FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
les trois graces (2)
de  mircea eliade
  — Ce era, o întrebă Zalomit emoționat. Ce gust avea ? Ce culoare ?
— N-avea nici un gust. Părea un fel de apă, cam sălcie. Și la culoare, tot apă părea. Poate că era apă distilată. Deși el, doctorul Tătaru, mi-a spus într-o zi: „E apă de fîntînă. Dar — și a început să rîdă, tăcut, părea fericit—dar e din fîntînă..." Și a spus un nume, dar nu l-am înțeles bine și l-am uitat.
— La Fontaine de Jouvence ?
— Cam așa ceva. Dar acum nu mai sînt sigură.
— O aducea el, sau era acolo, undeva pe masă ?
— Nu vă pot spune. Pentru că, atunci cînd îmi lua infirmiera sînge, eu întorceam capul spre perete. Nu puteam privi sîngele, mi se făcea rău...
— Spuneți mai departe, o îndemnă Zalomit. Ce s-a în-tîmplat după aceea, ce mai spunea ?
— Da, asta începusem să vă spun. Cum încerca să ne pregătească. Apoi, a venit într-o dimineață, și, deși încerca să rîdă, am înțeles pe loc că era abătut, era negru în sufletul lui. „Eufrosina, începe el, căci, spunea, ăsta era numele meu adevărat, Eufrosina, este ordin de sus să întrerupem tratamentul. Dar să n-ai nici o grijă. Operația și tot ce-a urmat te-au vindecat. Numai că..." și am văzut că stă la îndoială, să-mi spună, să nu-mi spună ? Dar pînă la urmă s-a hotă-rît și mi-a spus, pentru că voia să mă lumineze și să mă pregătească... Mi-a cerut întîi, cu jurămînt, să păstrez ca o taină tot ce-are să-mi spună. „Ca o taină mare", spunea, așa cum se cîntă de Crăciun: „Steaua sus răsare, ca o taină mare"...
Iși plecă fruntea și-și apăsă batista pe ochi.
— Spuneți, șopti Zalomit, spuneți mai departe. Am fost prieteni buni, din tinerețe, de cînd eram amîndoi la studii în străinătate.
— Am jurat. Și chiar dacă nu mi-ar fi cerut-o el, doctorul Tătaru, eu tot aș fi păstrat-o ca o taină. „Eufrosina, mi-a spus, tratamentul meu e bun, dar l-am întrerupt la jumătate. Adică, ce am început eu a rămas la jumătate. îți spun asta ca să știi și să nu te sperii: voi, cele trei Amazoane, o să trăiți de acum înainte, ca florile, după soare..."
— Nu înțeleg, șopti Zalomit.
— Nici eu n-am înțeles multă vreme, n-am înțeles cu adevărat ce voia să spună. Dar cînd m-am întors acasă, s-au minunat toți, s-au minunat cît păream de tînără. Trecusem, domnule profesor, trecusem de șaizeci de ani, și arătam cel mult de patruzeci. Trai bun, de prințesă, le spuneam. în acel an, nu mi-am dat bine seama de ce se întîmplă cu mine. Mai ales că, în apropierea toamnei, lumea se mai obișnuise cu mine, iar toamna, cînd m-am întors la lucru, toamna, și mai ales iarna arătam tot atît de bătrînă ca și atunci cînd intrasem în spital... Dar prin luna martie... îmi dați voie să aprind o țigare?
— Poftește, poftește...
Ii tremurase ușor mîna apropiind chibritul aprins.
— Prin martie, am început, cum să vă spun ? am început să mă simt alta. Parcă întinerisem, și toată lumea era a mea. N-o să mă credeți, domnule profesor, dar mi se schimbase și glasul. Cîntam ca o femeie tînără, de se cruceau vecinii. Și, iar n-o să mă credeți, dar întineream cu cît treceau lunile și ne apropiam de vară, întineream și la trup și la inimă. Iertați-mi expresia, dar cînd m-am privit o dată goală de sus pînă jos, nu-mi venea să-mi cred ochilor. Nu arătam mai mult de treizeci și cinci, patruzeci de ani. Atunci am înțeles ce voia să spună doctorul Tătaru cînd spunea că o să trăim ca florile, după soare. Și m-a apucat frica. Dacă o să afle oamenii? Mă fac de rușine, eu, femeie bătrînă, ca și cum m-aș preface într-una din acelea, știți dumneavoastră, care vor să pară tinere. Am început atunci să mă ascund, să-mi ascund tinerețea, vreau să spun... Mie îmi plăcuse mult basmul Cenușăresei, cînd îl citeam la școală. Dacă ea, o fetișcană de șaptesprezece-nouăsprezece ani, și-a putut ascunde tinerețea și frumusețea, de ce n-am să pot și eu ? Mă piep-tănam alandala, mă ungeam pe față cu un fel de unsoare care părea murdară și altele. Dar mi-era frică. Și pentru că am avut ocazia, cu Congresul femeilor, să vin trei zile la București, l-am căutat pe doctorul Tătaru...
— Spune, spune, șopti emoționat Zalomit. A fost desigur o surpriză...
— După aceea, mi-a părut rău că l-am căutat, căci niciodată nu l-am văzut atît de mîniat...
— Mîniat ? o întrerupse Zalomit. Adică, se supărase că veniseși să-l vezi?
— S-a făcut foc! „Eufrosina, mi-a spus, să nu mai încerci să mă vezi, că va fi rău de noi amîndoi. Sînt ordine de sus. Tratamentul a fost interzis, și dacă se află că ne întîlnim din nou, înfundăm amîndoi pușcăria!"
— Poate exagera, spuse Zalomit.
— Exagera, ca să mă sperie. Dar părea și el speriat. Nici n-a vrut să mă asculte. Mi-a repetat ce mi-a spus atunci, la spital, să n-am nici o grijă, căci sînt pe deplin vindecată.
— Nu l-a mirat schimbarea ? Vreau să spun, faptul că arătai mult mai tînără ?
— N-a avut timp să mă privească bine. Și apoi, eram în toamnă, nu mai arătam treizeci și cinci, patruzeci de ani.
— Și, totuși, mi s-a spus, toate trei ați venit regulat pentru control la spitalul Brancovici, timp de cinci, șase ani...
Femeia zîmbi din nou și își îndreptă visătoare o șuviță care-i aluneca pe frunte.
— Eu pe celelalte două nu le-am mai întîlnit. Dar veneam la control numai iarna, puțin înainte de sărbători, pe la jumătatea lui decembrie...
Apoi figura i se întunecă deodată și, fără să mai ceară voie, aprinse o a treia țigare.
— Dar cu cît treceau anii, cu atît era mai greu. Domnule profesor, să nu rîdeți de mine, să nu credeți că sînt nebună, dacă o să auziți ce-o să auziți. Mă spovedesc dumneavoastră ca la un duhovnic. Ca să înțelegeți ce s-a întîmplat... Oftă și își plecă fruntea, ținîndu-și privirile într-un colț de covor. Cu cît treceau anii, cu atît mi-era mai greu să-mi ascund tinerețea. înțelegeți ce vreau să spun. Eu am fost frumoasă la vremea mea, și mi-au plăcut bărbații. Am avut parte de mai mulți, și cu cununie, și pe de-alături, pe unde se nemerea. Și cînd se apropia vara, pe la sfîrșitul lui mai, nu mai știam ce să fac. Iertați-mă că vă spun asta, femeie bătrînă, dar nu mai puteam dormi, nu mai puteam trebălui prin casă sau prin curte, nu mi-era gîndul decît la bărbați. Și atunci îmi luam lumea în cap. Plecam de acasă, spuneam vecinilor că mă duc la vreo rudă, și mă întorceam după trei, patru săptămîni; alteori, după trei luni, cum se nemerea... Căci acum nu mai aveam servici, și aveam ceva bani puși deoparte. Mă opream pe undeva, în vreun Ide ascuns, să-mi schimb rochia, să mă pieptăn, să-mi curăț fața de prafuri și unsori, Și apoi mă urcam într-un autobuz, luam trenul, făceam cunoștințe și, ce să vă spun, de a doua zi știam, unde și cu cine am să mă culc. Doamne iartă-mă, dar n-a fost vina mea. Așa mă făcuse Dumnezeu, rea de muscă și frumoasă, cum spunea bărbatul meu de-al doilea, și de-aceea m-a lăsat și a fugit în lumea largă...
Fuma cu sete, fără să-și ridice fruntea, cu privirile neclintite în covor.
— Așa s-a întîmplat și vara trecută. Am rămas două săp-tămîni pe șantierul din Potcoava, dar s-au certat într-o seară vreo cîțiva bărbați din cauza mea, pentru că cel la care locuisem aflase... De la ceartă au ajuns la bătaie, unul a scos cuțitul, dar au sărit ceilalți. Mi-a fost frică și m-am furișat afară, înainte ca să prindă de veste cineva. Casa unde locuiam era chiar alături. Mi-am luat lucrurile, că nu aveam cine știe ce, și am fugit.
își stinse țigarea, fără să-și ridice privirile, și oftă.
— Spune, spune înainte, șopti Zalomit.
— Așa am ajuns la Șeștina. O să spuneți că sînt nebună adăugă. N-o să mă credeți. Domnule Profesor, cu o seară mai înainte cunoscusem alt bărbat tînăr și îi plăcusem mult. Am rămas noaptea aceea la el. Era mecanic, lucra la cabană. Dimineața, înainte de a pleca la serviciu, mi-a spus unde să ne întîlnim, în pădure, pe la orele douăsprezece, douăsprezece și jumătate. Ne-am întîlnit și am rămas amîndoi acolo, în culcuș de iarbă, am rămas aproape două ceasuri. Apoi el s-a întors la lucru, dar eu nu mă înduram să-mi pun rochia și ce mai trebuia pe mine. Vă aduceți aminte, era o zi foarte caldă. Umblam despuiată, ca o paparudă nebună, cu părul despletit, cu rochia strînsă mototol în mînă. Cînd, deodată, mă trezesc și dau cu ochii, doar la cîțiva pași în fața mea, dau cu ochii de doctorul Tătaru. Era alb ca varul. „Este adevărat Eufrosina ?" mă întrebă. Pesemne, nu-i venea nici lui să-și creadă ochilor. „Este adevărat domnule doctor", i-am răspuns privindu-l galeș, căci eram fericită. „Este adevărat că te apropii de șaptezeci de ani ?" m-a întrebat din nou. „I-am împlinit în februarie domnule doctor", i-am răspuns, și am început să rîd. Rîdeam, cu părul pe umeri, îl priveam în ochi și, fără să-mi dau seama, mă apropiam tot mai mult de el. Imi luase Dumnezeu mințile. Nu știu ce-mi trecea atunci prin cap. Să afle și el, să se bucure și el, doctorul Tătaru, căci el făcuse minunea. Rîdeam mereu apropiindu-mă, și el se trăgea înapoi, speriat, nu-și dădea nici el seama că ajunsese chiar pe muchia povîrnișului, iar eu nu vedeam, îmi luase Dumnezeu mințile. Și deodată l-am văzut cum se clătină... și apoi s-a rostogolit în vale. Am țipat, dar mi-am pus repede mîna la gură, căci mi s-a părut că aud glas de bărbat, și m-am furișat cum am putut pînă la culcuș. Am început să plîng. Plîngeam de rușine. Nu credeam că murise. M-am îmbrăcat și m-am întors la Dumitru, bărbatul cu care fusesem... El mi-a spus...
A urmărit-o cu ochii, prin ninsoare, pînă ce a traversat strada și s-a pierdut după colț. „O să vin din nou la vară să vă convingeți că nu mint..." își lipi fruntea de geam, istovit de tristețe. „Dacă ai să vii, Euphrosyne, n-ai să mă mai găsești... Curiozitatea mea științifică nu e nemărginită, iar de teologie, și de problemele ei, mi-e frică. Am să te prezint Secției de Cercetări și informații..."
Se depărta absent de fereastră, aprinse lumina și se așeză la birou. „Dar acum știm, adică mai precis, eu știu ce s-a întîmplat. N-a fost propriu-zis o sinucidere. Dar atunci ce-a fost ?" Deschise sertarul, căută cartea de vizită și, după o scurtă ezitare, apucă receptorul. Răspunse o secretară.
— Cine îl caută ? Apoi auzindu-i numele, cu un glas ușor speriat: Așteptați un moment!
Nu așteptă mult. Auzi vocea, onctuoasă și curtenitoare, a unui tînăr.
— Domnul profesor Zalomit ? Tovarășul colonel a plecat acum zece minute. A plecat spre dumneavoastră. Trebuie să sosească dintr-un moment în altul.
Așeză receptorul cu mare grijă, căci îi tremura mîna, apoi rămase nemișcat, așteptînd să i se potolească bătăile inimii. Cînd auzi soneria, își trecu de cîteva ori mîna prin păr și, pre-gătindu-și zîmbetul și mirarea cuvenită, se duse să deschidă.
— Ce coincidență! exclamă.
— Nu e așa ? spuse Albini.
Și, îndată ce-și atîrnă paltonul în cuier, se îndreptă direct spre birou, ridică receptorul și, mînuind abil lama unui cuțitaș, desprinse cîteva șuruburi.
— N-o să mai fie nevoie de aici înainte, spuse.
— Vasăzică... începu Zalomit, silindu-se din nou să zîm-bească.
— Am recurs la acest detaliu strict tehnologic pentru a vă simplifica misiunea. Convorbirea, mai precis mărturisirea, a fost înregistrată pe bandă. Veți primi textul dactilografiat într-o zi, două. Dar nu este într-adevăr extraordinar ? Vă așteptați la așa ceva ?
Zalomit își trecu de mai multe ori degetele prin păr, enervat că nu-și poate stăpîni tremuratul mîinii.
— Eu mărturisesc cinstit, continuă Albini, nu mă așteptam...
își scoase pachetul cu țigări, apoi dădu cu ochii de scrumiera pe jumătate plină.
— Să nu uităm acest detaliu, adăugă. Să-i oferim întotdeauna țigări, și țigări bune... Apoi întoarse brusc capul și căută privirile lui Zalomit: Sînteți emoționat, domnule profesor, și vă înțeleg foarte bine. La toate ne așteptam, dar la această încercare de viol, consecință a tratamentului...
— Nu, nu mă gîndeam la asta, începu Zalomit cu un glas ferm. Mă întrebam dacă a fost sau n-a fost o sinucidere... Așa cît l-am cunoscut eu pe Aurelian Tătaru, cred că înțeleg ce s-a întîmplat. Nu cred că lui Aurelian i-a fost frică să facă dragoste cu o femeie tînără și frumoasă, chiar dacă fusese cîndva pacienta lui. S-a speriat și se făcuse alb ca varul de cum a dat cu ochii de ea. Cred că în acea clipă a înțeles tragedia Euphrosynei: o jumătate de an pe pămînt, și cealaltă jumătate în Infern...
— Ca și Persephone, îl întrerupse zîmbind Albini.
— Dar Euphrosyna nu era zeiță... înainte de a fi spus vreun cuvînt, Aurelian a înțeles: avea în fața lui o bachantă tînără, goală și frumoasă, și știa totuși că cinci, șase luni pe an această bachantă rămîne o femeie trecută de șaptezeci de ani. A înțeles ce infern este, în fond, existența ei. Și, deși nu era direct răspunzător, pentru că nu el hotărî-se suspendarea tratamentului, totuși știa că tragedia Euphrosynei era opera lui... Aproape îmi vine să cred, dacă nu intervenea accidentul, Aurelian Tătaru și-ar fi pus capăt zilelor.
— Exagerezi, îl întrerupse Albini. Doctorul Tătaru era un om de știință. Știa, adică, mai exact, credea, spera, că serul pe care-L descoperise va da rezultatele așteptate. Dar el n-apucase să vadă rezultatul tratamentului. Poate că nu i-a venit nici lui să-și creadă ochilor... în orice caz, reluă după o pauză, de ce să ne pierdem în ipoteze neverificabile ? Trebuie, mai întîi, să ne felicităm pentru tot ce am aflat azi. E un mare succes. Pe care ți-l datorăm dumitale.
-Mie?
— Evident, dumitale. Pentru motive pe care nu le cunoaștem, tovarășa Euphrosyna te-a ales pe dumneata drept confident, iar nu pe inginerul Hagi Pavel. Avem astăzi, la dispoziția noastră, singurul exemplar — căci nu mai îndrăznesc să-i spun „persoană" — singurul exemplar care ar putea aduce unele informații în legătură cu descoperirea lui Tătaru. Vreau să spun că analizele la care va fi supusă Euphrosyna ne vor comunica indicații cît se poate de prețioase. Dar, evident, asta nu e treaba noastră... Probabil că faceți corecturile la laborator, adăugă. Nu le văd pe masă...
— La laborator, repetă absent Zalomit. Ca să verific planșele și bibliografia și...
— Trei volume deodată, îl întrerupse Albini, trei volume masive. Va fi impresionant!
Zalomit își simți din nou cum îi dogoresc obrajii și încercă să zîmbească.
— Cum v-am scris astă-toamnă, vă sînt recunoscător, spuse după ce înghiți de mai multe ori.
— Eu nu am decît un singur merit: am atras atenția celor în drept. Deci, îți mulțumesc, tot ce ne-ai comunicat despre Morfologia plantelor lui Goethe...
Zalomit izbuti să rîdă, cu un ușor aer de triumf.
— Știam asta de la început...
— Dar nu se știe ce va urma, continuă Albini. Și pe noi ne interesează mai ales ce va urma... A propos, adăugă zîmbind, n-a fost vina dumitale dacă, astă-vară, n-ai mai izbutit să dai de părintele Calinic. L-ai căutat zadarnic pe la stîne... Murise săracul, chiar în noaptea aceea, după ce v-ați despărțit. Murise, de oboseală, sau de bătrînețe la o margine de drum...
— Cercetări și informații, șopti Zalomit tîrziu, reușise să zîmbească. Și apoi adăugă cu un glas pe care l-ar fi vrut provocator: A fost un sfînt!
— E foarte adevărat. A fost un sfînt. Pentru că n-a spus nimănui cum a fost torturat și nici de ce-a fost torturat. Aceeași lipsă de imaginație, de care vorbeam astă-vară, la Poiana-Dornei. Iși închipuiau că au să afle de la el. Dar, în sfîrșit, e inutil să evocăm greșelile trecutului... în orice caz, un lucru e sigur: doctorul Tătara n-a comunicat nimănui, nici prietenilor, nici colegilor, nici părintelui Calinic, secretul formulei. Și ce mi se pare într-adevăr curios este faptul că nu s-a găsit în hîrtiile lui nici un fel de indicație. Și se știe totuși că experiențele preliminare la laboratorul Facultății de Medicină au durat cîțiva ani. Probabil că și-a ars toate însemnările.
— Probabil că le-a ars, repetă absent Zalomit.
— Deci, cum spuneam, nu avem decît pe Euphrosyna, totuși ceva. Mai ales că te avem și pe dumneata.
— Pe mine ? întrebă speriat Zalomit. Pe mine ? Albini începu să rîdă, scoțîndu-și fără grabă pachetul de
țigări și bricheta din buzunar.
— Chiar pe dumneata, profesor doctor Filip Zalomit, autorul a trei masive volume despre flora carpatică.
— Ah! da, înțeleg, spuse Zalomit, roșind din nou.
— în fond, e vorba de o misiune ușoară și, într-un anumit fel, chiar plăcută. Să poți asista, din cînd în cînd, la, cum să spun? la metamorfoza uneia din cele trei Grații...
Zalomit înghiți de cîteva ori, încercînd zadarnic să-și regăsească glasul.
— Repet, din cînd în cînd, bunăoară, prin martie, și din nou în wunderschone Monat Mai, și apoi, în apropierea solstițiului de vară.
— Dar de ce eu ? izbuti să șoptească Zalomit. Eu nu mă pricep în biologia medicală...
— Pentru că Euphrosyna te cunoaște și are încredere în dumneata. Dacă intervenim brutal, o speriem; îi va fi teamă că o facem responsabilă de accidentul doctorului Tătara. Dar dumneata îi poți explica despre ce e vorba și nu-ți va fi greu s-o convingi că este în interesul ei, și interesul științei, mai ales în interesul științei românești, să rămînă de-aici înainte la dispoziția cercetătorilor...
— Are să-i fie greu, începu Zalomit, regăsindu-și pe neașteptate glasul. Nu știu dacă pot să-mi iau o asemenea răspundere...
— O să mai stăm de vorbă mai tîrziu, îl întrerupse din nou Albini. Nu trebuie să te hotărăști acum...
Tăcu și fuma cîtva timp privindu-l cu o curiozitate pe care nu încerca s-o ascundă.
— Nu cred că sînt prea indiscret întrebîndu-te dacă doamna Sidonia Vîlceanu a fost cîtva timp soția dumitale.
Fără să vrea, și fără să înțeleagă de ce Zalomit izbucni în rîs.
— Nu e nici o indiscreție. Ne-am căsătorit cînd eram amîndoi foarte tineri. Eu încă nu-mi trecusem doctoratul. Și ne-am despărțit foarte curînd, înainte de sfîrșitul anului... Dar am rămas prieteni.
— Am aflat asta, spuse Albini, stingîndu-și meticulos țigarea. Știu că sînteți prieteni. De altfel, ne vom întîlni în cî-teva zile, la nunta Isidorei, adăugă.
— La 22 decembrie, spuse zîmbind visător Zalomit. în trei zile.
— Fericitul mire e un văr de-al meu. Văr, și foarte bun prieten, deși e mult mai tînăr ca mine... Dar nu vreau să te rețin, adăugă, ridicîndu-se din fotoliu. Mă bucur însă că, într-un anumit fel, vom face parte din aceeași familie.
— O familie de cercetători, spuse Zalomit, un mare zîm-bet luminîndu-i fața.
— Foarte adevărat. Emil Butnaru, vărul și prietenul meu, este un eminent chimist.
Apropiindu-se de ușă îl întrebă întorcînd brusc capul.
— Dar poezia ?
Zalomit îi puse familiar mîna pe umăr și izbucni în rîs:
— Maculatele corole n-a fost de-ajuns ? Mai cunoști vreun titlu mai profetic decît ăsta: Maculatele corole ?
Albini îi întinse mîna zîmbind.
— Nu-ți spun încă sărbători fericite, pentru că ne întîlnim în trei zile, la nuntă...
După ce închise ușa, Zalomit izbucni din nou în rîs, de data aceasta rîdea în neștire, ștergîndu-și la răstimpuri lacrimile, fără să înțeleagă ce se întîmplă cu el, de unde năvălise bucuria aceasta nemaiîntîlnită din tinerețe. „Parcă toată lumea ar fi a mea! exclamă amintindu-și cuvintele Euphrosynei. Cît este de adevărat! Căci, într-adevăr, toată lumea este a mea!"
Se așeză la birou, potolindu-și anevoie ultimele zvîcniri ale rîsului, ștergîndu-și fericit lacrimile. „Aurelian, rosti cu glas tare, ca și cum l-ar fi avut în față, Aurelian, te înțeleg foarte bine, ai avut dreptate. Nu era altă soluție..."
Se ridică brusc, luă scrumiera plină și se îndreptă spre bucătărie. Dar se răzgîndi, se apropie de fereastră și o deschise. Cînd se întoarse, îl învioră aerul rece, curat, cu miros de zăpadă. „Știau și ei de Calinic, își aminti, încercînd să închidă fereastra. Știau și ei de Calinic... Dar nu înțeleg de ce-a scos microfonul în fața mea. Poate ca să-mi arate că au toate drepturile și fac ce vor. într-un anumit fel, avea dreptate. O dată ce-am acceptat serviciile lor... Facem acum parte din aceeași familie... Și scuzele pe care mi le găsea, că trebuie să accept toate acestea pentru a recupera formula pierdută a tratamentului..." își aduse brusc aminte de bătrînă și se înfiora. Așezîndu-se la birou, își dădu seama că tremură. „Am lăsat prea mult fereastra deschisă și m-a luat cu frig. Dar cum își poate închipui Albini că aș mai fi în stare să dau ochii cu ea ?... Din fericire, am trecut de șaizeci de ani și, mai ales, din fericire există fiola." Zîmbi melancolic, amintindu-și ritualul cu care, în acea după-amiază de vară, scosese din servietă fiola și, ridicînd-o cu un gest melodramatic ca s-o privească în zare, recitase din monologul lui Faust: Ich griisse dich, du einzige Phiole... Nimic nu se întîmplase atunci — nici accidentul lui Aurelian Tătaru, nici întîlnirile cu Albini, cu părintele Calinic și cu Euphrosyna, și totuși, precaut, pregăti, în secret, cea mai concentrată soluție de aconitină pe care o putea obține în laboratorul lui.
Tremura tot mai puternic, ca zgîlțîit de friguri. Deschise cu greutate sertarul și începu să caute sub plicurile mari, galbene, în care păstra scrisorile importante. După cîtva timp, fu cuprins de o bruscă neliniște, se ridică în picioare și începu să scoată plicurile unul cîte unul, zvîrlindu-le la în-tîmplare pe birou. Privi rătăcit fundul sertarului. „Au căutat și aici, șopti. Și au găsit-o..." Simți că i se înmoaie picioarele, și se așeză pe scaun, răsuflînd greu. „Nu mai e nimic de făcut, șopti. Cred că nu mai e nimic de făcut", repetă anevoie, parcă istovit de o neînțeleasă oboseală.
Se trezi tîrziu și sări speriat în picioare. Privea turburat în jurul lui, încercînd să înțeleagă unde se află. Euphorbia mol-davica id est impudica; îi tot căuta rima: moldavica...impudica. Dar nu izbutea să se concentreze; îl exaspera lătratul cîinelui. Un cîine mare, negru, care se învîrtea în jurul lui, la cîțiva metri, pe pietriș. „Potaie!" strigă în glumă, încercînd să-L îmblînzească. Atunci dădu cu ochii de tăblița de aramă și citi: Les trois Graces. „Evident, acum înțeleg! șopti fericit. Sînt trei și totuși una; același corp, deși sînt separate. O perfectă, senină frumusețe; nu li s-ar fi potrivit nici un alt nume..."

Paris, august 1976
Text postat de nicolae tudor
Date despre autor
Data nasterii:
Locul nasterii:
 
             
Nu puteti adauga comentarii acestui text pentru ca nu sunteti logat

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE