FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
pe culmile disperarii (1)
de  emil cioran
 


A FI LIRIC

De ce nu putem ramīne īnchisi īn noi īnsine? De ce umblam dupa expresie si dupa forma, īncercīnd sa ne golim de continuturi si sa sistematizam un proces haotic si rebel? N-ar fi mai fecunda o abandonare īn fluiditatea noastra interioara, fara gīndul unei obiectivari, sorbind doar cu o voluptate intima toate fierberile si agitatiile launtrice? Īn acest caz am trai cu o intensitate infinit bogata īntreaga acea crestere interioara pe care experientele spirituale o dilata pīna la plenitudine. Trairi multiple si diferentiate se contopesc si se dezvolta īntr-o efervescenta din cele mai fecunde. O senzatie de actualitate, de prezenta complexa a continuturilor sufletesti se naste ca un rezultat al acestei cresteri, asemanatoare unei īnaltari de valuri sau unui paroxism muzical. A fi plin de tine īnsuti, nu īn sens de orgoliu, ci de bogatie, a fi chinuit de o infinitate interna si de o tensiune extrema īnseamna a trai cu atīta intensitate, īncīt simti cum mori din cauza vietii. Este atīt de rar acest sentiment si atīt de ciudat, īncīt ar trebui sa-l traim cu strigate. Simt cum ar trebui sa mor din cauza vietii si ma īntreb daca are vreun sens cautarea unei explicatii. Cīnd tot ce ai tu ca trecut sufletesc palpita īn tine īntr-un moment de nemarginita īncordare, cīnd o prezenta totala actualizeaza experiente īnchise si cīnd un ritm īsi pierde echilibrul si uniformitatea, atunci din culmile vietii esti prins īn moarte fara a avea acea groaza īn fata ei care īnsoteste obsesia chinuitoare a mortii. Este un sentiment analog cu acela pe care-l au amantii cīnd, īn culmea fericirii, le apare trecator, dar intens, imaginea mortii, sau cu momentele de nesiguranta cīnd īntr-o iubire nascīnda apare presentimentul unui sfīrsit sau al unei parasiri.
Sīnt prea putini aceia care pot suporta astfel de experiente pīna la sfīrsit. Exista totdeauna o primejdie serioasa īn mentinerea unor continuturi care se cer obiectivate, īn īnchiderea unei energii cu tendinta de explozie, deoarece poti atinge un moment cīnd nu mai poti stapīni o energie debordanta. Si atunci prabusirea rezulta dintr-un preaplin. Sīnt trairi si obsesii cu care nu se poate vietui. Nu este atunci o salvare īn a le marturisi? Experienta teribila si obsesia īngrozitoare a mortii, atunci cīnd sīnt pastrate īn constiinta, devin ruinatoare. Vorbind despre moarte, ai salvat ceva din tine, dar īn acelasi timp a murit ceva din propria fiinta, deoarece continuturile obiectivate īsi pierd actualitatea din constiinta. Din acest motiv, lirismul reprezinta o pornire de risipire a subiectivitatii; caci el indica o efervescenta a vietii īn individ care nu poate fi stapīnita, ci pretinde necontenit expresie. A fi liric īnseamna a nu putea ramīne īnchis īn tine īnsuti. Aceasta necesitate de exteriorizare este cu atīt mai intensa cu cīt lirismul este mai interior, mai profund si mai concentrat. Pentru ce e liric omul īn suferinta si īn iubire? Pentru ca aceste stari, desi diferite ca natura si orientare, rasar din fondul cel mai adīnc si mai intim al fiintei noastre, din centrul substantial al subiectivitatii, care este un fel de zona de proiectie si radiere. Devii liric atunci cīnd viata din tine palpita īntr-un ritm esential si cīnd trairea este atīt de puternica, īncīt sintetizeaza īn ea īntreg sensul personalitatii noastre. Ceea ce este unic si specific īn noi se realizeaza īntr-o forma atīt de expresiva, īncīt individualul se ridica īn planul universalului. Experientele subiective cele mai adīnci sīnt si cele mai universale, fiindca īn ele se ajunge pīna la fondul originar al vietii. Adevarata interiorizare duce la o universalitate inaccesibila acelora care ramīn īntr-o zona periferica. Interpretarea vulgara a universalitatii vede īn aceasta mai mult o forma de complexitate īn īntindere decīt o cuprindere calitativa, bogata. De aceea, ea vede lirismul ca un fenomen periferic si inferior, produs al unei inconsistente spirituale, īn loc sa observe ca resursele lirice ale subiectivitatii indica o prospetime si o adīncime launtrica dintre cele mai remarcabile.
Sīnt oameni care devin lirici numai īn momentele capitale ale vietii lor; unii numai īn agonie, cīnd se actualizeaza īntregul lor trecut si-i napadeste ca un torent. Cei mai multi īnsa devin īn urma unor experiente esentiale, cīnd agitatia fondului intim al fiintei lor atinge paroxismul. Astfel, oameni īnclinati īnspre obiectivitate si impersonalitate, straini de ei īnsisi si straini de realitati profunde, odata prizonieri ai iubirii, īncearca un sentiment care actualizeaza toate resursele personale. Faptul ca aproape toti oamenii fac poezie atunci cīnd iubesc dovedeste ca mijloacele gīndirii conceptuale sīnt prea sarace pentru a exprima o infinitate interna si ca lirismul interior īsi gaseste un mod adecvat de obiectivare numai cu un material fluid si irational. Nu se petrece un caz analog cu experienta suferintei? N-ai banuit niciodata ce ascunzi īn tine si ce ascunde lumea, traiai periferic si multumit, cīnd cea mai serioasa experienta dupa experienta mortii (ca presentiment al muririi), experienta suferintei, pune stapīnire pe tine si te transporta īntr-o regiune de existenta infinit complicata, īn care subiectivitatea ta te framīnta ca īntr-un vīrtej. A fi liric din suferinta īnsemneaza a realiza acea ardere si purificare interioara īn care ranile īnceteaza de a mai fi numai manifestari exterioare, fara complicatii adīnci, ci participa la sīmburele fiintei noastre. Lirismul suferintei este un cīntec al sīngelui, al carnii si al nervilor. Suferinta adevarata izvoraste din boala. Din acest motiv, aproape toate bolile au virtuti lirice. Numai aceia care vegeteaza īntr-o insensibilitate scandaloasa ramīn impersonali īn cazul bolii, care īntotdeauna realizeaza o adīncire personala.
Nu devii liric decīt īn urma unei afectari organice si totale. Lirismul accidental īsi are sursa īn determinante exterioare care, disparīnd, implicit dispare si corespondentul interior. Nu exista lirism autentic fara un graunte de nebunie interioara. Este caracteristic faptul ca īnceputul psihozelor se caracterizeaza printr-o faza lirica, īn care toate barierele si limitele obisnuite dispar pentru a face loc unei betii interioare dintre cele mai fecunde. Astfel se explica productivitatea poetica din fazele prime ale psihozelor. Nebunia ar putea fi un paroxism al lirismului. De aceea ne multumim a scrie elogiul lirismului pentru a nu scrie elogiul nebuniei. Starea lirica este o stare dincolo de forme si sisteme. O fluiditate, o curgere interioara contopeste īntr-un singur elan, ca īntr-o convergenta ideala, toate elementele vietii launtrice si creeaza un ritm intens si plin. Fata de rafinamentul unei culturi anchilozate īn forme si cadre, care mascheaza totul, lirismul este o expresie barbara. Aici sta de fapt valoarea lui, de a fi barbar, adica de a fi numai sīnge, sinceritate si flacari.

CĪT DE DEPARTE SĪNT TOATE!

Nu stiu absolut deloc pentru ce trebuie sa facem ceva īn lumea aceasta, pentru ce trebuie sa avem prieteni si aspiratii, sperante si visuri. N-ar fi de-o mie de ori mai preferabila o retragere īntr-un colt īndepartat de lume, unde nimic din ceea ce alcatuieste zgomotul si complicatiile acestei lumi sa nu mai aiba nici un ecou? Am renunta atunci la cultura si la ambitii, am pierde totul si n-am cīstiga nimic. Dar ce sa cīstigi īn lumea aceasta? Sīnt unii pentru care orice cīstig n-are nici o importanta, care sīnt iremediabil nefericiti si singuri. Sīntem toti atīt de īnchisi unul altuia! Si daca am fi atīt de deschisi īncīt sa primim totul de la celalalt sau sa-i citim īn suflet pīna īn adīncuri, cu cīt i-am lumina destinul? Sīntem atīt de singuri īn viata, īncīt te īntrebi daca singuratatea agoniei nu este un simbol al existentei umane. Este un semn de mare deficienta īn vointa de a trai si a muri īn societate. Mai pot exista mīngīieri īn momentele din urma? De o mie de ori este mai preferabil sa mori undeva singur si parasit, cīnd nevazīndu-te nimeni poti sa te stingi fara teatru si poza. Mi-e scīrba de oamenii care īn agonie se stapīnesc si īsi impun atitudini pentru a face impresie. Lacrimile nu sīnt arzatoare decīt īn singuratate. Toti aceia care se vor īnconjurati īn agonie de prieteni o fac dintr-o frica si dintr-o imposibilitate de a suporta momentele finale. Ei vor sa-si uite, īn momentul capital, de moarte. De ce nu au un eroism infinit, de ce nu īncuie usa ca sa suporte senzatiile acelea nebune cu o luciditate si o teama dincolo de orice limita?
Sīntem atīt de separati de toate! Si tot ceea ce este nu e inaccesibil? Moartea cea mai adīnca si mai organica este moartea din singuratate, cīnd īnsasi lumina este un principiu de moarte. Īn astfel de momente esti separat de viata, de iubire, de zīmbete, de prieteni si chiar de moarte. Si te īntrebi, paradoxal, daca mai exista altceva decīt neantul lumii si al tau.

A NU MAI PUTEA TRAI

Sīnt experiente carora nu le mai poti supravietui. Dupa ele, simti cum orice ai face nu mai poate avea nici o semnificatie. Caci dupa ce ai atins limitele vietii, dupa ce ai trait cu exasperare tot ceea ce ofera acele margini periculoase, gestul zilnic si aspiratia obisnuita īsi pierd orice farmec si orice seductie. Daca totusi traiesti, aceasta se datoreaza capacitatii de obiectivare prin care te eliberezi, prin scris, de acea īncordare infinita. Creatia este o salvare temporara din ghearele mortii.
Simt cum trebuie sa plesnesc din cauza a tot ce-mi ofera viata si perspectiva mortii. Simt ca mor de singuratate, de iubire, de disperare, de ura si de tot ce lumea asta īmi poate oferi. Este ca si cum īn orice traire m-as umfla ca un balon mai departe decīt rezistenta lui. Īn cea mai groaznica intensificare se realizeaza o convertire īnspre nimic. Te dilati interior, cresti pīna la nebunie, pīna unde nu mai exista nici o granita, la margine de lumina, unde aceasta este furata de noapte, si din acel preaplin ca īntr-un vīrtej bestial esti aruncat de-a dreptul īn nimic. Viata dezvolta plenitudinea si vidul, exuberanta si depresiunea; ce sīntem noi īn fata vīrtejului interior care ne consuma pīna la absurd? Simt cum trosneste viata īn mine de prea multa intensitate, dar si cum trosneste de prea mult dezechilibru. Este ca o explozie pe care n-o poti stapīni, care te poate arunca si pe tine īn aer, iremediabil. La marginile vietii ai senzatia ca nu mai esti stapīn pe viata din tine, ca subiectivitatea este o iluzie si ca īn tine se agita forte de care n-ai nici o raspundere, a caror evolutie n-are nici o legatura cu o centrare personala, cu un ritm definit si individualizat. La marginile vietii ce nu este prilej de moarte? Mori din cauza a tot ce exista si a tot ce nu exista. Fiecare traire este, īn acest caz, un salt īn neant. Cīnd tot ce ti-a oferit viata ai trait pīna la paroxism, pīna la suprema īncordare, ai ajuns la acea stare īn care nu mai poti trai nimic fiindca nu mai ai ce. Chiar daca n-ai strabatut īn toate directiile aceste trairi, este suficient sa le fi dus la limita pe principalele. Si cīnd simti ca mori de singuratate, de disperare sau de iubire, celelalte īmplinesc acest cortegiu infinit dureros. Sentimentul ca nu mai poti trai dupa astfel de vīrtejuri rezulta si din faptul unei consumari pe un plan pur interior. Flacarile vietii ard īntr-un cuptor īnchis de unde caldura nu poate iesi. Oamenii care traiesc pe un plan exterior sīnt salvati de la īnceput; dar au ei ce salva, cīnd nu cunosc nici o primejdie? Paroxismul interioritatii si al trairii te duce īn regiunea unde primejdia este absoluta, deoarece existenta care īsi actualizeaza īn traire radacinile ei cu o constiinta īncordata nu poate decīt sa se nege pe ea īnsasi. Viata este prea limitata si prea fragmentara pentru a rezista la mari tensiuni. N-au avut toti misticii, dupa marile extaze, sentimentul ca nu mai pot continua sa traiasca? Si ce mai pot astepta de la lumea aceasta acei care simt dincolo de normal viata, singuratatea, disperarea sau moartea?

PASIUNEA ABSURDULUI

Nu exista argumente pentru a trai. Acela care a ajuns la limita mai poate umbla cu argumente, cu cauze, efecte, consideratii morale etc.? Evident, nu. Aceluia nu-i mai ramīn decīt motive nemotivate spre a trai. Īn culmea disperarii, pasiunea absurdului este singura care mai arunca o lumina demonica īn haos. Cīnd toate idealurile curente, moral, estetic, religios, social etc. …, nu mai pot directiona viata si nu-i pot determina o finalitate, atunci cum se mai poate mentine viata spre a nu deveni neant? Numai printr-o legare de absurd, prin iubirea inutilului absolut, adica a ceva care nu poate lua o consistenta, dar care, prin fictiunea lui, poate sa stimuleze o iluzie de viata.
Traiesc pentru ca muntii nu rīd si viermii nu cīnta. O pasiune a absurdului nu se poate naste decīt īntr-un om īn care s-a lichidat totul, dar īn care pot sa apara groaznice transfigurari viitoare. Aceluia care a pierdut totul nu-i mai ramīne īn viata decīt pasiunea absurdului. Caci ce īl mai poate impresiona pe el din existenta? Ce seductii? Unii zic: sacrificarea pentru umanitate, pentru binele public, cultul frumosului etc. Nu-mi plac decīt oamenii care au lichidat - chiar pentru scurt timp - cu aceste lucruri. Numai aceia au vietuit īn mod absolut. Si numai ei au dreptul sa vorbeasca despre viata. Poti reveni la iubire sau la seninatate. Dar revii prin eroism, nu prin inconstienta. O existenta care nu ascunde o mare nebunie n-are nici o valoare. Cu ce se deosebeste de existenta unei pietre, a unui lemn sau a unui putregai? Dar va spun: trebuie sa ascunzi o mare nebunie ca sa vrei sa devii piatra, lemn sau putregai. Cīnd ai gustat toate otravitoarele delicii ale absurdului, numai atunci esti deplin purificat, fiindca numai atunci ai dus lichidarea la ultima expresie. Si nu este absurda orice expresie ultima?

Sunt oameni carora le este dat sa guste numai otrava din lucruri, pentru care orice surpriza este o surpriza dureroasa si orice experienta un nou prilej de tortura. Daca se va spune ca aceasta suferinta īsi are motive subiective, tinīnd de o constitutie particulara, voi īntreba: exista un criteriu obiectiv pentru aprecierea suferintei? Cine ar putea preciza ca vecinul meu sufera mai mult decīt mine sau ca Isus a suferit mai mult decīt toti? Nu exista masura obiectiva, deoarece ea nu se masoara dupa excitatia exterioara sau indispozitia locala a organismului, ci dupa modul īn care suferinta este simtita si reflectata īn constiinta. Or, din acest punct de vedere, ierarhizarea este imposibila. Fiecare om ramīne cu suferinta lui, pe care o crede absoluta si nelimitata. Si daca ne-am gīndi la cīt a suferit lumea pīna acum, la agoniile cele mai teribile si la chinurile cele mai complicate, la mortile cele mai crunte si la cea mai dureroasa parasire, la toti ciumatii, la toti cei arsi de vii sau stinsi de foame, cu cīt suferinta noastra ar fi mai redusa? Pe nimeni nu-l poate mīngīia īn agonie gīndul ca toti sīnt muritori, precum īn suferinta nimeni nu va gasi o consolare īn suferinta trecuta sau prezenta a altora. Caci īn aceasta lume organic insuficienta si fragmentara, individul este pornit sa traiasca īn mod integral, dorind sa faca din existenta lui un absolut. Orice existenta subiectiva este un absolut pentru sine īnsasi. Din acest motiv, fiecare om traieste ca si cum ar fi centrul universului sau centrul istoriei, si atunci cum sa nu fie suferinta un absolut? Nu pot īntelege suferinta altuia pentru a o diminua prin aceasta pe a mea. Comparatiile īn asemenea cazuri n-au nici un sens, deoarece suferinta este o stare de singuratate interioara, īn care nimic din afara nu poate ajuta. Este un mare avantaj ca poti suferi singur. Ce-ar fi daca fata omului ar putea exprima adecvat toata suferinta interioara, daca īn expresie s-ar obiectiva īntreg chinul interior? Am mai putea sta de vorba īntre noi? N-ar trebui sa vorbim atunci cu mīinile pe fata? Viata ar fi realmente imposibila daca tot ce avem noi ca infinit de simtire ar fi exprimabil īn liniile fetii.
Nimeni n-ar mai īndrazni sa se priveasca īn oglinda, caci o imagine grotesca si tragica īn acelasi timp ar amesteca īn contururile fizionomiei pete si dungi de sīnge, rani care nu pot fi īnchise si siroaie de lacrimi care nu pot fi stapīnite. As avea o voluptate plina de groaza sa vad cum izbucneste, īn armonia comoda si superficiala de fiecare zi, un vulcan de sīnge, tīsniri rosii ca focul si arzatoare ca deznadejdea, cum toate ranile fiintei noastre s-ar deschide iremediabil pentru a face din noi o eruptie sīngeroasa. Numai atunci am pricepe si am aprecia avantajele singuratatii, care ne face suferinta atīt de muta si de inaccesibila. Īntr-o eruptie sīngeroasa, īntr-un vulcan al fiintei noastre, īntreg veninul supt din lucruri nu ar fi suficient pentru a otravi īntreaga aceasta lume? Este atīt venin, atīta otrava īn suferinta!

Singuratatea adevarata este numai aceea īn care te simti absolut izolat īntre cer si pamīnt. Nimic nu trebuie sa devieze atentia de la aceste fenomene ale absolutei izolari, ci o intuitie de o luciditate groaznica trebuie sa reveleze toata drama finitatii omului īn fata infinitului si neantului acestei lumi. Plimbarile singuratice - extrem de fecunde si periculoase, īn acelasi timp, pentru viata interioara - trebuie astfel facute īncīt nimic din ceea ce poate tulbura viziunea izolarii omului īn lume sa nu intre īn preocuparile individului. Pentru a intensifica procesul de interiorizare si de convertire īnspre fiinta ta proprie, plimbarile singuratice sīnt fecunde numai seara, cīnd nimic din seductiile obisnuite nu mai poate fura interesul si cīnd revelatiile asupra lumii rasar din zona cea mai adīnca a spiritului, de acolo de unde s-a desprins de viata, din rana vietii. Cīta singuratate trebuie pentru a avea spirit! Cīta moarte īn viata si cīte focuri launtrice! Singuratatea neaga atīta din viata, īncīt īnflorirea spiritului rezultata din dislocarile vitale devine aproape insuportabila. Nu este caracteristic faptul ca aceia se ridica īmpotriva spiritului care au prea mult spirit, care cunosc ce boala adīnca a afectat viata pentru a se naste spiritul? Apologia spiritului o fac oamenii sanatosi si grasi, care n-au nici presentimentul a ceea ce īnseamna spirit, care n-au simtit niciodata torturile vietii si antinomiile dureroase de la baza existentei. Cei care cu adevarat īl simt, aceia sau īl tolereaza cu orgoliu, sau īl prezinta ca pe o calamitate. Nimeni nu este īnsa īncīntat, īn fondul fiintei lui, de aceasta achizitie catastrofala pentru viata care este spiritul. Si cum sa fii īncīntat de aceasta viata fara farmec, fara naivitate si fara spontaneitate? Prezenta spiritului indica totdeauna un minus de viata, multa singuratate si suferinta īndelungata. Cine vorbeste de salvarea prin spirit? Nu este absolut deloc adevarat ca trairea īn planul imanent al vietii ar fi fost o traire anxioasa, din care omul a iesit prin spirit. Dimpotriva, este cu mult mai adevarat ca prin spirit s-a cīstigat un dezechilibru, o anxietate, dar si o grandoare. Ce vreti sa cunoasca din primejdiile spiritului aceia care nu cunosc nici macar primejdiile vietii? Este un semn de mare inconstienta īn a face apologia spiritului, precum este un semn de mare dezechilibru īn a face apologia vietii. Caci pentru omul normal viata este o evidenta; numai bolnavul se īncīnta si o lauda, spre a nu se prabusi. Dar acela care nu mai poate lauda nici viata si nici spiritul?

EU SI LUMEA

Faptul ca exist eu dovedeste ca lumea n-are nici un sens. Caci īn ce fel pot gasi un sens īn framīntarile unui om infinit dramatic si nefericit, pentru care totul se reduce īn ultima instanta la neant si pentru care legea acestei lumi este suferinta? Daca lumea a permis un exemplar uman de tipul meu, aceasta nu poate dovedi decīt ca petele pe asa-zisul soare al vietii sīnt atīt de mari, īncīt īi vor ascunde lumina, cu timpul. Bestialitatea vietii m-a calcat si m-a apasat, mi-a taiat aripile īn plin zbor si mi-a furat toate bucuriile la care aveam dreptul. Tot zelul meu exagerat si toata pasiunea nebuna si paradoxala pe care am pus-o pentru a deveni un individ stralucitor, toata vraja demonica pe care am consumat-o pentru a īmbraca o aureola viitoare si īntreg elanul pe care l-am risipit pentru renasterea organica sau o aurora launtrica s-au dovedit mai slabe decīt bestialitatea si irationalitatea acestei lumi, care a varsat īn mine toate rezervele ei de negativitate si otrava. Viata nu rezista la mare temperatura. De aceea, am ajuns la concluzia ca oamenii cei mai framīntati, cu un dinamism launtric dus la paroxism, care nu pot accepta temperatura obisnuita, sīnt meniti prabusirii. Este un aspect al demonismului vietii, īn aceasta ruina a celor care traiesc īn regiuni neobisnuite, dar si un aspect al insuficientei ei, care explica de ce viata este un privilegiu al oamenilor mediocri. Numai oamenii mediocri traiesc la temperatura normala a vietii; ceilalti se consuma la temperaturi unde viata nu rezista, unde nu pot respira decīt fiind cu un picior dincolo de viata. Nu pot aduce nimic īn aceasta lume, caci n-am decīt o metoda: metoda agoniei. Va plīngeti ca oamenii sīnt rai, razbunatori, nerecunoscatori sau ipocriti? Va propun eu metoda agoniei prin care veti scapa temporar de toate aceste defecte. Aplicati-o fiecarei generatii si efectele vor fi imediat vizibile. Poate īn felul acesta pot deveni si eu folositor umanitatii!
Prin bici, prin foc sau injectii, aduceti pe fiecare om īn agonie, la experienta clipelor din urma, pentru ca īntr-un groaznic chin sa īncerce marea purificare din viziunea mortii. Dati-i apoi drumul si lasati-l sa fuga de groaza pīna cīnd, epuizat, va cadea jos. Si va garantez ca efectul este incomparabil mai valabil decīt toate cele obtinute prin caile normale. Daca as putea, as aduce īntreaga lume īn agonie, pentru a realiza o purificare din radacini a vietii; as pune flacari arzatoare si insinuante la aceste radacini, nu pentru a le distruge, ci pentru a le da alta seva si alta caldura. Focul pe care l-as pune eu acestei lumi n-ar aduce ruine, ci o transfigurare cosmica, esentiala. Īn acest fel, viata s-ar obisnui cu o temperatura īnalta si n-ar mai fi un mediu de mediocritati. Si poate īn acest vis nici moartea n-ar mai fi imanenta īn viata.
(Rīnduri scrise azi, 8 aprilie 1933, cīnd īmplinesc 22 de ani. Am o senzatie ciudata cīnd ma gīndesc ca am devenit la aceasta vīrsta specialist īn problema mortii.)

SENTIMENTUL SFĪRSELII SI AL AGONIEI

Cunoasteti senzatia groaznica de topire cīnd simti cum te irosesti ca pentru a curge asemenea unui rīu, cīnd īti simti anulata propria prezenta īntr-o lichidare organica? Este ca si cum din tine īnsuti tot ce are consistenta si substanta dispare īntr-o fluiditate epuizanta, dupa care nu mai ramīi decīt cu capul. Vorbesc aici de o senzatie precisa si dureroasa, iar nu de una vaga si nedeterminata. Simti ca din tine n-a mai ramas decīt capul; un cap fara substrat si fara fundament, lipsit de corp si izolat ca īntr-o halucinatie. Nu este nimic din acea sfīrseala voluptuoasa si vaga pe care o īncerci īn contemplatii pe marginea marii sau īn unele reverii melancolice, ci o sfīrseala care te consuma si distruge. Atunci nu-ti mai convine nici un efort, nici o speranta si nici o iluzie. A ramīne tīmpit de catastrofa ta proprie, incapabil sa actionezi sau sa gīndesti, cuprins īntr-un īntuneric rece si apasator, stingher ca īn halucinatii nocturne sau singuratic ca īn clipele de regret este a ajunge la limita negativa a vietii, la temperatura absoluta, unde ultima iluzie de viata va īngheta. Si īn acest sentiment de sfīrseala se va revela sensul adevarat al agoniei, care nu este lupta din fantezie sau pasiune gratuita, ci zbaterea vietii īn ghearele mortii, cu putine probabilitati pentru viata. Nu poti separa gīndul agoniei de cel al sfīrselii si al mortii. Agonia ca lupta? Dar lupta cu cine si pentru ce? Este absolut falsa interpretarea agoniei ca elan exaltat de propria lui inutilitate sau ca zbucium cu finalitatea īn el īnsusi. Īn fond, agonia īnseamna framīntare īntre viata si moarte. Īntrucīt moartea este imanenta vietii, aproape īntreaga viata este o agonie. Decīt, eu nu numesc agonice decīt momentele dramatice ale acestei lupte īntre viata si moarte, cīnd fenomenul prezentei mortii este trait constient si dureros. Agonia adevarata este aceea īn care treci īn neant prin moarte, cīnd sentimentul sfīrselii te consuma iremediabil si cīnd moartea īnvinge. Īn orice agonie veritabila este un triumf al mortii, chiar daca dupa acele clipe de sfīrseala continui sa traiesti.
Unde este lupta din fantezie īn aceasta framīntare? Nu are caracter de definitivat orice agonie? Nu este ea asemanatoare unei boli de care nu ne mai putem scapa, dar care ne tortureaza cu intermitente? Momentele agonice indica o īnaintare a mortii īn viata, o drama īn constiinta, rezultata din ruperea echilibrului dintre viata si moarte. Ele nu sīnt posibile decīt īn acele senzatii de sfīrseala care scoboara viata īnspre minusul ei absolut. Frecventa momentelor agonice este un indiciu de descompunere si prabusire. Moartea este ceva scīrbos, este singura obsesie care nu poate deveni voluptuoasa. Chiar atunci cīnd vrei sa mori, aceasta o faci cu un regret implicit pentru dorinta ta. Vreau sa mor, dar īmi pare rau ca vreau sa mor. Acesta este sentimentul tuturor acelora care se abandoneaza neantului. Cel mai pervers sentiment este sentimentul mortii. Si cīnd te gīndesti ca sīnt oameni care nu pot dormi din cauza obsesiei perverse a mortii! Cum as vrea sa nu mai stiu nimic despre mine si despre lumea asta!

GROTESC SI DISPERARE

Dintre formele multiple ale grotescului, aceea īmi pare mai ciudata si mai complicata care īsi are radacinile īn disperare. Celelalte vizeaza un paroxism de natura periferica. Decīt, aceasta este important, grotescul nu e conceptibil fara un paroxism. Si ce paroxism este mai adīnc si mai organic decīt acela al disperarii? Grotescul nu apare decīt īn paroxismul starilor negative, cīnd se realizeaza mari framīntari dintr-un minus de viata; este o exaltare īn negativitate.
Si nu este o pornire nebuna īnspre negativitate īn acea schimonosire bestiala, chinuitoare si paradoxala, cīnd liniile si contururile fetei deviaza īn forme de o stranie expresivitate, cīnd orientarea privirii e furata de lumini si umbre īndepartate, iar gīndul urmeaza serpuirile unei astfel de crispari? Adevarata disperare intensa si iremediabila nu se poate obiectiva decīt īn expresii grotesti. Caci grotescul este negatia absoluta a seninatatii, aceasta stare de puritate, transparenta si luciditate atīt de departe de disperare, din care nu pot rasari, īn primul rīnd, decīt haosul si neantul.
Ati avut vreodata satisfactia bestiala si uluitoare de a va privi īn oglinda dupa nenumarate nopti de nesomn; ati simtit tortura insomniilor, cīnd numeri fiecare clipa nopti īntregi, cīnd nu mai esti decīt tu singur īn aceasta lume, cīnd drama ta este cea mai esentiala din istorie, iar aceasta istorie nu mai are nici o semnificatie, nici nu mai exista, cīnd īn tine cresc cele mai groaznice vapai si existenta ta apare unica si singura īntr-o lume nascuta numai pentru a-ti consuma agonia ta; ati simtit aceste momente nenumarate, infinite ca si suferinta, pentru ca atunci cīnd va priviti sa aveti imaginea grotescului? Este o crispare generala, o schimonosire, o īncordare de ultime clipe, carora li se asociaza o paloare de cea mai demonica seductie, o paloare de om trecut prin cele mai groaznice prapastii de īntuneric. Si nu este acest grotesc, rasarit ca o expresie a disperarii, asemanator unei prapastii? Nu are el ceva din vīrtejul abisal al marilor adīncimi, din acea seductie a infinitului care ni se deschide īn fata pentru a ne īnghiti si caruia ne supunem ca fatalitatii? Ce bine ar fi sa poti sa mori aruncīndu-te īntr-un gol infinit! Complexitatea grotescului rasarit din disperare rezida īn capacitatea lui de a indica un infinit launtric si un paroxism de cea mai extrema tensiune. Cum ar mai putea acest paroxism sa se obiectiveze īn ondulatii placute de linii sau īn puritate de contururi? Grotescul neaga īn mod esential clasicul, precum neaga orice idee de stil, de armonie sau de perfectie.
Ca el ascunde de cele mai multe ori tragedii intime care nu se exprima direct, aceasta este evident pentru cine īntelege formele multiple ale dramatismului interior. Cine si-a vazut figura īn ipostaza grotesca nu se va putea uita niciodata, fiindca se va teme totdeauna de el īnsusi. Disperarea este urmata de o neliniste extrem de chinuitoare. Si ce face acest grotesc altceva decīt sa actualizeze si sa intensifice teama si nelinistea?

PRESENTIMENTUL NEBUNIEI

Oamenii niciodata nu vor īntelege pentru ce unii dintre ei trebuie sa īnnebuneasca, pentru ce exista ca o fatalitate inexorabila intrarea īn haos, unde luciditatea nu se poate sa dureze mai mult decīt un fulger. Paginile cele mai inspirate, din care transpira un lirism absolut, īn care esti prizonierul unei betii totale a fiintei, a unei exaltari organice, nu se pot scrie decīt īntr-o astfel de tensiune nervoasa, īncīt o revenire īnspre un echilibru este iluzorie. Nu se mai poate supravietui normal dupa asemenea īncordari. Resortul intim al fiintei nu mai sustine evolutia fireasca, iar barierele interioare īsi pierd orice consistenta. Presentimentul nebuniei nu apare decīt dupa experiente mari si capitale. Ca si cum te-ai fi ridicat la īnaltimi prea mari, unde te apuca vertigii, īncepi sa te clatini, īti pierzi siguranta si senzatia normala de imediat si concret. O mare greutate pare ca apasa creierul si-l strīnge ca pentru a-l reduce la o iluzie, desi numai aceste senzatii ne descopera īngrozitoarea realitate organica din care izvorasc experientele noastre. Si īn aceasta apasare, care vrea sa te izbeasca de pamīnt sau sa te arunce īn aer, apare groaza ale carei elemente sīnt greu de definit īn asemenea caz. Nu este acea groaza de moarte, persistenta si obsedanta, care pune stapīnire pe om si-l domina pīna la sufocare, ce se insinueaza īn tot ritmul fiintei noastre pentru a lichida procesul vietii din noi, ci o groaza cu strafulgerari, aparīnd rar, dar intens, ca o tulburare subita, dar care elimina pentru totdeauna posibilitatea unei limpezimi viitoare. Este imposibil de a preciza si defini acest ciudat presentiment al nebuniei. Ceea ce este īntr-adevar īngrozitor īn el rezulta din faptul ca noi presimtim īn nebunie o pierdere totala īn viata, ca pierdem tot īn mod iremediabil, deja traind. Continuu sa respir sau sa manīnc, dar am pierdut tot ce eu am adaugat functiunilor biologice. Este numai o moarte aproximativa. Īn nebunie pierzi ce ai specific, ceea ce crezi tu ca te individualizeaza īn univers, perspectiva ta particulara si o anumita orientare a constiintei. Prin moarte pierzi totul, dar aceasta pierdere se face prin aruncare īn neant. De aceea, frica de moarte este persistenta si esentiala, dar mai putin ciudata decīt frica de nebunie, īn care semiprezenta noastra este un element de neliniste mult mai complex decīt teama organica de o absenta totala din neantul īn care ne duce moartea. Si nu ar fi nebunia o scapare de mizeriile vietii? Aceasta īntrebare este justificata numai teoretic, deoarece, practic, pentru omul care sufera de anumite anxietati, problema apare cu totul īn alta lumina sau mai bine zis īn alta umbra. Presentimentul nebuniei se complica de teama de luciditatea din nebunie, de teama momentelor de regasire, de revenire, cīnd intuitia dezastrului ar putea fi atīt de chinuitoare, īncīt sa provoace o nebunie si mai mare. Nu exista salvare prin nebunie, fiindca nu exista om cu presentimentul nebuniei care sa nu se teama de luciditatile eventuale īntr-o asemenea stare. Ai vrea haosul, dar ti-e frica de luminile din el.
Forma nebuniei este determinata de conditii organice si temperamentale. Cum majoritatea nebunilor se recruteaza dintre depresivi, este fatal ca forma depresiva sa fie mai frecventa la nebuni decīt starile de exaltare placuta, vesela si debordanta. Este atīt de frecventa melancolia neagra la nebuni, īncīt aproape toti tind spre sinucidere, o solutie atīt de grea pīna nu esti nebun.
As vrea sa īnnebunesc īntr-un singur caz. Cīnd as sti ca as ajunge un nebun vesel, vioi si permanent bine dispus, care nu-si pune nici o problema si n-are nici o obsesie, dar care rīde fara sens de dimineata pīna seara. Desi doresc infinit extaze luminoase, n-as vrea nici de acestea, caci ele sīnt urmate de depresiuni. As vrea īnsa o baie de lumina calda care sa rasara din mine si sa transfigureze īntreaga lume, o baie care sa nu semene īncordarii din extaz, ci sa pastreze un calm de eternitate luminoasa. Departe de concentrarea extazului, ea sa se asemene cu usurinta gratiei si cu caldura zīmbetului. Īntreaga lume sa pluteasca īn acest vis de lumina, īn aceasta īncīntare de transparenta si imaterialitate. Sa nu mai existe obstacol si materie, forma si margini. Si īntr-un asemenea cadru sa mor de lumina.

ASUPRA MORTII

Sīnt probleme care, odata tratate, te izoleaza īn viata si chiar te desfiinteaza. Cīnd ai intrat īn ele īnseamna ca nu mai ai nimic de pierdut si nimic de cīstigat. Din perspectiva unei astfel de regiuni, aventura spirituala sau elanul indefinit īnspre forme multiple de viata, avīntul absurd si nemarginit īnspre continuturi inaccesibile si insatisfactia de limitarea planurilor empirice - devin simple manifestari ale unei sensibilitati exuberante, careia-i lipseste acea infinita seriozitate ce caracterizeaza pe acela care a intrat īn problemele periculoase. A avea o infinita seriozitate este a fi pierdut. Nu e aici vorba de spiritul calm si nici de gravitatea fara fond a oamenilor numiti seriosi, ci de o tensiune atīt de nebuna, īncīt īn fiecare moment al vietii esti ridicat īn planul eternitatii. Vietuirea īn istorie nu mai are atunci nici o semnificatie, deoarece clipa este traita cu atīta exagerata īncordare, īncīt timpul apare sters si irelevant īn fata eternitatii. Este evident ca īn fata unor probleme pur formale, oricīt de dificile ar fi ele, o seriozitate infinita nu poate fi pretinsa, deoarece ele sīnt produse exclusiv de incertitudinile inteligentei si nu rasar din structura organica si totala a fiintei noastre. Numai gīnditorul organic si existential este capabil de acest gen de seriozitate, fiindca numai pentru el adevarurile sīnt vii, produse ale unui chin launtric si ale unei afectiuni organice, iar nu ivite dintr-o speculatiune inutila si gratuita. Īn fata omului abstract, care gīndeste pentru placerea de a gīndi, apare omul organic, care gīndeste sub determinantul unui dezechilibru vital si care este dincolo de stiinta si dincolo de arta. Īmi place gīndul care pastreaza o aroma de sīnge si de carne si prefer de o mie de ori, unei abstractii vide, o reflectie rasarita dintr-o efervescenta sexuala sau dintr-o depresiune nervoasa. Nu s-au convins, īnca, oamenii ca a trecut timpul preocuparilor superficiale si inteligente si ca este infinit mai importanta problema suferintei decīt a silogismului, ca un strigat de deznadejde este infinit mai revelator decīt cea mai subtila distinctie si ca totdeauna o lacrima are radacini mai adīnci decīt un zīmbet? De ce nu vrem sa acceptam valoarea exclusiva a adevarurilor vii, a adevarurilor rasarite din noi si care reveleaza realitati si valori constitutive noua? De ce nu īntelegem ca se poate gīndi viu asupra mortii, asupra celei mai periculoase probleme care exista, si ca, daca punerea ei te desfiinteaza si te izoleaza īn viata, prin participarea intima si dureroasa ni se reveleaza totusi un adevar viu?
Se poate vorbi despre moarte fara experienta agoniei? Moartea nu poate fi īnteleasa decīt daca viata este simtita ca o īndelungata agonie, īn care moartea se īmbina cu viata. Moartea nu este ceva īn afara, ontologic diferita de viata, deoarece moarte ca realitate autonoma de viata nu exista. A intra īn moarte nu īnsemneaza, cum crede mentalitatea curenta si īn genere crestinismul, a-ti da ultima suflare si a pasi īntr-o regiune de alta structura si pozitivitate decīt a vietii, ci a descoperi īn progresiunea vietii un drum īnspre moarte si a gasi īn pulsatiile vitalului o adīncire imanenta īn ea. Īn crestinism si īn metafizicile care recunosc nemurirea, intrarea īn moarte este un triumf, este un acces al altor regiuni, metafizic diferite de viata. Prin moarte, care devine o regiune aparte a firii, omul se elibereaza, iar agonia, īn loc sa deschida perspective īnspre viata, īn care ea se realizeaza, descopera sfere complet transcendente ei. Īn deosebire de aceste viziuni, sensul adevarat al agoniei īmi pare a fi revelatia imanentei mortii īn viata. Pentru ce sentimentul imanentei mortii īn viata īl au asa de putini, iar experienta agoniei este atīt de rara? Nu cumva e falsa īntreaga noastra presupozitie, iar schitarea unei metafizici a mortii devine verosimila numai prin conceptia unei transcendente a acesteia?
Oamenii sanatosi, normali si mediocri nu au o experienta a agoniei si nici o senzatie a mortii. Ei vietuiesc ca si cum viata ar avea un caracter de definitivat. Este īn structura echilibrului superficial al oamenilor normali de a simti viata īntr-o autonomie absoluta de moarte si de a o obiectiva pe aceasta īntr-o realitate transcendenta vietii. De aceea, ei considera moartea ca venind din afara, nu dintr-o fatalitate launtrica a firii. A trai fara sentimentul mortii īnseamna a vietui dulcea inconstienta a omului comun, care se comporta ca si cum moartea n-ar constitui o prezenta vesnica si tulburatoare. Este una din iluziile cele mai mari ale omului normal īn a crede īn definitivatul vietii si īn a fi dincolo de sentimentul prizonieratului vietii īn moarte. Revelatiile de ordin metafizic īncep de-abia atunci cīnd echilibrul superficial al omului īncepe sa se clatine si cīnd spontaneitatii naive i se substituie o dureroasa si īncordata framīntare a vitalului.
Transcendenta mortii apare īn viziunea acelora care din incertitudinile vietii nu desprind un substrat organic sau o agonie launtrica, ci o cauza exterioara, dezvoltīnd la paroxism acel sentiment ca esti īnghitit de moarte īntr-un mod rapid si brusc. Sentimentul mortii este atīt de rar la acestia, īncīt putem spune ca nu exista. Chiar daca uneori atinge o intensitate puternica, manifestarea atīt de distantata īn timp anuleaza posibilitatea unei obsesii dureroase. Faptul ca senzatia mortii nu apare decīt acolo unde vitalul a suferit un dezechilibru sau o oprire a spontaneitatii lui irationale, cīnd viata e zguduita īn adīncimi si cīnd ritmul vitalului activeaza dintr-o tensiune totala, iar nu dintr-o expansiune superficiala si efemera, dovedeste, pīna la o certitudine interioara, imanenta mortii īn viata. Viziunea īn adīncurile acesteia ne arata cīt de iluzorie este credinta īntr-o puritate vitala si cīt de fundata este convingerea despre un substrat metafizic al demoniei vietii.
Daca moartea este imanenta īn viata, pentru ce constiinta mortii face imposibila vietuirea? La omul normal vietuirea nu e tulburata, deoarece procesul de intrare īn moarte se īntīmpla cu totul naiv, prin scaderea intensitatii vitale. Pentru el nu exista decīt agonia din urma, nu o agonie durabila, legata de premisele vitalului. Īntr-o perspectiva adīnca, fiecare pas īn viata este un pas īn moarte, iar amintirea nu este decīt un semn de neant. Omul normal, lipsit de īntelegere metafizica, nu are constiinta intrarii progresive īn moarte, desi nici el, ca nici o fiinta, nu scapa acestui destin inexorabil. Unde constiinta a capatat o autonomie de viata, revelarea mortii devine atīt de puternica, īncīt prezenta ei distruge orice gen de naivitate, orice elan de bucurie si orice voluptate naturala. Este ceva pervers si infinit decazut īn a avea constiinta mortii. Toata poezia naiva a vietii, toate seductiile si farmecele ei apar vide de orice continut, precum vide apar toate proiectarile finaliste si iluziile teologice ale omului.
A avea constiinta unei īndelungi agonii este a desprinde experienta individuala dintr-un cadru naiv si din integrarea ei naturala, pentru a-i demasca nulitatea si insignifianta, este a ataca īnsesi radacinile irationale ale vietii. A vedea cum se īntinde moartea peste aceasta lume, cum distruge un arbore si cum se insinueaza īn vis, cum ofileste o floare sau o civilizatie, cum roade din individ si din cultura, ca un suflu imanent si distrugator, este a fi dincolo de posibilitatea lacrimilor si a regretelor, dincolo de orice categorii sau forme. Cine n-a avut sentimentul acelei teribile agonii, cīnd moartea se īnalta īn tine si te cuprinde ca un aflux de sīnge, ca o forta interioara imposibil de stapīnit si care te domina pīna la sufocare, sau cīnd te strīnge ca un sarpe provocīndu-ti halucinatii de groaza, acela nu cunoaste caracterul demonic al vietii si efervescentele interioare din care rasar marile transfigurari. Este necesara o astfel de betie neagra pentru a īntelege de ce ai vrea cīt mai apropiat sfīrsitul unei asemenea lumi. Nu betia luminoasa din extaz, unde viziuni paradiziace te cuceresc īntr-o īncīntare de splendori si sclipiri si unde te īnalti īntr-o sfera de puritate īn care vitalul se sublimeaza īn imaterial, ci o torturare nebuna, periculoasa si ruinatoare a vitalului, caracterizeaza aceasta betie neagra īn care moartea apare īn seductia groaznica a ochilor de sarpe din cosmaruri. Dar a avea astfel de senzatii si imagini īnseamna a fi atīt de legat de esenta realitatii, īncīt viata si moartea si-au demascat iluziile pentru a se realiza īn tine īn forma cea mai substantiala si mai dramatica. O exaltata agonie īmbina ca īntr-un vīrtej īngrozitor viata cu moartea si un bestial satanism īmprumuta lacrimi voluptatii. Viata ca o lunga agonie si ca drum īnspre moarte nu este altceva decīt o alta formulare a dialecticii demonice a vietii, dupa care aceasta naste forme pentru a le distruge īntr-o productivitate irationala si imanenta. Multiplicitatea formelor vitale nu se īnsumeaza īntr-o convergenta transvitala sau īntr-o intentionalitate transcendenta, ci se realizeaza īntr-un ritm nebun, īn care nu poti recunoaste altceva decīt demonia devenirii si a distrugerii. Irationalitatea vietii se manifesta īn aceasta expansiune debordanta de forme si continuturi, īn aceasta pornire frenetica de a substitui aspecte noi celor uzate, fara ca aceasta substituire sa īnsemne un plus apreciabil sau o īnsumare calitativa. O relativa fericire ar simti omul care s-ar abandona acestei deveniri si, dincolo de orice problematica chinuitoare, ar īncerca sa soarba toate posibilitatile oferite de clipa, fara raportarea continua ce descopera īn fiecare moment o relativitate insurmontabila. Experienta naivitatii este singura cale de salvare. Dar pentru acei care simt si concep viata ca o īndelunga agonie, problema salvarii ramīne o simpla problema. Pe aceasta cale, mīntuire nu va fi.
Revelarea imanentei mortii īn viata se realizeaza īn genere prin boala si stari depresive. Exista, desigur, si alte cai, dar acelea sīnt cu totul accidentale si individuale, ele neavīnd o capacitate de revelare ca bolile si starile depresive.
Daca bolile au o misiune filozofica īn lume, apoi aceea nu poate fi alta decīt sa arate cīt de iluzoriu e sentimentul eternitatii vietii si cīt de fragila e iluzia unui definitivat si a unei īmpliniri a vietii. Caci īn boala, moartea este totdeauna prezenta īn viata. Starile cu adevarat maladive ne leaga de realitatile metafizice, pe care un om normal si sanatos nu le poate īntelege niciodata. Este evident ca īntre boli exista o ierarhie īn capacitatea lor de revelare. Nu toate prezinta cu aceeasi durata si intensitate experienta imanentei mortii īn viata si nu toate se manifesta īn forme identice de agonie. Oricīt s-ar individualiza si specifica bolile īn indivizi, exista totusi moduri de a muri legate de structura bolii ca atare. Īntreg complexul starilor maladive descopera o chinuire a vitalului si o dezintegrare a vietii din functiile ei firesti. Viata este astfel alcatuita, īncīt nu-si poate realiza potentialitatile ei decīt comportīndu-se ca si cum moartea nu ar constitui o prezenta inexorabila. Din acest motiv, īn starile normale si nerevelatoare, moartea este considerata ca venind din afara si complet exterioara vietii. Acelasi sentiment īl au si tinerii cīnd vorbesc de moarte. Dar cīnd maladia i-a lovit īn plin elan, dispar toate iluziile si seductiile tineretii. Este sigur ca īn lumea aceasta singurele experiente cu adevarat autentice sīnt cele izvorīte din boala. Toate celelalte poarta īn mod fatal o marca livresca, deoarece īntr-un echilibru organic nu pot aparea decīt stari sugerate si a caror complexitate este mai mult un produs al unei imaginatii exaltate decīt al unei efervescente reale. Numai oamenii care sufera realmente sīnt capabili de continuturi autentice si de o infinita seriozitate. Ceilalti sīnt nascuti pentru gratie, armonie, iubire si dans. - Īn fondul lor, cīti nu ar renunta la revelatiile metafizice din disperare, agonie si moarte, pentru o iubire naiva sau pentru voluptuoasa inconstienta din dans?
Si cīti nu ar renunta la o glorie crescuta din suferinta, pentru o existenta anonima si fericita?
Orice boala este un eroism; dar un eroism de rezistenta, iar nu de cucerire. Eroismul īn boala se exprima prin rezistenta pe posturile pierdute ale vietii. Aceste posturi sīnt iremediabil pierdute nu numai pentru cei afectati organic de anumite maladii, dar si pentru aceia la care starile depresive sīnt atīt de frecvente, īncīt fata de structura lor subiectiva pastreaza un caracter constitutional. Starile depresive nu reveleaza numai existenta ca obiectivitate sensibila, ci si moartea. Astfel se explica de ce temerii de moarte, ce se manifesta la anumiti depresivi, interpretarile curente nu-i gasesc nici o justificare mai adīnca. Cum se poate ca īntr-o vitalitate mare, uneori chiar debordanta, sa apara frica de moarte sau cel putin problema mortii? Mirarii acesteia, caracteristica mentalitatii curente, nu i se pot opune decīt marile posibilitati de īntelegere esentiala īnchise īn structura starilor depresive. Caci īn aceste stari, īn care dualizarea cu lumea devine dureroasa si progresiva, omul se apropie tot mai mult de realitatile lui launtrice si descopera moartea īn subiectivitatea lui proprie. Un proces de interiorizare īnainteaza pīna īn centrul substantial al subiectivitatii, depasind toate formele sociale care o īmbraca pe aceasta. Odata depasit si acel centru, interiorizarea progresiva si paroxistica descopera o regiune unde viata se īmbina cu moartea, unde omul nu s-a desprins prin individualizare de sursele primare ale existentei si unde ritmul nebun si demonic al lumii activeaza īn deplina lui irationalitate.
Pentru un depresiv, senzatia imanentei mortii īn viata adauga un plus de intensitate depresiunii si creeaza o atmosfera de continua insatisfactie si neliniste, care nu-si vor gasi echilibrul si pacea niciodata.
Prin senzatia prezentei mortii īn structura vitalului, se introduce implicit un element de neant īn fiintare. Nu se poate concepe moarte fara neant, deci nici viata fara un principiu de absoluta negativitate. Ca neantul este implicat īn ideea de moarte o dovedeste frica de moarte, care nu este decīt teama de neantul īn care ne arunca moartea. Imanenta mortii īn viata este un semn al triumfului final al neantului asupra vietii, dovedind prin aceasta ca prezenta mortii nu are alt sens decīt sa actualizeze progresiv drumul īnspre neant.
Sfīrsitul si deznodamīntul imensei tragedii a vietii si, īndeosebi, a omului, vor dovedi cīt de iluzorie este credinta īn eternitatea vietii - si ca, totusi, unica īmpacare pentru omul istoric este sentimentul naiv al eternitatii acestei vieti.
Exista, īn fond, numai frica de moarte. Tot ceea ce numim diversitatea formelor de frica nu este altceva decīt o manifestare cu aspecte variate īn fata aceleiasi realitati fundamentale. Temerile individuale sīnt legate toate, prin corespondente ascunse, de teama esentiala īn fata mortii. Aceia care vor sa īnlature frica de moarte prin rationamente artificiale se īnsala profund, deoarece este absolut imposibil sa anulezi o temere organica prin constructii abstracte. Cine-si pune serios problema mortii este absolut imposibil sa nu aiba si o teama. Chiar aceia care cred īn nemurire sīnt orientati īnspre aceasta credinta tot din frica de moarte. Este, īn aceasta credinta, un efort dureros al omului de a-si salva - chiar fara o certitudine absoluta - lumea valorilor īn care a trait si la care a contribuit, de a īnfrīnge neantul din temporal si de a realiza īn etern universalul. Īn fata mortii, acceptata fara nici o credinta religioasa, nu ramīne īnsa nimic din ceea ce lumea crede a fi creat pentru eternitate. Toata lumea formelor si a categoriilor abstracte se dovedeste complet irelevanta īn fata mortii, iar pretentia de universalitate a formalului si categorialului devine iluzorie īn fata iremediabilului din procesul de aneantizare prin moarte. Caci niciodata o forma sau o categorie nu vor prinde existenta īn structura ei esentiala, precum niciodata nu vor īntelege rosturile intime ale vietii si mortii. Ce poate opune idealismul sau rationalismul īn fata acestora? Nimic. Celelalte conceptii si doctrine nu spun īnsa aproape nimic despre moarte. Singura atitudine valabila ar fi o tacere absoluta sau un strigat deznadajduit.
Acei care sustin ca frica de moarte nu-si are o justificare mai adīnca, deoarece atīt cīt este un eu moartea nu exista, iar cīnd esti mort eul a disparut, uita de fenomenul atīt de ciudat al agoniei treptate.
Unui om care are sentimentul puternic al mortii, ce mīngīiere poate sa-i ofere separatia artificiala īntre eu si moarte? Ce sens poate avea pentru cineva patruns adīnc de senzatia iremediabilului o subtilitate sau o argumentare logica? Sīnt nule toate īncercarile de a devia pe un plan logic probleme de existenta. Filozofii sīnt prea orgoliosi pentru a-si marturisi frica de moarte si prea pretentiosi pentru a recunoaste o fecunditate spirituala maladiei. Este o prefacuta seninatate īn consideratiile lor asupra mortii; īn realitate, ei tremura mai mult decīt toti. Dar sa nu se uite ca filozofia este o arta de a-ti masca sentimentele si chinurile launtrice pentru a īnsela lumea asupra radacinilor adevarate ale filozofarii.
Sentimentul ireparabilului si al iremediabilului, care īnsoteste totdeauna constiinta si senzatia agoniei, poate explica cel mult o acceptare dureroasa amestecata cu frica, īn nici un caz o iubire sau o simpatie pentru fenomenul mortii. Arta de a muri nu se poate īnvata, fiindca nu prezinta nici o tehnica, nici un complex de reguli sau de norme. Iremediabilul agoniei se experimenteaza īn propria fiinta a individului, cu suferinte si īncordari infinite. Majoritatea oamenilor n-au constiinta agoniei lente din ei. Pentru acestia exista numai o agonie, aceea care precede intrarea absoluta īn neant. Īn constiinta lor, numai momentele acestei agonii prezinta revelatii importante asupra existentei. De aceea, ei asteapta totul de la sfīrsit īn loc sa prinda semnificatia unei agonii lente si revelatoare. Sfīrsitul le va descoperi īnsa prea putin, si astfel se vor stinge inconstienti precum au si trait.
Ca agonia se desfasoara īn timp, aceasta dovedeste ca temporalitatea nu este numai un caracter sau o conditie pentru creatie, ci si pentru moarte, pentru fenomenul dramatic al muririi. Aici se manifesta caracterul demonic al timpului, īn care se desfasoara atīt nasterea cīt si moartea, creatia ca si distrugerea, fara ca īn acest complex sa se evidentieze o convergenta īnspre vreun plan transcendent.
Numai īntr-o demonie a timpului este posibil sentimentul iremediabilului, care ni se impune ca o necesitate ineluctabila īmpotriva tendintelor noastre cele mai intime. A fi absolut convins ca nu poti scapa de o soarta amara pe care ai dori-o altcumva, ca esti supus unei fatalitati implacabile si ca timpul nu va face altceva decīt sa actualizeze procesul dramatic al distrugerii, iata expresii ale iremediabilului si ale agoniei. Nu este atunci neantul o salvare? Dar cum poate sa existe o salvare īn nimic? Daca este aproape imposibila salvarea īn existenta, cum o sa fie posibila īn absenta completa de orice fel de existenta?
Cum nici īn neant si nici īn existenta nu e salvare, praful sa se aleaga de aceasta lume cu toate legile ei eterne!

MELANCOLIA

Fiecare stare sufleteasca tinde sa se adapteze unui exterior corespondent felului ei specific sau sa transforme acest exterior īntr-o viziune potrivita naturii ei. Caci exista o corespondenta intima, īn toate starile mari si adīnci, īntre planul subiectiv si planul obiectiv. Ar fi absurd sa concepi un entuziasm debordant īntr-un mediu plat si īnchis; daca totusi s-ar īntīmpla, aceasta s-ar datora unei excesive plenitudini ce ar subiectiviza īntreg mediul. Ochii omului vad īn exterior ceea ce īl framīnta īn interior. Cadrul este de cele mai multe ori rezultatul unei proiectii subiective fara de care starile sufletesti si experientele intense nu-si pot gasi o realizare deplina. Extazul niciodata nu reprezinta o consumare pur interna, ci transpune īntr-un exterior o betie luminoasa launtrica. Este destul a privi fata unui extatic, pentru a remarca tot ceea ce vizeaza tensiunea lui spirituala. Intentionalitatea starilor interioare este un fenomen care explica armonia dintre planuri, precum si necesitatea prin care ele se cer reciproc, deoarece intentionalitatea indica o imposibilitate a starilor de a ramīne absolut pure.
Pentru ce melancolia cere un infinit exterior? Fiindca este īn structura ei o dilatare si un gol carora nu li se pot stabili granite. Trecerile de limite se pot realiza fie īn mod pozitiv, fie negativ. Exuberanta, entuziasmul, furia etc. sīnt stari debordante a caror intensitate sparge orice bariere limitative si creste dincolo de echilibrul normal. Este un avīnt pozitiv al vietii, rezultat dintr-un plus de viata, dintr-un exces de vitalitate si dintr-o expansiune organica. Īn starile pozitive, viata trece dincolo de determinarile ei normale nu pentru a se nega, ci pentru a elibera rezervele care mocnesc si care, acumulate, risca o izbucnire violenta. Toate starile extreme sīnt derivate ale vietii, prin care ea se apara de ea īnsasi. Transcenderea limitelor din starile negative are cu totul alt sens, deoarece ea nu pleaca din plenitudine, ci dintr-un gol ale carui margini nu sīnt demarcabile. Aceasta cu atīt mai mult cu cīt golul pare a rasari din radacinile fiintei, īntinzīndu-se progresiv, ca o cangrena. Este un proces de diminuare, iar nu de crestere; din acest motiv, el este o īntoarcere īnspre neant, iar nu o īnflorire īn existenta.
Senzatia de gol si de dilatare īnspre nimic, care nu lipseste īn melancolie, īsi afla o radacina mai adīnca īntr-o oboseala, prezenta īn toate starile negative.
Oboseala separa pe om de lume si de lucruri. Ritmul intens al vietii slabeste, iar pulsatiile organice si activitatea interna īsi pierd din acea īncordare care diferentiaza viata īn lume, care o stabileste ca un moment imanent al existentei. Oboseala este primul determinant organic al cunoasterii, deoarece ea dezvolta conditiile indispensabile ale unei diferentieri a omului īn lume; prin ea, ajungi la acea perspectiva care situeaza lumea īn fata omului. Oboseala te face sa traiesti sub nivelul normal al vietii, iar despre marile tensiuni vitale nu-ti īngaduie sa ai decīt un presentiment. Sursa melancoliei pleaca deci dintr-o regiune unde viata este nesigura si problematica. Astfel se explica fecunditatea ei pentru cunoastere si sterilitatea ei pentru viata.
Daca īn trairile comune si obisnuite conteaza intimitatea naiva cu aspectele individuale ale existentei, īn melancolie separarea de ele duce la un sentiment vag al lumii si la o senzatie a vagului acestei lumi. O experienta intima si o viziune ciudata anuleaza formele consistente ale acestei lumi, cadrele individualizate si diferentiate, pentru a o īmbraca īntr-o haina de o transparenta imateriala si universala. Detasarea progresiva de ceea ce este individual si concret te ridica la o viziune totala care, cīstigīnd īn īntindere, pierde īn concret. Nu exista stare melancolica fara īnaltarea de care vorbim, fara o expansiune spre culmi, fara o ridicare deasupra lumii. Dar nu acea īnaltare rasarita din orgoliu sau din dispret, din disperare sau dintr-o pornire spre negativitate infinita, ci dintr-o reflexie prelungita si o reverie difuza, nascute īn oboseala. Īn melancolie īi cresc omului aripi nu pentru a se bucura de lume, ci pentru a fi singur. Ce sens are singuratatea īn melancolie? Nu este ea legata de sentimentul infinitului intern si extern? Privirea melancolica este inexpresiva, conceputa fara o perspectiva a nemarginitului. Nemarginirea interioara si vagul launtric, ce nu trebuie asimilate acelei infinitati fecunde din iubire, cer cu necesitate o īntindere ale carei margini sīnt insesizabile. Melancolia prezinta o stare vaga care nu intentioneaza ceva determinat si precizat. Trairile comune cer obiecte palpabile si forme cristalizate. Contactul cu viata se face, īn acest caz, prin individual; este un contact strīns si sigur.
Desprinderea de existenta ca dat concret si calitativ si abandonarea īn nemarginire ridica pe om din īncadrarea lui fireasca. Perspectiva infinitului īl arata singur si parasit īn lume. Sentimentul propriei finitati este cu atīt mai intens cu cīt constiinta infinitatii lumii este mai mare. Daca īn unele stari aceasta constiinta este deprimanta si chinuitoare, īn melancolie ea este mai putin dureroasa, din cauza unei sublimari care face singuratatea si parasirea mult mai putin apasatoare, īmprumutīndu-le uneori un caracter voluptuos.
Disproportia dintre infinitatea lumii si finitatea omului este un motiv serios de disperare; atunci īnsa cīnd o privesti īntr-o perspectiva de vis, asa cum e īn starile melancolice, aceasta īnceteaza de a mai fi torturanta, lumea aparīnd īntr-o frumusete stranie si maladiva. Sensul adīnc al singuratatii vizeaza o suspendare dureroasa a omului īn viata si o framīntare īn izolare cu gīndul mortii. A trai singur īnseamna a nu mai cere nimic si a nu mai astepta nimic de la viata. Singura surpriza a singuratatii este moartea. Marii singuratici nu s-au retras niciodata spre a se pregati pentru viata, ci pentru a suporta, interiorizati si resemnati, lichidarea vietii din ei. Din pustiu si din grote nu se pot aduce mesaje pentru viata. Nu condamna viata toate religiile plecate din pustiuri? Si nu este īn iluminarile si transfigurarile marilor singuratici o viziune apocaliptica de sfīrsit si prabusire, iar nu o aureola de sclipiri si triumfuri?
Singuratatea melancolicilor are o semnificatie mult mai putin adīnca; ea are uneori chiar un caracter estetic. Nu se vorbeste de o melancolie dulce, de o melancolie voluptuoasa? Dar īnsasi atitudinea melancolica, prin pasivitatea si considerarea īn perspectiva, nu este ea colorata estetic?
Atitudinea estetica īn fata vietii se caracterizeaza printr-o pasivitate contemplativa care savureaza din real tot ceea ce īi convine subiectivitatii, fara nici o norma si fara nici un criteriu. Lumea este considerata ca un spectacol, iar omul ca un spectator care asista pasiv la desfasurarea unor aspecte. Conceptia spectaculara a vietii elimina tragicul si antinomiile imanente existentei, care odata recunoscute si simtite te prind ca īntr-un vīrtej dureros īn drama lumii. Experienta tragicului presupune o tensiune atīt de mare, īncīt vietuirea estetica nici n-o poate banui. Īn tragic, participarea intensa cu īntreg continutul fiintei noastre este atīt de hotarītoare, īncīt fiecare moment este o chestiune de destin, pe cīnd īn atitudinea estetica este o chestiune de impresie. Tragicul nu include ca un element central reveria, nelipsita īn toate starile estetice. Ceea ce este estetic īn melancolie se manifesta īn tendinta spre pasivitate, reverie si īncīntare voluptuoasa. Ca ea nu poate fi asimilata integral unei stari estetice, aceasta deriva din aspectele ei multiforme. Nu este destul de frecventa melancolia neagra? Dar ce este, mai īntīi, o melancolie dulce? Cine nu cunoaste senzatia de placere ciudata īn dupa-amiezele de vara, cīnd te abandonezi simturilor fara nici o problematica speciala si cīnd sentimentul unei eternitati senine dezvolta īn suflet o īmpacare dintre cele mai neobisnuite? Este ca si cum grijile acestei lumi si toate incertitudinile spirituale ar amuti īn fata unui spectacol de o frumusete uluitoare, īn seductiile caruia orice problema ar deveni inutila. Dincolo de orice agitatie, tulburare sau efervescenta, o traire linistita soarbe cu o voluptate retinuta toata splendoarea cadrului. Este o nota esentiala a starilor melancolice calmul, absenta unei intensitati deosebite. Regretul, care intra īn structura melancoliei, explica si el absenta unei intensitati particulare a acesteia. Daca regretul poate fi persistent, el niciodata nu e atīt de intens īncīt sa provoace o suferinta profunda. Actualizarea unor motive sau a unor īntīmplari din trecut, īnsumarea īn afectivitatea noastra prezenta a unor elemente care astazi nu mai pot fi active, relatia dintre o tonalitate afectiva a senzatiilor si mediul īn care s-au nascut, dar pe care l-au parasit, sīnt determinante esentiale de melancolie. Regretul exprima

TOTUL N-ARE NICI O IMPORTANTA

Si ce importanta poate sa aiba faptul ca eu ma framīnt, ca sufar sau gīndesc? Prezenta mea īn lume va zgudui - spre marele meu regret - cīteva existente linistite si va tulbura naivitatea inconstienta si placuta a altora, spre si mai marele meu regret. Desi simt ca tragedia mea este pentru mine cea mai mare tragedie din istorie - mai mare decīt prabusirile de īmparati sau decīt cine stie ce irosire īn fundul unei mine -, totusi am implicit sentimentul totalei mele nulitati si insignifiante. Sīnt convins
ca nu sīnt absolut nimic īn univers, dar simt ca singura existenta reala este a mea. Si daca as fi pus sa aleg īntre existenta lumii si existenta mea, as īnlatura pe cealalta, īmpreuna cu toate luminile si legile ei, īncumetīndu-ma sa planez singur īn neantul absolut. Desi pentru mine viata este un chin, nu pot sa renunt la ea, fiindca nu cred īn absolutul valorilor transvitale pentru ca sa ma sacrific īn numele lor. Daca as fi sincer, ar trebui sa spun ca nu stiu de ce traiesc si de ce nu īncetez sa traiesc. Probabil cheia ramīne īn fenomenul irationalitatii vietii, care mentine viata fara motive. Si daca nu exista decīt motive absurde pentru a trai? Dar acestea se mai pot numi motive? Lumea aceasta nu merita sa te sacrifici pentru vreo idee sau vreo credinta. Cu cīt sīntem mai fericiti astazi, daca altii s-au sacrificat pentru binele si luminarea noastra? Ce bine si ce luminare? Daca cineva s-a sacrificat pentru ca eu sa fiu fericit acum, atunci eu sīnt mai nefericit decīt el, fiindca nu īnteleg sa-mi cladesc o existenta pe un cimitir. Am momente cīnd ma simt responsabil de īntreaga mizerie a istoriei, cīnd nu īnteleg pentru ce unii si-au varsat sīngele pentru noi. Cea mai mare ironie ar fi īnsa cīnd s-ar putea stabili ca aceia au fost mai fericiti decīt noi.Praful sa se aleaga de īntreaga istorie. Ar trebui sa nu ma mai intereseze nimic īn aceasta lume; sa-mi apara ridicola īnsasi problema mortii; suferinta, limitata si nerevelatoare; entuziasmul, impur; viata, rationala; dialectica vietii, dialectica logica, iar nu una demonica; disperarea, minora si partiala; eternitatea, o vorba; experienta neantului, o iluzie; fatalitatea, o gluma… Caci ma gīndesc serios, ce rost au toate acestea? De ce sa mai pui probleme, sa arunci lumini sau sa accepti umbre? N-ar fi mai bine sa-mi īngrop lacrimile īntr-un nisip la marginea marii, īn cea mai deplina singuratate? Dar n-am plīns niciodata, fiindca lacrimile s-au transformat īn gīnduri. Si nu sīnt gīndurile acestea tot atīta de amare ca lacrimile?

Text postat de nicolae tudor
Date despre autor
Data nasterii:
Locul nasterii:
 
             
Nu puteti adauga comentarii acestui text pentru ca nu sunteti logat

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23973
Comentarii: 120095
Useri: 1426
 
 
  ADMINISTRARE