FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Hemografia
de  Nichita Stanescu
  I

A venit ingerul si mi-a zis: de atata amar de vreme te veghez ca sa ajungi om de stiinta si tu pana acum n-ai inventat nimic!
Cum sa nu: am inventat; numai ca stiinta pe care eu am creat-o este atat de subtila, incat uneori se confunda cu firescul. Ea se numeste hemografia, adica scrierea cu tine insuti.

II

Aceasta scriere incearca sa opreasca in loc ceea ce nu poate fi niciodata oprit in loc; starea feriirii adica. Speranta secreta a celui care exista, adica.

III

Hemografia este o stiinta tanara. Ea are numai varsta umanitatii. Ea are numai varsta celui care se scrie pe sine. Stramosii ei sunt in viitor. Din aceasta pricina, ea pare stangace cand de fapt este plansa si pare sangeroasa cand de fapt este numai rosie.

IV

Cel mai mare hemograf nu s-a nascut inca, dar facand calculul trist ca se implinesc 90 de ani de cand Eminescu nu a mai scris real, cred ca in acest an el se va naste din nou de la inceput. Ma gandesc ca daca unei femei ii trebuie 9 luni ca sa produca miracolul existentei, 90 de ani ii trebuie tarii ca sa-l renasca pe el. Eu am venit pe lumea limbii romanesti ca sa-l vestesc.

V

El va fi easemuit de frumos si toata fiinta lui, chiar si trupul lui vor fi o neasemuita vorbire. Se vor usca lacrimile femeilor parasite, iar indragostitii vor vedea pasari cu gatul uimitor de lung intretaind soarele la amurg.

VI

El insusi nu va fi foarte fericit, dar toata fiinta lui va revarsa un fel de fericire a vorbrii, incat toate tinerele fete, auzindu-l, ii vor purta cuvintele in ureche ca pe un cercel de diamant.

VII

Chiar nici tinerii barbati nu vor avea timp sa-l invidieze, fiind deodata si de tot preocupati sa-l iubeasca.
El nu va trai foarte mult, incat utimul lui chip vazut va fi un chip de barbat tanar.
El nu va scrie multe carti, dar cuvintele lui vor fi nesfarsite.
El nu se va inalta la ceruri, fiind confundabil cu ele.
Va bea vin, va plange in hohote, va rade din inima.

VIII

El n-o sa-si aduca aminte de mine, pentru ca asa este cuviincios. El isi va aduce aminte numai de o fiinta foarte frumoasa si care tarziu si alta data va urma sa se nasca.

IX

Hemografia este abstracta si practica totodata. Te scrii pe tine pe dinlauntrul sufletului tau mai intai, ca sa poti la urma sa scrii pe dinafara sufletele altora.

X

Ingerul se uita posomorat la mine:
- Eu as fi vrut sa fac din tine om iar nu un inger. De ce ma dezamagesti?

XI

Trece in fuga un copil si se opreste brusc. Se uita lung la noi si ne spune: - Ma, voi nu vreti un mar; ca mie nu-mi mai este foame de el!





Text postat de l;'l da
Date despre autor
Data nasterii:
Locul nasterii:
 
             
Nu puteti adauga comentarii acestui text pentru ca nu sunteti logat

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE