
Si atunci -
Oh, împàrtirea pe voci


Dupà iluzia miscàrii :
Cei càrora li s-a pàrut
Cà s-a învîrtit înainte,
Cei càrora li s-a pàrut
Cà s-a învîrtit înapoi,
Cei càrora chiar nemiscarea
Li se pare-un atu...
Cine si ce ar putea sà opreascà
Himera ?
Dar, nu,
Numai înaintarea ruginii
In inima fierului,
Topirea la rece,
Praful rosu înlocuind
Moleculà cu moleculà zàvorul
(Si iaràsi corul de semne,
Presupuneri, opinii :
Intr-un secol, în douà,
Într-un mileniu...)
Istorie cu încetinitorul.


TOTUL SIMPLU


O, dacă-aș fi o lumânare numai,
Să mă consum treptat
De la un capăt spre altul,
Simplu, ca-n aritmeticile
Copiilor...
Capul întâi – ce fericire! –
Mi-ar dispărea,
Lumea ar spune:
“Ce fără cap este fata aceasta!”,
Eu aș fi uitat totul
Și nimic n-aș mai căuta să-nțeleg.
Inima apoi mi s-ar topi,
Și n-aș mai iubi,
Și n-aș mai urî,
Și nici o suferință nu m-ar atinge,
Și lumea ar spune:
“Ce fără inimă este fata aceasta!”,
Și așa mai departe.
Și apoi n-aș mai avea nici o dorință,
Și nici o patimă,
Și sângele meu purtător de corăbii
S-ar spulbera,
Și mi-ar mai rămâne numai genunchii uscați,
Tremurători cu demnitate sau îngenunchiați,
Nimeni nu s-ar mai obosi să spună ceva.
În ultima liniște,
Balta de ceară
S-ar răci, pedepsită anume
Pentru toate îngrozitoarele umbre pe care
Lumina ei le-a adus în lume...


TU ESTI SOMNUL



Întotdeauna toți m-au iubit,
Cei ce mă urau m-au iubit cel mai tare,
Am trecut printre oameni
Mereu acoperită de dragoste,
Cum trec prin iarbă
Acoperită mereu de ninsoare.
Legea talionului e fără milă.
Iubirea cere iubire
Cum sîngele cere sînge,
Cînd ninge
Și lascive, amenințătoare,
Funii lungi de argint
Scămoșat mă încing.
Ninsoare îmi cere și mie să ning
Dar eu trec prin zăpadă dormind,
Tu ești somnul din care
Nu vreau să mai ies.
Rar cîte o privire mai mare
Distrată, uitucă visez,
Neaua moale îngheață pe mine,
Mă strînge
Mi-e cald în somn și bine
Și știu că o să mor,
Aș fi iertată
Dacă m-aș trezi din tine,
Dar nu-mi doresc decît,
De sub pleoapele închise izvorît,
Fîlfîitul acesta ușor.
Trec dincolo cuprinsă de zăpadă,
Spre inima celui din urmă labirint
Unde m-așteaptă-o dreaptă judecată
Care-o să mă găsească vinovată
Poate
Și-o să mă pedepsească pentru toate
Iubirile pe care le-am netrăit dormind.


Din volumul “Octombrie, Noiembrie, Decembrie”, 1972

UNDE-I MANDRIA?


Ce vreau să spun? Ce merită să spun?
Ce e destul de dureros să țip?
Ce fel de turnuri să îmbun
Să crească pe acest nisip?

Ce spune cântecul care-mblânzește
Și fiarele? Pot fi Orfeu,
Dar ce să-ngaim în fața lumii?
Sunt și Euridice eu.

Cântând încerc să ies din moarte
Și moartea totuși nu se curmă,
Nu cred destul să nu-ntorc ochii
Ca să mă văd venind din urmă,

Și-astfel mă pierd. Unde-i mândria
Strict necesară de a crede
Că orice vorbă-a mea rostită
Dezlănțuie în cer planete?

De ce această renunțare
La fericitul somn comun,
Dacă nu pot din cel mai grav
Clopot al lumilor să sun?

E mult? Pe-o palmă de pământ
Toți munții-ncălecați i-am strâns –
Pretind răspuns acestui țipăt
Un hohot omenesc de plâns.

ZIAR


Dușmani dac-ar fi într-o luptă
Dar nu-i decât goană spre vârf –
Se-mping laolaltă, se-nfruptă
Și-s vii precum viermii în stârv.

Și țara e vie la rându-i
De cancerul care-o devoră
O, Doamne, încearcă să-i mântuui
Pe cei onești, măcar o oră!

Nu te speria, nu sunt mulți,
Încearcă măcar să-i asculți
Dacă nu poți să-i scapi;

Neticăloși, fiindcă slabi,
Copii dizolvați în adulți,
Mare-ncâlcită de crabi…

Din revista “România literară”, nr. 39, octombrie 2003










ANOTIMP
(Autoportret cu palimpsest)



Sunt la mare și din când în când, rar, îmi aduc aminte că sunt la mare.
Sunt la mare, stau întinsă pe nisip, soarele arde ca și cum toamna n-ar fi început, apa e verde și netedă ca sticla, plopii cuminți tresar, cu o neoboseală de decenii, pe albastrul acut, străbătut de nori grăbiți, subțiri. Le văd pe toate, ca un spectator binevoitor, frumos desenate într-un cadru în care uit să mă observ. Apoi, brusc, îmi aduc aminte că sunt la mare.
Sunt la mare, înot prin apa caldă și clară pe care soarele pune un strat subțire, lucios, ca de ulei, țărmul se face mai mic și mai limpede, ca într-un ochean întors, și eu mă îndepărtez mereu prin uleiul luminii spre păsările albe care se leagănă ca în somn, un somn nu destul de adânc ca să nu-mi simtă apropierea și să nu se îndepărteze la rându-le, lunecând cu încă o undă. Le urmez ca într-un miraj, cu ochii dincolo de ele, la linia, lunecând și ea, a orizontului, dar gesturile prin care înaintez nu aparțin acțiunii, ci unei palide, opaline răsfrângeri a ei în oglinzile moi ale visului, primejdiile nu par să aparțină realității și bucuriile se reverberează cataleptic, tot mai subțiri.
Ochiul meu mare cuprinde și păsările, și pielea lucioasă a apei, și linia ambiguă a zării, dar pe sine însuși nu se cuprinde și se uită într-o irealitate ale cărei raze se pierd în adâncul unui alt orizont, de nespus. Apoi, brusc, îmi aduc aminte că sunt la mare.
Sunt la mare și mă plimb pe alei mărginite de arbuști fără nume, exotici, de sălcii cabotine etalându-și durerea despletită până la pământ, de gutui pregătind lampadare pentru amurguri viitoare. Știu totul pe de rost și contemplu totul ca într-o plăcută, indiferentă amintire. Copiii aceștia goi, evoluând prin paradisul însorit al inconștienței lor, i-am mai văzut; fetele acestea cu linii de plante languroase le știu demult; familiile acestea fericite sub povara bagajelor și legăturilor de rudenie m-au obosit altădată; și fumul peștilor pe grătar, și aburii cafelelor pe nisip, și strigătele fotografilor ambulanți, și aripa, albă la margine, a valurilor repetându-se la nesfârșit, toate ajung până la mine ca într-un joc de lumini îngânând imaginea unor fapte revolute, și numai rar, adormitor de rar, câte o celulă se răscoală și țipă "Exist, sunt acum", și prin breșa revoltei ei prezentul se scurge grăbit, ca nisipul unei clepsidre, orbindu-mă. Atunci, brusc, îmi aduc aminte că sunt la mare.
...Sunt la mare, e toamnă și - oricât ar părea de greu de admis - e târziu, iar eu mă mișc ca printr-o plasmă strălucitoare a sfârșitului prin acest anotimp căruia, rar, din când în când, îmi aduc aminte că îi aparțin.

DESPRE ZAMBET
eseu [ ]

-Nu te-am vazut niciodata fara zambet - imi spuse intr-o zi un prieten pe un ton in care admiratia avea toate insusirile reprosului.
-Mi se pare firesc, i-am raspuns, nici dezbracata nu m-ai vazut niciodata.
-Vrei sa spui ca zambetul este pentru tine o haina - se mira el aproape acuzator.
-Vreau sa spun ca zambetul poate fi de foarte multe feluri si poate indeplini foarte multe functii- complexitatea unei personalitati putind fi de altfel stabilita si dupa largimea diapazonului de zambete de care dispune - iar una din aceste functii,cea mai neinsemnata,desigur, dar si cea mai curenta, este aceea de a oferi celorlalti o infatisare decenta,indiferent cata suferinta s-ar camufla dincolo de ea.
-Dar asta inseamna a statuta nesinceritatea, a ridica ipocrizia la rang de virtute! - striga,revoltat cu adevarat, amicul meu.
-Numai in masura in care si a fi civilizat inseamna a fi ipocrit.Bineinteles ca in epoca de piatra totul trebuie sa fi fost mai direct,cel ce suferea isi racnea probabil instinctele la gura pesterii, fara a-si pune probleme de discretie si fara a se gandi la linistea celorlalti.Primitivul era desigur mai "sincer".Numai ca mie racnetul nu mi se pare o chestiune de sinceritate,ci una de vointa si de cultura.
-Bine, dar in felul acesta zambesti oricui,dusmanilor ca si prietenilor.
-Bineinteles.Am considerat intotdeauna ca a acorda salutul si zambetul celor cu care nu esti de acord, celor de care te despart idei si credinte este o dovada - pe care ti-o dau si tie insuti in primul rand - ca nu vrei sa le bagi la cap, o data cu argumentele,si un glont.De altfel, ti-am spus ca zambetele sunt de foarte multe feluri:a zambi unui dusman poate fi o sfidare,poate fi dovada pe care i-o arunci - cu cat mai elegant,cu atat mai usturator - ca raul pe care ti l-a facut nu te-a atins.Mi s-a parut intotdeauna demn sa nu acuz o lovitura,decat sa ripostez la ea.Am preferat sa nu lovesc, decat sa marturisesc ca am fost lovita.
-Cu cat te ascult, cu atat trebuie sa recunosc ,ma convingi si - ca sa fiu sincer pana la capat - ma si sperii putin.
-De ce? Singurul fel de zambet pe care l-am dispretuit si nu l-am folosit niciodata a fost zambetul ofensiv,provocator.
-Oricum,de acum incolo va trebui sa fiu mult mai atent la descifrarea zambetelor tale...
-Nu trebuie sa exagerezi: cele mai multe dintre ele imi sunt adresate mie - cu cat mi-e mai greu,cu atat am nevoie de mai multe argumente pentru a ma convinge ca inca rezist.

AUTOPORTRET CU PALIMSEST
personale



CUM AM DEVENIT POET

Aș fi tentată să răspund: născându-mă. Și sunt convinsă că acesta este, de fapt, și nu numai în ceea ce mă privește, singurul răspuns esențial al întrebării, îmi dau însă seama că ar fi prea puțin. O să încerc deci să detaliez, să descopăr ce am făcut eu — evident, în afară de a scrie — pentru ea destinul meu să devină unul literar.
Trebuie să încep prin a mărturisi că n-am crezut niciodată că aș putea deveni altceva decât scriitor (spun scriitor și nu poet, deoarece calitatea de scriitor am considerat-o întotdeauna o profesiune, desigur o profesiune extraordinară, miraculoasă întrucâtva, dar totuși o profesiune, în timp ce aceea de poet mi se pare o stare, o stare de grație, în care nu te poți menține tot timpul, un grad de intensitate al profesiunii de scriitor; nu poți spune despre tine însuți "sunt poet", cum nu poți spune despre tine însuți, în limitele decenței, "sunt geniu"). Am început să scriu de foarte devreme, practic de când am început să citesc, și toți cei din jurul meu au privit faptul ca pe ceva îmbucurător, dar firesc, ca și cum ar fi fost fericiți că și-au luat o grijă, că s-a lămurit mai din timp ceva ce oricum trebuia să se stabilească în cele din urmă. Tot ce-a urmat a părut că vine de ia sine, pe un drum în care surprizele nu puteau ține decât de viteza înaintării. Din când în când, părinții intrau în alertă din cauza timpului exagerat pe-trecut printre cărți și se simțeau obligați să intervină temperându-mi pasiunea de care erau de fapt mândri: îmi amintesc cum, îmbolnăvindu-mă de scarlatină, doctorul a fost rugat să-mi spună că boala este o urmare a excesului de lectură, încât ani de zile cititul și scrisul au rămas pentru mine înconjurate de o anume vinovăție (care le făcea și mai plăcute) și de amenințarea de a mă îmbolnăvi din nou. În general, însă, eram lăsată absolut liberă să citesc cât vreau și ce vreau, și copilăria mea s-a desfășurat în cadrul paradisiac al unui lung șir de încăperi uriașe în care erau depozitate dealuri de cărți aparținând bibliotecilor dezafectate ale episcopiilor române din Oradea.

Școala, cu șirurile ei derizorii de note bune, nu a fost decât o anexă a interminabilelor delicii ale lecturii, înspăimântată numai că ar putea să-și epuizeze vreodată obiectul pasiunii.
Vorbesc mereu despre citit pentru că scrisul s-a legat întotdeauna de el, pentru că nu a fost — atunci, la începuturile lui, mai ales — decât un frate mai mic al lecturii. Și chiar dacă a depășit-o în importanță cu timpul, cititul nu a încetat până azi să fie pentru mine cel mai important concurent al scrisului: un concurent care are, în plus, imensa calitate de a fi fericit.
Am început să scriu din dorința de a face, la rândul meu, ceea ce admirasem mai mult — pagina scris㠗 și am scris un timp, cu încântare, în felul tuturor scriitorilor pe care i-am iubit. Așa cum, în natură, ontogeneza repetă întotdeauna filogeneza (un embrion uman, de exemplu, trecând prin toate speciile înainte de naștere), am trecut prin toate epocile istoriei literare, înainte de a ajunge la mine însămi. Ultima a fost aceea a generației mele, în starea de spirit a căreia se înscrie primul meu volum, volum pe care îl consider aparținând pre-nașterii mele.

Între prima și cea de a doua carte s-a întâmplat ceva ce avea să producă o adevărată cotitură în destinul meu artistic: moartea, în condiții tragice și înainte de a împlini cincizeci de ani, a tatei m-a smuls din euforia generației, punându-mă în fața unui dezastru care era numai al meu și a cărui asumare a însemnat pentru mine definitiva ieșire din copilărie. Nici un alt eveniment de atunci încoace nu a mai avut o asemenea pondere în destinul meu ar-tistic și moral.
Spuneam la început că n-am crezut niciodată că aș putea deveni altceva decât scriitor și că cei din jurul meu au acceptat ca natural㠗 convingându-mă poate și pe mine de firescul ei — această situație. Statutul neobișnuit, oarecum de excepție, în care am fost închisă astfel de la o vârstă foarte fragedă, a avut părțile lui rele și bune, care, în egală măsură, m-au marcat și mi-au determinat devenirea.

La început eram mândră de condiția mea deosebită de a celorlalți copii, și chiar dacă, crescând, pe cât se accentua deosebirea, pe atât mândria mea scădea, a trebuit să ajung la facultate ca să realizez cât de frustrantă este, în planul vieții, această poziție ieșită din comun, această atenție specială care, ca un zid invizibil, te separă, fără a te ascunde, de ceilalți.
Pe cât înaintez în maturitate, urăsc și mă înspăimântă tot mai mult condiția (atunci, când este) de monstru sacru a scriitorului, condiție care, sub pre-textul piedestalului, îl smulge pe scriitor dintre oameni, obligându-l la istovitoare eforturi ca să se sustragă curiozi-tății publice și să poată privi în continuare, atent și anonim, lumea prin care trece.
Atât de precocea descoperire a vocației a avut însă și partea ei bună: fixându-mi devreme țelul, m-a împiedicat să rătăcesc în căutarea căii de urmat, iar înălțimea lui mi-a dat o privire gravă și critică asupra perspectivei. Am crescut cu desăvârșire lipsită da ambiții (nici măcar literare) pentru că știam că pe drumul meu nici un fel de cu-cerire nu mi-ar fi fost de folos, iar literatura nu puteam s-o cuceresc pentru că mă aflam înlăuntrul ei. Toate îndoielile, toate suferințele, toate nesiguranțele, toate comparațiile s-au desfășurat pentru mine în absolut, în su-fletul marii literaturi, iar orgoliul asumării lor se plătește atât de scump, încât în afară nu se mai vede decât o mo-destie înrudită cu indiferența.

Nu știu dacă, văzute din exterior, rândurile de mai sus par să aib㠗 așa cum simt eu — o legătură cu devenirea mea poetică. Ele explică, în orice caz, însușirile (calitățile și defectele, care se confundă cu atâta ușurință) mele de scriitor: seriozitatea care poate părea excesivă, lipsa gratuității, viziunea cuprinzând într-o aceeași aură binele și frumosul. Nu mi-am permis niciodată să mă joc cu vorbele, pentru că am visat întotdeauna un text cu mai multe nivele, perfect inteligibile fiecare, autonome și diferite, asemenea acelor pereți de mănăstire medievală pictați cu peisaje în care, din anumite unghiuri, se descoperă figuri de sfinți.
Pentru că am înțeles devreme că scriitor nu este cel ce scrie, ci acela care se exprimă cu ajutorul scrisului, scrisul a devenit pentru mine o nevoie vitală în cadrul căreia obligația de a mă exprima determină obligația de a exista pentru a fi exprimată. Sunt ca un caier de lână care există numai în măsura în care este tors.


CARTEA SI LUMEA
Autoportret cu palimpsest



"Lumea exista pentru a se ajunge la o carte" spunea Mallarme, si nu mi-am inchipuit ca poate fi ceva mai radical in materie de suprematie a literei asupra gestului, pina cind am aflat ca sumerienii credeau - cu acea credinta totala care nu se leaga de cauze si concluzii, ci de viata si moarte, cu acea credinta straveche al carei secret nu numai noi, ci si romanii il pierdusera de mult - ca un lucru care nu e scris nu are existenta ontologica, nu exista. Astfel, sumerienii stergeau din celebrele lor liste de regi pe cei rai, negindu-i nu numai pentru viitor, ci si pentru trecut, convinsi ca prin asta, reechilibreaza universul pe care crimele acelora il lipsisera de armonie si de cumpana.
Ce fericita si minunata convingere! Ce coplesitoare genealogie a scrisului, pe umerii fragili, si de atitea ori iresponsabili, ai caruia se aseaza, cu gravitate si speranta, universul intreg! Si ce imperativa obligatie ca, daca lumea exista pentru a se ajunge la o carte, cartea, la rindul ei, sa existe pentru a se ajunge la o lume.


CORIDOARE DE OGLINZI
(Vectorial)



Nu cunosc moment mai descumpănitor, mai lipsit de echilibru și chiar mai greu de suportat decât acela imediat următor terminării unei cărți. Ceea ce părea să fie o apoteoză, nu e decât un gol, o neașteptată retezare a peisajului. Munca fără milă, obsesia neîntreruptă, efortul aproape masochist, asceza aproape dureroasă aveau legile lor neiertătoare, dar limpezi, care interziceau singurătatea prin simplul fapt că nu-i mai lăsau spațiu, care eludau îndoiala prin simplul fapt că nu-i mai lăsau timp. În clipa în care acțiunea legilor încetează, în vidul produs se revarsă tot ceea ce forța centrifugă a muncii reușise să țină la distanță: spaima și nesiguranța, oboseala și urâtul. Natura are oroare de vid, suportă mai degrabă monștri, încordarea întinsă pe zeci de luni, pe ani întregi ia sfârșit întotdeauna atât de brusc încât mă face să mă clatin. Cred că ceva asemănător trebuie să simtă cei eliberați din închisoare în ziua ieșirii, pe care o visaseră fără încetare, pe care nu obosiseră să o spere, dar care, tocmai pentru că fusese amânată mereu, venea pe neașteptate de fapt, azvârlindu-i brusc într-o lume ale cărei repere nu le mai cunoșteau și într-o libertate cu care nu știau ce să facă.
Eu sunt cea care de luni de zile nu mai gândesc decât ce bine va fi când voi termina, imaginându-mi cu idilice delicii clipa acestui punct final; eu sunt cea care ieri încă mă gândeam cât de plăcută va fi și cât de sărbătorească ziua de azi; eu sunt cea care azi dimineață încă visam cât de fericită va fi, dacă voi termina la prânz, această primă după-amiază liberă; și tot eu cea care acum mă învârt fără rost prin cameră neștiind ce să fac cu libertatea, cum nu știu actorii netalentați ce să facă pe scenă cu mâinile. Tot ceea ce se vedea minunat și interzis de acolo din tensiunea de dinaintea sfârșitului, apare acum, văzut de aproape, îngăduit și oferit recompensă, searbăd, fără rost. Odată cu interdicția s-a risipit și aura timpului pierdut. Fericirea așteptată continuă să alunece pe poleiul atât de strălucitor al acestei împliniri și e destul să întorc capul pentru a o descoperi cu stupoare în trecutul de unde se vedea aici. Poți, deci, s-o visezi cum va fi și poți să ți-o amintești cum a fost, dar cine are destulă imaginație pentru a o simți în prezent, acum? De fapt, pentru a câta oară descopăr că fericirea este o noțiune eminamente vectorială?



CORIDOARE DE OGLINZI
(Axioma)



Între poet și istorie legăturile sunt într-o asemenea măsură determinante și reciproce, încât, chiar dacă le-ar fi divergente intențiile și idealurile, destinele lor se împletesc implacabil de la începutul până la sfârșitul, mereu proorocit, al lumii. Poetul nu poate scăpa istoriei, așa cum istoria nu poate scăpa poetului, iar odată această axiomă admisă, ceea ce și poetul și istoria trebuie să înțeleagă e că și unul și altul - și cu nimic unul mai mult decât altul - au interesul să se afle într-o relație de egalitate. Iată ceva cu adevărat dificil. Este atât de ușor să ne considerăm superiori unii altora și atât de greu să ne recunoaștem egali! Uneori istoria n-a ținut seamă de poeți, alteori poeții n-au ținut seama de istorie. Dar și epocile care nu și-au lăsat poeții să se exprime și poeții care nu și-au exprimat epoca au dispărut la fel de firesc în uitare. Din orice unghi am privi lungul drum al devenirii omenirii, istoria și poeții se văd legați la fel de strâns și de fără scăpare. Fără scăpare și egal. În procesul istoriei, poeții au fost puși și procurori, și avocați, și jurați, și inculpați, și victime, și grefieri, dar în nici una dintre aceste calități ei nu au încetat să fie martori. În orice punct ar fi fost, de bunăvoie sau cu sila, plasați, ei nu trebuiau decât să vadă și să spună ce-au văzut. Iar dacă martorul putea fi uneori, tragic, influențat, grefierul nota și această influență.
Cât de simplu e totul: Oh, pe cer curg norii, prin pământ lave și ape, prin tulpini fragile sevele renăscătoare mereu, prin suflete dragostea înălțătoare de slavă înțeleptei, eternei armonii, a universului, dar noi existăm numai în măsura în care îi suntem istoriei martori, istoriei care există numai în măsura în care îi suntem martori noi.


FELUL CUM PLOUA


Poate să vi se pară ciudat, puteți să nu mă credeți, dar atunci când vreau să cunosc cu adevărat un om, îl privesc ca atenție și încerc să-mi imaginez felul cum plouă în jurul lui. Există o intuiție care nu mă înșeală niciodată și care îmi sugerează mai exact decât cele mai exacte probe ceea ce vreau să știu. Sunt oameni în jurul cărora ploaia cade copilăroasă, cu clăbuci și zarvă nestăpânită, făcând să crească ciupercile și să scoată coarne bourești melcii; sunt alții în jurul cărora ploaia se desenează discret ca o fină hașură, ca un voal subțire care foșnește mătăsos și face streșinile să cânte abia auzit; pe unii îi învăluie ca o rețea invulnera-bilă, ca niște implacabile riduri ale văzduhului, fără zgomot și fără sfârșit; pe alții îi împodobește cu serpentinele ei colorate, încurcându-i în liniile lungi, pline de haz; unora le atinge obrazul și li-l face mai frumos, li se agață de gene și strălucește în picuri instabili; altora li se scurge prin păr și pe gât murdărindu-i, făcându-i să tremure și să-și strângă în jurul gâtului bietul fular, înjosindu-i, urâțindu-i.
N-aș putea să explic de ce, poate că totul se datorește marii sensibilități a ploii, capacității ei de a se adapta și de a reacționa prompt, dar nimic nu caracterizează mai bine un om decât felul în care știe să facă ploaia să plouă, în câte nesfârșite game se mișcă sunetele ei, ce culori diferite și neașteptate poate să schimbe, în câte forme se lasă mo-delată și ce sentimente contrare poate să oglindească aceeași picătură de ploaie! Câmp de studiu, fantastic instrument de cunoaștere, joc pasionant, călăuză, cheie a tainelor, părul de apă al cerului se împletește pentru mine mereu altfel, lăsându-mă să ghicesc în el - așa cum anticii ghiceau în măruntaiele păsărilor.
Text postat de nicolae tudor
Date despre autor
Data nasterii:
Locul nasterii:
 
             
Nu puteti adauga comentarii acestui text pentru ca nu sunteti logat

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE